ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1389     |     کد : 11434

آغاز بررسي تأثيرات نانو بر حيوانات

دبير گروه ايمني نانو مرکز پژوهشي فناوريهاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران از راه اندازي مرکزي براي بررسي ايمني نانو ذرات بر محيط زيست و انسان خبر داد و گفت: اين مرکز اقدام به بررسي تاثيرات نانو ذرات نقره و مس بر روي موش و خرگوش کرده است.

جواد ملکوتي خواه در گفتگو با مهر، با بيان اينکه شروع قرن بيست و يکم به عنوان عصر شکوفايي فناوري نانو در تاريخ ثبت خواهد شد ، افزود: حدود 50 سال از ظهور پديده فناوري نانو مي گذرد و اکنون بشر در آستانه دستيابي به توانايي هاي بي بديلي براي تغيير محيط پيرامون خويش قرار گرفته است.

وي هدف اصلي فناوري نانو را دستکاري در اتم ها و مولکول ها براي توليد موادي با ويژگي هاي جديد از طريق کنترل مصنوعي اتصال مولکول ها و اتم ها به يکديگر دانست و اظهار داشت: امروزه با استفاده از روش هاي مخصوص فيزيکي يا شيميايي اقدام به ايجاد تغيير در ساختار مواد به منظور دستيابي به ويژگي هاي جديد مي شود که در حوزه هايي چون بهداشت و درمان و توسعه داروها ، حفاظت از محيط زيست ، فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات ، کشاورزي ، صنعت و توليد مواد پيشرفته کاربرد دارد.

دبير گروه ايمني نانو مرکز پژوهشي فناوري هاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران، با اشاره به ايمني بودن نانو ذرات، از ايجاد گروه ايمني نانو در مرکز پژوهشي فناوري هاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به عوارض نانو مواد بر زندگي انسان ها ، اقدام به راه اندازي اين گروه در مرکز  کرديم.

ملکوتي خواه بررسي آسيب هاي احتمالي نانو فناوري و نانو مواد بر روي زندگي انسان و کاهش اين اثرات را از اهداف ايجاد اين گروه نام برد و اظهار داشت: تاکنون اين گروه آزمايش هاي تحقيقاتي در زمينه تاثيرات نانو مواد با حمايت ستاد توسعه نانو انجام داده است که از آن جمله مي توان به تاثيرات نانو ذرات مس و نقره بر روي کرم خاکي، موش و خرگوش اشاره کرد نتايج اين آزمايشها به ستاد توسعه فناوري نانو ارائه شد.

اثرات جبران ناپذير نانو بر محيط زيست

اين محقق با بيان اينکه نانوذرات مي تواند اثرات مفيدي بر زندگي بشر داشته باشد ، افزود: در صورتي که توليد کنندگان اين مواد در توليد آنها بي توجهي کنند اين نانو مواد مي تواند اثرات جبران ناپذيري را بر محيط زيست داشته باشند.

وي همچنين به گزارش هاي جهاني با اشاره به افزايش تقاضاي نانو مواد در بازارهاي جهاني افزود: طبق اين گزارش ها سالانه 20 درصد به تقاضاهاي جهاني براي نانو مواد اضافه مي شود به گونه اي که ميزان تقاضاهاي جهاني براي نانو مواد تا سال 2013 به 3.6 و تا سال 2025 به 34 درصد مي رسد.

ملکوتي خواه بيشترين نانو مواد مورد تقاضا را نانو لوله هاي کربني دانست و اظهار داشت: اين نانو مواد به دليل کاربردهاي فراوان و توليد آسان بيشترين فروش را نسبت به ساير مواد دارد.

دبير گروه ايمني نانو مرکز پژوهشي فناوري هاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران ، با اشاره به وضعيت کشور ايران در رتبه بندي جهاني فناوري نانو خاطر نشان کرد: با توجه به پيشرفت چشمگير کشور ايران در زمينه نانوفناوري ، خيلي خوب است که در زمينه تحقيقات مربوط به اثرات سلامتي  و زيست محيطي نانو مواد تحقيقات وسيع تري انجام گيرد.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode