ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 آبان 1389     |     کد : 11319

22 آبان 5 ذي الحجه 13 نوامبر

شهادت امام محمّد تقي (ع) بنابر قولي در سال 220هجري قمري...

شهادت امام محمّد تقي (ع) بنابر قولي در سال 220هجري قمري
با اين که قول مشهور مورخان وسيره نويسان درباره شهادت امام نهم شيعيان،حضرت جوادالأئمه(ع) بر اين است که وي در آخرين روز ماه ذي قعده، به دست همسرش ام الفضل دختر مأمون عباسي، به شهادت رسيد .[همانطوري که اين رويداد بزرگ را در روز 25 ذي قعده بيان کرديم]،عده اي از علما، از جمله کليني در کافي و مسعودي
در مروج الذهب، گفته اند، که آن حضرت در پنجم ذي حجّه، به درجه رفيعه شهادت نائل آمد. وليکن آنان، در سال شهادت وي، اختلاف دارند. زيرا کليني، سال 220 قمري و مسعودي219 قمري را سال شهادت آن حضرت ذکر کردند.

درگذشت دكترمهردادبهارفرزند ملك الشعرا بهار در سال1373هجري شمسي
دكتر مهردادبهار فرزند ملك الشعرا بهار از استادان برجسته زبانهاي كهن پارسي در سال1373هجري شمسي درگذشت. مهرداد بهاردررشته مطالعات كهن و ميانه ايراني كه شامل تاريخ و فرهنگ و زبانهاي ايران باستان بود، زبان اوستايي و پارسي باستان را آموخت و سالها دربنياد فرهنگ ايران و فرهنگستان ادب و هنر مسؤوليت گروه زبانهاي قبل ازاسلام را به عهده داشت. «اساطيرايران و سخني چند درباره شاهنامه» ازآثارارزشمند دكترمهرداد بهاربشمارمي‎رود.

درگذشت حضرت آيت الله سيد مرتضي پسنديده برادر گرامي حضرت آيت الله امام خميني(ره) در سال1375هجري شمسي
حضرت آيت الله سيد مرتضي پسنديده برادر گرامي حضرت آيت الله امام خميني(ره) در سال1375هجري شمسي درگذشت. آيت الله پسنديده همواره يارو پشتيبان امام راحل دراستمرار مبارزه با رژيم طاغوت بود و به همين علت مدت6سال به انارك يزد تبعيد شد. درموقعيتي كه رژيم طاغوت درصدد محو نام و آثارحضرت امام و همچنين قطع ارتباط آن بزرگوار با مردم ايران بود؛ آيت الله پسنديده درمقام وكيل تامُّ الاختيارامام حلقه ارتباطي ايشان و مردم انقلابي و مسلمان ايران بود.

تولد آنتوان دولاووازيه شيميدان فرانسوي در سال1743ميلادي
آنتوان دولاووازيه شيميدان فرانسوي در سال1743ميلادي در پاريس متولد شد. لاووازيه به سبب علاقه فراوانش به علم شيمي، دراين رشته به تحقيق پرداخت و نخستين كسي بود كه اساس طريقه علمي تبديلات و تغييرات شيميايي را كشف كرد و علم شيمي را برپايه درستي استوارساخت. تركيب آب ازدو عنصرگازي اكسيژن و هيدروژن و چگونگي تجزيه آن؛ همچنين اهميت اكسيژن دراحتراق ازجمله اكتشافات مهم لاووازيه بشمار مي‎رود. لاووازيه درسال1794ميلادي به جرم مخالفت با انقلاب فرانسه به تيغ گيوتين سپرده شد.

تولد جيمزكلارك ماكسوِل رياضيدان و فيزيكدان در سال 1831ميلادي
جيمزكلارك ماكسوِل رياضيدان و فيزيكدان اسكاتلنديُ الاَصل تولد جيمزكلارك ماكسوِل رياضيدان و فيزيكدان در سال 1831ميلادي به دنيا آمد. ماكسول دردوران تحصيل براثرهوش و استعداد سرشارخود دررياضي دانشمندي برجسته شد بطوريكه در15سالگي روشي به منظور ترسيم منحني‎هاي بيضوي كامل به انجمن سلطنتي انگليس ارائه داد. ماكسول درپايان تحصيلات خود دررشته رياضي دردانشگاههاي كمبريج و ادينبورگ، به تحقيق و مطالعه درعلم نجوم پرداخت. ماكسول دركنار اين مطالعات جدي درباره حركت مولكولهاي گازها ازنظررياضي تحقيق كرد. او سرانجام ثابت كرد كه الكتريسيته و مغناطيس جدا ازهم وجود ندارند. 


نوشته شده در   شنبه 22 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode