ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 آبان 1389     |     کد : 11318

تبريزي‌ها جهاني‌شدن بازار خود را با رئيس‌جمهور جشن مي‌گيرد

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به سفر قريب‌الوقوع احمدي‌نژاد به آذربايجان شرقي، گفت: باتوجه به اهميت ثبت جهاني بازار تبريز تلاش داريم تا رئيس جمهور در اين جشن ملي شركت داشته باشند.

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به سفر قريب‌الوقوع احمدي‌نژاد به آذربايجان شرقي، گفت: باتوجه به اهميت ثبت جهاني بازار تبريز تلاش داريم تا رئيس جمهور در اين جشن ملي شركت داشته باشند.
احمدعليرضا بيگي امروز در حاشيه ديدار با هيئت تركيه‌اي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز از سفر رئيس‌جمهور به تبريز در آينده نزديك و شركت وي در جشن ملي ثبت جهاني بازار تبريز خبر داد.
وي با بيان اينكه برنامه سفر رئيس جمهور به جمهوري‌ آذربايجان موجب برخي تغييرات در برنامه سفرهاي داخلي شده است، اظهار داشت: برنامه سفر به آذربايجان شرقي نيز كه قبلاً پيش‌بيني شده بود تحت تاثير اين سفر خارجي قرار گرفته است.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به احتمال سفر معاون اول رئيس‌جمهور به تبريز و آذربايجان اظهار داشت: در حال حاضر ميان سفر آقاي احمدي‌نژاد و آقاي رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور بحث وجود دارد و پروژه‌هاي متعددي در زمينه مسكن مهر و آزاد راه پيامبر اكرم(ص) در اين سفر افتتاح مي‌شود.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به ثبت‌ جهاني بازار تبريز تصريح كرد: ثبت جهاني بازار تبريز براي ما با ارزش‌تر از پروژه‌هاي ديگر است.
وي با اشاره به برگزاري جشن ملي در اين راستا گفت: تلاش داريم تا رئيس جمهور شخصاً در اين جشن ملي شركت داشته باشند.
گزارش فارس حاكي است، بازار تبريز به ‌عنوان يك مجموعه بي‌نظير معماري و بزرگ‌ترين بناي مسقف دست‌ساز، در سي و چهارمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو مرداد ماه امسال در برزيل ثبت جهاني شد.
بازار تاريخي تبريز كه طاق‌ها و گنبدهاي مقرنس بلند آن، سازه‌هاي آجري به هم پيوسته، آرايش مغازه‌ها، كثرت تيمچه‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زيادي مدرسه و مسجد كه در كنار سراهاي بازرگاني قرار گرفته‌اند، اين بازار را نمونه‌اي عالي از محيط تجارت و زندگي اسلامي و شرقي ساخته است، در سال 1354 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد.
سبك معماري، كثرت سراها و تيمچه‌ها و وجود تعدادي مدرسه و مسجد نيز به اين مجموعه اهميت و امتيازي خاص داده‌اند. از تاريخ بناي اوليه مجموعه بازار تبريز اطلاعي در دست نيست اما اكثر مورخان و جغرافي نويسان و جهانگردان اسلامي و خارجي كه از قرن چهارم هجري تا عهد قاجار از تبريز ديدن كرده‌اند.
اسناد مهم و مدارك ارزنده‌اي را درباره بازار و وضع بازرگاني تبريز ارائه داده‌اند از مقدسي ـ ياقوت، ماركوپولو، ابن بطوطه، حمدالله مستوفي، كلاويخو، جان كارت رايت انگليسي، شاردن، جملي كاردي جهانگرد ايتاليايي و ده‌‌ها سياح و مورخ ديگر مطالب جالب توجهي به جاي مانده كه دال بر اهميت مجموعه بازار در دوره‌هاي مختلف بوده است.
بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.


نوشته شده در   جمعه 21 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode