اينترانت شبكهاي رايانهاي است كه از زبان مشترك ارتباطي شبكه جهاني اينترنت براي تبادل دادهها استفاده ميكند
و تمام خدمات اينترنت، از جمله پست الكترونيكي، تار جهانگستر، انتقال فايل (FTP)، گروههاي خبري و تله كنفرانس را در شبكهاي اختصاصي براي استفادهكنندگان مشخص آن شبكه ارائه ميدهد و لزومآ به اينترنت متصل نيست. تفاوت اساسي ميان شبكه اينترانت و ساير شبكهها در آن است كه اين شبكه بر اساس پروتكلهاي اينترنت نظير TCP/IP و HTTP شكل ميگيرد.
هدف اصلي از نصب اينترانتها تسهيل ارتباطات و به اشتراك گذاشتن منابع - اعم از سختافزاري - است؛ كه به اشتراك گذاشتن منابع اطلاعاتي نقش عمدهاي در اين نظام دارد.
تاريخچه: اينترانت خود تاريخچهاي مستقل ندارد، زيرا يكي از دستاوردهاي اينترنت بهشمار ميرود و در واقع چند سالي پس از آنكه اينترنت پا به عرصه جهاني گذاشت، اينترانت و اكسترانت نيز پديد آمد.
در ايران، از اواسط سال 1374 كه نرمافزار سيستم عامل شبكه (NT SERVER) شركت رايانهاي نت اسكيپ (Netscape) وارد كشور شد، به سبب سهولت نصب اينترانتها بر روي اين سيستم عامل شبكه، نصب اينترانتها آغاز گرديد و از آن زمان تاكنون، اين جريان در دنيا و ايران رشد فزايندهاي داشته است. بهطور مثال، وزارت كشاورزي ايران در همان سال توانست از خدمات شبكه اينترنت استفاده كند. كاربردها. اطلاعرساني، ارتباطات، بازاريابي و فروش، آموزش از راه دور، كار از راه دور، تصميمگيري بهينه مديريت بانكداري و اقتصاد و كار و كاريابي، كاربردهاي اصلي اينترانتها هستند. در زمينه اطلاعرساني با توجه به قابليت چند رسانهايها و ارائه اطلاعات روزآمد، ميتوان به ارائه اطلاعات در زمينههاي مختلف از جمله نشريات، اطلاعيهها، بخشنامهها، پروندههاي كاري، اطلاعات تخصصي، اطلاعات مشتريان، رقبا و كاربران، اخبار، و جز آن اشاره كرد. ارائه الكترونيكي اين اطلاعات خود موجب كاهش استفاده از كاغذ ميشود و در نهايت كاهش هزينه و زمان را براي شركتها به دنبال خواهد داشت. از اين روش ميتوان براي توزيع اطلاعات بهدست آمده از اينترنت استفاده كرد.
در زمينه ارتباطات، اينترانتها باعث تسهيل ارتباطات ميان اعضاي يك سازمان با مشتريان و رقبا و سازمانهاي بيروني خواهند شد كه بهطور نمونه ميتوان به جمعآوري نظرات، شكايات، و آگاه كردن مديران از مسائل را نام برد؛ يا ارتباط افراد هم انديشه در موضوعات خاص كه خود باعث ايجاد نوآوريها، خلاقيتها، و ابتكارها در زمينههاي مختلف ميشود.
در زمينه بازاريابي و فروش ميتوان تبليغات جهت معرفي محصولات، در نهايت سفارش از مشتري، دريافت پيشنهادات و انتقادات از مشتري، انجام و پيگيري عمليات فروش، ارائه خدمات پس از فروش، انجام هماهنگيهاي لازم با مشتري و گزارش پيشرفت سفارش به مشتري و بهطور كلي فروش از راه دور را نام برد. |