ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 آبان 1389     |     کد : 11044

آيا تركيه مي‌تواند يكبار ديگر جواب "نه " به آمريكا بدهد؟

يك كارشناس سياسي و روزنامه‌نگار ترك طي مقاله‌اي با اشاره به اينكه طرح پيشنهادي آمريكا به تركيه در خصوص سيستم دفاع موشكي در حال تبديل شدن به بحران جديدي در روابط بين دو كشور است، نوشت: آيا امكان دارد كه تركيه يكبار ديگر به آمريكا جواب "نه " بدهد؟

يك كارشناس سياسي و روزنامه‌نگار ترك طي مقاله‌اي با اشاره به اينكه طرح پيشنهادي آمريكا به تركيه در خصوص سيستم دفاع موشكي در حال تبديل شدن به بحران جديدي در روابط بين دو كشور است، نوشت: آيا امكان دارد كه تركيه يكبار ديگر به آمريكا جواب "نه " بدهد؟
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه "استار " تركيه، "ناصوحي گونگور " كارشناس سياسي و نويسنده و روزنامه نگار ترك در مقاله‌اي كه تحت عنوان "تركيه، طرح سپر دفاع موشكي و ايران " در روزنامه استار به چاپ رساند با اشاره به اينكه پيشنهاد آمريكا به تركيه در خصوص طرح دفاع موشكي در حال تبديل به بحران جديدي در روابط ميان دو كشور است، اين سوال را كه "آيا امكان دارد تركيه همانند پيش از آغاز حمله نيروهاي ائتلافي به عراق يكبار ديگر به آمريكا جواب "نه " بدهد؟ " مطرح كرد و به بررسي اين مسئله پرداخت.
ناصوحي گونگور سپس با تاكيد بر اينكه تركيه اگر بتواند يكبار ديگر در برابر فشارهاي آمريكا بايستد و پاسخ "نه " به مقامات آن كشور بدهد مي تواند بر قدرت نقش خود در منطقه بيفزايد، نوشت: طبيعتا اين مسئله بسيار پيچيده تر از جواب "بله - خير "ي است كه مي توان به اين سوال داد. از سوي ديگر افزايش فشار از جانب آمريكا بر روي تركيه پيش از نشست سران در "ليسبون " نيز همچون روز آشكار است. حال وقتي تنش‌هاي ايجاد شده ميان تركيه و آمريكا در طول تاريخ 10-8 ساله اخير را از نظر مي گذرانيم در مي‌يابيم كه طي اين مدت تقريبا هيچ تحولي رخ نداده است كه استدلال طرفداران آمريكا مبني بر "پاسخ نه به آمريكا معادل ايجاد قيامت خواهد شد " را تاييد كند. اما از آن سو ديديم كه پاسخ نه تركيه به آمريكا موجب افزايش اعتبار و قدرت تركيه در سطح دنيا و بويژه پررنگ‌تر شدن نقش اين كشور در منطقه شد.
اين كارشناس ترك در بخش پاياني مقاله‌ خود با اشاره به افزايش چشمگير روابط سياسي، اقتصادي و تجاري ميان تركيه و ايران و حمايت آنكارا از تهران در جهت حل موضوع هسته‌اي ايران و همچنين ادامه همكاري تجاري تركيه با ايران عليرغم تحريم‌هاي اعمال شده از جانب غرب نوشت: اكنون باز مي پرسيم آيا ممكن است كه تركيه يكبار ديگر شجاعت پاسخ "نه " دادن به آمريكا را در خود بيابد؟ آنها كه مي گويند "تا اينجا خوب جانتان را حفظ كرديد. حالا اگر جرئت داريد جسارتتان را بعد از اين نشان دهيد " آشكارا بي انصافي مي‌كنند. زيرا اقدام مجلس اين كشور در صدور اخطاريه در مورد عدم استفاده از خاك اين كشور جهت حمله به كشور همسايه و موضع تركيه به هنگام راي گيري در خصوص اعمال تحريم عليه ايران در سازمان ملل نبايد كمتر از "نه " آنكارا به آمريكا در مورد طرح سپر موشكي به حساب آيد.


نوشته شده در   شنبه 15 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode