ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 آبان 1395     |     کد : 108301

هویت مستقل برای انیمیشن ایران

انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند که داستانی درباره قیام کربلا دارد، پس از نمایش در جشنواره سال گذشته، از ۲۸ مهر در گروه آزاد به نمایش عمومی درآمده است.

فهیمه پناه‌آذر:انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند که داستانی درباره قیام کربلا دارد، پس از نمایش در جشنواره سال گذشته، از ۲۸ مهر در گروه آزاد به نمایش عمومی درآمده است.

دالوند كه پيش از اين انيميشن‌هاي «رستم و سهراب» و «روزي كه حسني مرد شد» را هم ساخته، از چهره‌هاي مطرح پايتخت انيميشن ايران، يعني بروجرد است و در سومين فيلم خود، داستان عاشورا را از لحظه ورود حضرت امام‌حسين(ع) و يارانش به دشت كربلا تا لحظه شهادت ايشان روايت كرده است. اكران انيميشن عاشورايي ناسور با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شده و روزبه‌روز بر تعداد سينماهاي نمايش‌دهنده آن افزوده مي‌شود.

    رنگ‌ها جايگزين چهره‌ها

دالوند كه تلاش مي‌كند در قالب انيميشن، كودكان ايراني را با شخصيت‌هاي بزرگ ديني و ملي آشنا كند، درباره تفاوت ناسور با فيلم‌هاي مشابه مي‌گويد: وجه تمايز فيلم ما با انيميشن‌هايي كه به زندگي ائمه (ع) مي‌پردازند اين است كه ما چهره‌هاي ديگر را سياه كرده و از سايه سه‌بعدي استفاده كرده‌ايم.

رنگ‌هاي سياه و قرمز را براي اشقيا و سياه و سفيد را براي ياران امام(ع) درنظر گرفته‌ايم كه اين امر باعث مي‌شود مخاطب با توجه به رنگ‌ها شخصيت‌ها را بشناسد. وي مي‌افزايد: در فيلم‌هاي سينمايي، سريال‌ها و حتي انيميشن‌ها نمي‌توان چهره ائمه را نشان داد و اين امر موجب مي‌شود ديگر شخصيت‌ها كه چهره‌شان در داستان به تصوير كشيده شده، پررنگ‌تر شوند. در توليد انيميشن ناسور دست و پاي خودم را بيشتر بستم؛ در واقع تصميم گرفتم چهره امام‌حسين(ع) را نوراني كنم و چهره شخصيت‌هاي ديگر را نشان ندهم، به همين دليل براي تفكيك كردن شخصيت‌ها از رنگ استفاده كردم.

    تمركز روي بازارهاي خارجي

اين كارگردان با اشاره به وضعيت نابسامان توليد انيميشن و اكران مي‌گويد: ممكن است هر كارگردان در 4سال يك انيميشن توليد كند كه در نهايت، آن هم با مشكلات مادي و موانع جدي در اكران مواجه مي‌شود. توليد انيميشن‌هاي كوتاه 3تا 7دقيقه‌اي، بسيار متفاوت با انيميشن‌هاي 90تا 120دقيقه‌اي است و اگر هر استوديوي حرفه‌اي فعال در اين حوزه بتواند در سال يك انيميشن توليد كند، مجموع آثار به اندازه‌اي خواهد بود كه ديگر نمي‌توان آن را ناديده گرفت.

دالوند كه براي آماده‌سازي ناسور حدود 2سال وقت صرف كرده، مي‌افزايد: حوزه انيميشن بايد هويت مستقل داشته باشد و وقتي اين هويت نباشد، حمايتي هم ديده نمي‌شود. به عقيده من تمركز روي بازارهاي خارجي راه برون‌رفت از شرايط سخت توليد انيميشن است و مي‌توان با برنامه‌ريزي، بسياري از كارها را به ديگر كشورها عرضه كرد. كيفيت فيلم‌هاي انيميشن امروز با توجه به كمبودها قابل‌قبول است و خود انيميشن‌سازها هم بايد اين حوزه را جدي بگيرند. قبول كنيم كه انيميشن ايران در مرحله بلوغ قرار گرفته است.

    تغيير چند صحنه پس از جشنواره

ناسور، راوي جراحتي است كه از شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و يارانش بر دل همه آزاديخواهان جهان نشسته است. اين انيميشن پيش از نمايش عمومي در ايران در چند كشور اسلامي اكران شد و توانست جايزه بهترين انيميشن را از جشنواره غدير عراق دريافت كند. ناسور به تهيه‌كنندگي مشترك محمدحسين قاسمي و داريوش دالوند تهيه شده و صداپيشه شخصيت امام حسين(ع) در آن، بهرام زند است. فقط در بخش توليد بيش از 30نفر با كارگردان همكاري كردند و پس از نمايش در جشنواره فيلم فجر سال گذشته، چند صحنه از اين انيميشن عاشورايي تغيير كرد و صحنه‌هايي تازه جايگزين شد.


نوشته شده در   يکشنبه 16 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode