ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 آبان 1389     |     کد : 10770

چهار شنبه 5 آبان 18 ذي القعده 27 اکتبر

تولد «غياثُ الدّين ابوالفتح عمربن خيامي نيشابوري»، در سال439هجري قمري ...

تولد «غياثُ الدّين ابوالفتح عمربن خيامي نيشابوري»، در سال439هجري قمري
«غياثُ الدّين ابوالفتح عمربن خيامي نيشابوري»، رياضيدان، منجم و حكيم و شاعرگرانقدرايراني قدم به عرصه حيات نهاد. شهرت وي عمرخيام و لقبش حُجَّة الحق بود و ازنوابغ و مفاخربزرگ علمي ايران بشمارمي‎رفت. او درنيشابورزاده شد و درهمان جا رشد كرد. درسال467هجري قمري ملكشاه سلجوقي عمرخيام و عده‎اي ازمنجّمان را برآن داشت تا دراصفهان زيج جلالي را ترتيب دهند. خيام درايام سكونتش دراصفهان يكي ازمسائل مهم موسوم به شَرحُ ما أَشكَلَ مِن مُصادرات اقليدس را نوشت و پس ازمرگ ملكشاه مجدداً به نيشابوربازگشت و تاآخرعمردرهمانجا ماند. خيام درهريك ازعلوم زمانش استاد بود بطوريكه زَمخشري دانشمند مفسّرو لغت شناس شهر، وي را حكيم جهاني و فيلسوف گيتي نام نهاده است. ازآثاراوست «كتابهاي مَقالةٌ فِي الجَبروَ المُقابِلِه و مُشكلاتُ الحِساب».

تولد «بُرهانُ الدّين قاضي ابن ابي شريف» سال837هجري قمري
«بُرهانُ الدّين قاضي ابن ابي شريف»، سال837هجري قمري دربيت المقدس بدنيا آمد. او درهفت سالگي حافظ قرآن شد و پس ازفراگيري ادبيات عرب، منطق، اصول و معاني به قاهره رفت. او دراين شهرعلوم حساب، فرائض، تفسيرو شرحُ العقائد را آموخت و مدتي نيزدرمكه بسربرد و ازبسياري ازمحدثان، حديث شيعه آثاري متعدد ازابن ابي شريف باقي است كه بيشترآنها صورت منظوم كتابهاي ديگران است مانند «قواعِد الاِعراب ابن هشام و قصيده ابن ابي شريف».

اشغال شهر خرمشهر بدست ارتش بعثی عراق در سال1359 هجري شمسي
خرمشهر شهر خون و قيام در سال1359 هجري شمسي به اشغال ناميمون ارتش بعثي عراق درآمد. در جريان جنگ تحميلي، رژيم صهيونيستي عراق با چندين لشكر زرهي و انبوهي از تجهيزات نظامي به خرمشهر حمله نمود و قصد داشت در ظرف چند ساعت اين شهر را تصرف كند اما با مقاومت ايثارگرانه سپاه اسلام و ساكنان غيور شهر روبرو شدند به طوريكه پس از 35 روز و با تحمل خسارات بسيار شديد توانست خرمشهر را اشغال كند. ناگفته نماند پس از اين مدت هم خيانت خائنان داخلي درپيشبرد مقاصد شوم دشمن تأثير بسيار داشت. اما سرانجام پس از 20ماه رزمندگان دليراسلام در خردادماه سال 1361شمسي خرمشهر را ازلوث وجود دشمن پاك كردند و اين شهر قهرمان پرور را آزاد ساختند.

درگذشت آيت الله حاج سيّدروح الله خاتمي نماينده امام درسال1367هجري شمسي
آيت الله حاج سيّد روح الله خاتمي نماينده امام و امام جمعه يزد درسال1367هجري شمسي درگذشت. ايشان به تعبير حضرت امام(ره) روشنفكري متديّن و مجتهدي بزرگواربود كه در قرن اخير مسلماً كم نظير بود. آيت الله خاتمي در كنار تدريس به مبارزه با رژيم طاغوت مي‎پرداخت و از روحانيون مبارز و فعّال در وقايع قيام 15خرداد بشمار مي‎رفت. آن عالم والامقام به تهذيب و تزكيه نفس اهميّت فراوان مي‏داد و به رعايت موازين اخلاقي و رفتاري بسيارمقيّد بود. به همين جهت تشكيل كلاسهاي درس اخلاق را ضروري مي‏دانست. حضرت امام خميني(ره) كه پس ازشهادت آيت الله صدوقي ايشان را به امامت جمعه يزد منصوب كرده بودند در بخشي از پيام خويش به مناسبت درگذشت اين عالم زاهد فرمودند: « او با گوشت و پوست خود مبارزه را مي‎فهميد و سختي‎هاي آن را چون شربتي گوارا مي‎نوشيد، او يار و پناه محرومان بود. او يك عمر با تحجر و واپس گرايي جنگيد و يكي از طرفداران بي‎بديل اسلام ناب محمّدي(ص) در عصر فريب و خود پرستي بود، او پاك زيست و پاك مرد و پاك در جوار ربّش آرميد.»

پايان دوران سلطه وثوق سياسي- نظامي دولت اسپانيا بر كشور مكزيك در سال1821ميلادي
دوران سلطه وثوق سياسي- نظامي دولت اسپانيا بر كشور مكزيك پايان دوران سلطه وثوق سياسي- نظامي دولت اسپانيا بر كشور مكزيك در سال1821ميلادي پايان يافت و اين كشور مستقل شد. مكزيك درسال 1519ميلادي به فرمان كورتس و بدست قواي اسپانيا تسخيرشد و تادهه 1820ميلادي كه جنگ سراسر سرزمين مكزيك را فراگرفت اين كشور مستعمره اسپانيا بود. سرانجام پس ازسالها مبارزه استقلال طلبانه مردم مكزيك به رهبري اگوستين اتوربيده اين كشور به استقلال رسيد. اتوربيده مكزيك را به امپراتوري وسيعي بدل كرد و درسال1823ميلادي حكومت جمهوري نظام حاكم بر مكزيك شد.

امضا قرارداد پولادين ميان سه دولت متعهد درجنگ جهاني دوم درسال 1940ميلادي
قرارداد پولادين ميان سه دولت متعهد درجنگ جهاني دوم درسال 1940ميلادي به امضا رسيد. اين قرارداد كه به موجب آن سه شهررم، برلين و توكيو با محوري به هم مربوط مي شدند ميان دولتهاي آلمان نازي، ايتاليا و امپراتوري ژاپن به امضا رسيد. ازاين رو اين دولتها درجنگ جهاني دوم به دول محور معروف شدند. حمله ژاپن به امريكا و دخالت نظامي امريكا در جنگ جهاني دوم از پيامدهاي اين قرارداد بشمار مي رود.


نوشته شده در   چهارشنبه 5 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode