«براي باقيماندن در كورس رقابت ، محكوم به تنوعطلبي و خلق ايدههاي نو هستيم... .» اين عبارتي است كه از زبان يكي از مديران ارشد لامبورگيني جاري شده است. آنها و تمامي كساني كه در صف اول خودروسازي جهان قرار دارند بخوبي ميدانند براي رسيدن به آينده بايد از سد يكنواختي امروز گذشت. بدون شكSesto Elemento نتيجه همين نگرش است كه اين روزها باز هم توجه كارشناسان خودرو را متوجه لامبورگيني و طرحهاي هيجانانگيز آن كرده است.
تعريفي دوباره از خودروهاي سوپر اسپرت
مهندسان لامبورگيني تلاش كردهاند تعريف متفاوتي از خودروهاي سوپر اسپرت آينده ارائه كنند و اكنون همه تلاش خود را در قالبSesto Elementoبه نمايش گذاشتهاند. در اين رقابت شانه به شانه، هر فاكتوري هر چند كوچك ميتواند تاثيرگذار باشد و البته وزن از آن دسته فاكتورهاي مهمي است كه بخش قابل توجهي از تلاش مهندسان را در هر پروژه خودروسازي به خود اختصاص ميدهد. به لطف بهرهگيري از فناوري فيبر كربني خودروي مفهوميSesto Elemento وزن خالصي در حدود 999 كيلوگرم دارد. حالا تصور كنيد بخشي از اين وزن كم شامل سيستم موتوري و چرخهاست كه با كسر آنها به وزني رويايي براي يك خودرو ميرسيم. لامبورگيني به عنوان يك برند ايتاليايي جزئي از مجموعه آلماني آئودي است و دقيقا به واسطه همين ارتباط بوده است كه مهندسان لامبورگيني در طراحي و ساخت بدنه فوق سبكSesto Elemento از دانش مهندسان آلماني نيز نهايت بهره را بردهاند.
ضمانتي براي لذت بردن از رانندگي
حتي از ظاهر در بسته خودرو نيز بخوبي معلوم است كه با خودروي سوپر اسپرت متفاوتي روبهرو هستيم. موتور اين خودرو 570 اسب بخار قدرت دارد و به همين دليل است كه صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را تنها در 5/2 ثانيه طي ميكند. مديران ارشد لامبورگيني دقيقا با دست گذاشتن روي چنين فاكتورهاي مهمي است كه استفاده از Sesto Elemento را ضامن لذت بردن از يك رانندگي بدون خطر و در عين حال سرعتي ميدانند. با توجه به اينكه وزن خودرو بسيار پايين است ميتوان اين انتظار را داشت كه مصرف سوخت آن هم پايين باشد. البته چنين اتفاقي نيز روي داده است كه علت اصلي آن مهندسي به كار گرفته شده در ارائه آن با وزن بسيار پايين بوده است. البته در گذشته نيز برخي از شركتهاي شناخته شده خودروساز به طور مقطعي و جزئي از فناوري پلاستيك فشرده فيبر كربني يا همان CFRP استفاده كردهاند، اما مهندسان لامبورگيني دست به اقدام شجاعانهاي زده و براي نخستينبار در دنيا استفاده جامع و كاملي در سراسر محصول جديد خود كردهاند. استفاده از اين فناوري از ابتداييترين بخشها يعني طراحي سهبعدي خودرو گرفته تا شبيهسازي رايانهاي، بررسي صحت طراحيها، توليد و در نهايت آزمونهاي نهايي ديده ميشود.
همكاري تنگاتنگ با بوئينگ
يكي از نكات بارزي كه در طراحي Sesto Elemento ديده ميشود تحقيقات وسيعي است كه در 2 مركز تحقيقاتي مجزا انجام شده است. در اين دو مركز بر روي كوچكترين بخشهاي اين خودرو كار تحقيقاتي شده است تا هيچ چيز از ديد مهندسان پنهان نماند. حتي همكاري نزديكي نيز ميان لامبورگيني و سازمان بزرگي همچون بوئينگ شكل گرفته است تا از بدنه سبك گرفته تا سيستمهاي ارتباطاتي درون خودرو، همه چيز متفاوت از گذشته باشد. استفان وينكلمن، رئيس برند لامبورگيني ميگويد: Sesto Elemento نشان ميدهد كه آينده خودروهاي سوپر اسپرت چگونه خواهد بود. استفاده از مهندسي سبك وزنها و تلفيق آن با عملكرد عالي تمامي بخشها نتيجهاي جز لذت بردن از رانندگي به همراه ندارد.
استفاده هوشمندانه از علم مواد
پلاستيك فشرده فيبر كربني حرف اول و آخر را در اين خودرو ميزند. استفاده از اين فناوري موجب شده تا بدنه خودرو نهتنها استحكام خيرهكنندهاي داشته باشد بلكه از وزن بسيار كمي نيز برخوردار باشد. در اين خودرو بخشي به نام «باله انتهايي» نيز ديده ميشود كه در سرعتهاي بالا نقش قابل توجهي در كنترل خودرو و حركت پايدار آن دارد. اين بخش مهم از مادهاي موسوم به Pyrosic ساخته شده است. اين ماده در حقيقت تركيب پيشرفتهاي از سراميك و شيشه است كه تا دماي 900 درجه سليسيوس مقاومت دارد.
حداكثر سرعتي فراتر از 300 كيلومتر بر ساعت
البته با وجود وزن كم و ساختار فوق آيروديناميكي نيز نبايد انتظاري فراتر از اين خودرو داشت، هر چند مهندسان خودرو پايين بودن حداكثر سرعت را يكي از معدود نقاط ضعف Sesto Elemento ميدانند. مهندسان لامبورگيني آزمايشات مختلفي روي اين خودرو انجام داده و در نهايت حداكثر سرعت بيش از 300 كيلومتر بر ساعت را براي آن به ثبت رساندهاند. شيشه جلويي خودرو تقريبا در راستاي كشيدگي پوشش روي موتور است و حتي ميتوان مدعي شد كه كوچكترين زاويهاي نيز ميان آنها وجود ندارد. همين ابتكار عمل موجب شده است تا مقاومت هوا در برابر خودرو به طرز قابل توجهي كاهش يافته و در عين حال خودرو با سرعت و شتاب بيشتري حركت كند. شتاب اوليه 5/2 ثانيهاي كه مربوط به رسيدن به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت از حالت سكون است را دقيقا بايد مرهون همين ابتكار عمل و البته وزن كم خودرو دانست.
باز هم فناوري نانو
اين روزها هر جا صحبت از پيشرفت فناوريهاي نوين است، فناوري نانو به عنوان يكي از پايههاي پيشرفت در نظر گرفته ميشود. در مهندسي Sesto Elemento و بخصوص در بخش رنگآميزي بدنه آن از اين فناوري بهره گرفته شده است. شايد برخي تصور كنند استفاده از پلاستيك فشرده فيبر كربني دست مهندسان را در ارائه خودرويي با ظاهري متنوع بسته نگاه ميدارد، اما به كارگيري فناوري نانو و افزودن كريستالهاي رنگي به پوشش اصلي خودرو اين امكان را به طراحان ميدهد تا نظر مشتريان مختلف با سليقههاي گوناگون را تامين كنند. مهندسان لامبورگيني با استفاده از اين همين كريستالها توانستهاند سايهاي از رنگ قرمز را در دل خاكستري تيره ناشي از فيبر كربني جلوهگر سازند.
حرف آخر
Sesto Elemento را بايد به جرات مجموعهاي از ابتكار عملهايي دانست كه خط سير آنها به سوي «متفاوت بودن» است. به عنوان مثال رادياتور خودرو كه همواره بايد خنك نگاه داشته شود در معرض جرياني از هوا قرار دارد كه به جاي ورود از قسمت جلوي پنجره بالاي سپر، از دو دريچهاي كه دقيقا در زير شيشه جلويي خودرو تعبيه شده و به رنگ قرمز هستند رادياتور را خنك نگاه ميدارد. اين ابتكار عملي است كه تقريبا در هيچ خودروي ديگري ديده نشده است. سيستم نوري خودرو نيز تلفيقي از فناوريهايLED و چراغهاي زنون است به طوري كه با استفاده از آنها خودرو از فواصل چندين كيلومتري در شب نيز بخوبي قابل تشخيص است.
Sesto Elemento از چند زاويه
استفاده از پلاستيك فشرده از ابتداييترين بخشها تا شبيهسازي رايانهاي بررسي صحت طراحيها، توليد و در نهايت آزمونهاي نهايي ديده ميشود.
به كارگيري فناوري نانو و افزودن كريستالهاي رنگي به پوشش اصلي خودرو نظر مشتريان مختلف با سليقههاي گوناگون را تامين ميكند.
در اين خودرو بخشي به نام «باله انتهايي» نيز ديده ميشود كه در سرعتهاي بالا نقش قابل توجهي در كنترل خودرو و حركت پايدار آن دارد.
مهدي پيرگزي