آیتالله حائری شیرازی با اشاره به اینکه غرب از انسان و فلسفهی وجودی او هیچ نمیداند، تشریح کرد: غرب به دستگاه شناختی انسان به چشم یک رفلکس نگاه میکند، و به همین دلیل است که اقتصاد را اصل زندگی قرار دادهاند؛ از اینرو آیا کسی که چیزی در مورد وجود انسان نمیداند چگونه میخواهد در مورد او قضاوت کرده و راه و روش زندگی او را تعیین کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی، آیتالله محیالدین حائری شیرازی در جمع اعضای دستگاه تعلیم و تربیت استان افزود: نظم و مدیریت در اسلام بدین گونه است که قلب و روح انسان فرو نریزد؛ اما در غرب در قالب نظم ارادهی انسان را حذف میکنند و در قالب همین نظم و قانونهای ساختگی، تمام جنایتهای خود را انجام میدهند.
وی ادامه داد: دانشگاههای ما اگر بتوانند علوم انسانی اسلامی را تدریس کنن؛ تمامی مشکلات جامعه ما نیز حل خواهند شد؛ اما اگر نتوانند این کرسی را پهن کنند، فتوحاتی که کردهایم نیز بدون ثمره خواهند بود.
وی گفت: در علوم انسانی تعریف انسان زیرساخت بوده و هر مسئلهای که در این نوع علوم مطرح باشد از "انسانشناسی" عبور میکند؛ در صورتی که در علوم تجربی این رابطه کاملا از تعریف انسان آزاد بوده و از این جهت است که در علوم تجربی از جمله فیزیک و ... نوع اسلامی آن را نداریم؛ اگر هم باشد این موضع، صرف این نیست که وابسته به تعریف انسان باشد؛ چرا که این مسائل هرچه تعریف و تشریح شوند، ربطی به مسئله دین و انسان نخواهند داشت؛ چرا که موضوع علوم تجربی "جسم و بدن" انسان بوده نه ذات وجودی انسان؛ چرا که بین بدن انسان و خود انسان زمین تا آسمان فاصله وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تعریف غرب از انسان با تعریف اسلام متفاوت است، خاطر نشان کرد: به همین جهت است که ما برای خود علوم انسانی اسلامی را داریم.
آیتالله حائری شیرازی با مثال قرار دادن سخنی از "مهدی عراقی" که در سالهای قبل از پیروزی انقلاباسلامی برای پیروزی این دین در تلاش بود، اظهار کرد: ایشان شخصیتی بودن که نه مدرک دانشگاهی داشته و نه مدرک حوزوی؛ اما با یک تعریف کامل توانست جواب قانع کنندهای در مقابل دادستان که حکم اعدام وی را صادر کرده بود، بدهد.
وی در خصوص تعریف "مهدی عراقی" از علوم انسانی، بیان کرد: او در دادگاه، به جای دفاع از خودف دفاع مکتبی کرد و به دادستان اظهار داشت که "بنده با هر کارخانه و محصولی که برخورد داشتم، دیدم که کاتالوگ محصول را نیز خود سازندگان آن محصول ارائه میدهند؛ از اینرو باید اجازه دهیم که انسانی که مخلوق خداست توسط کاتالوگ او زندگی کند و کاتالوگ انسان نیز همان دین است.
این عالم جهان تشیع با اشاره به اینکه غرب از انسان و فلسفهی وجودی او هیچ نمیداند، تشریح کرد: غرب به دستگاه شناختی انسان مانند یک رفلکس نگاه میکند، و به همین دلیل است که اقتصاد را اصل زندگی قرار دادهاند؛ از اینرو آیا کسی که چیزی در مورد وجود انسان نمیداند چگونه میخواهد در مورد او قضاوت کرده و راه و روش زندگی او را تعیین کنند.
وی با بیان اینکه، علوم انسانی غرب از محدودهی نظریه خارج نشده است، بیان کرد: غرب در دفاع از ضعف خود در خصوص شناخت انسان اینگونه بیان میکند که چون وسعت وجودی انسان به حدی است که نمیتوان در آن محیط شد؛ از اینرو نیز تعریف دقیقی از انسان در دست نداریم و اینجاست که غرب در تلاش برای پوشاندن نقص خود میباشد.
آیتالله حائری شیرازی اظهار کرد: بر خلاف غرب، دین اسلام به انسانشناسی حقیقی دسترسی داشته و بر این اساس است که باید در دستگاه تعلیم و تربیت ما نیز کتاب تربیتی بر اساس علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بنده با بررسی اسناد و تجربیات آموزش و پرورش خودمان نیز شاهد این نکتهایم که این حوزه هنوز از محدودهی نظریات خارج نشده و در مسیری حرکت میکند که پایان آن تنها مدرک گرایی است.
وی ادامه داد: در خصوص حوزه نیز همین موضوع صادق است؛ چرا که حوزه نیز به جای اینکه اصول خود را حفظ کند از دانشگاه تقلید کرد و به این نتیجه رسید که الان برخی ابراز نارضایتی میکنند.
آیت الله حائری شیرازی، با اشاره به اینکه کتابهایی که آموزش داده میشوند کممحتوا هستند، تاکید کرد: دانشمندان هستهای ما با جبر و حضور و غیاب به این مقام نرسیدند؛ چرا که آنان عشق و علاقه داشتند و از همینروست که اول علم اخلاق و عشق بوده و این علاقه نیز با اجبار غیرممکن است.
وی با اشاره به برخی از افراد که شرک و کفران خود را همتراز با تقدیر الهی میبینند، تشریح کرد: انسان آزاد خلق شده است و لازمهی آزادی نیز اختلاف بوده و همچنین این اختلاف بین انسانها بهترین سند است برای نشان دادن آزادی انسان است؛ چرا که اگر تقدیر الهی در میان بود عدهای کافر و عدهای خداپرست نمیشدند.
وی با اشاره به اینکه خداوند در خلقت انسان اعجاز کرده است، یادآور شد: خداوند موجودی را خلق کرده است که از او در مورد کارهایش سوال خواهد کرد؛ که این موضوع نشاندهندهی قدرت اختیار در وجود انسان است.
آیتالله حائریشیرازی گفت: دیدگاه غرب نسبت به انسان به گونهای است که انسان را مانند یک کامپیوتر میداند و از این جهت است که معتقد به مدیریت از بیرون انسان بوده نه درون آن؛ اما دین اسلام اعتقاد به مدیریت از درون انسان داشته و به این معتقد است که باید مثل یک گل از انسان مراقبت کرد اما اجازه داد که خود او شکفته شده و حالت بگیرد.
وی با اشاره به حوزه بقیهالله که در غرب تهران واقع است و با بیان اینکه در این حوزه فروشگاهها بدون فروشنده بوده و افراد بدون اینکه کسی آنجا حضور داشته باشد، هزینهی خود را نیز پرداخت میکنند، افزود: کسی که موعظهی درونی نداشته باشد موعظهی بیرونی نیز بر او تاثیری نخواهد داشت.
وی بیان کرد: ما باید مدیریت اسلامی را از خانه شروع کرده و از همان ابتدا باید کودک در خانه طعم آزادی، کرامت انسانی، احترام و عشق را تجربه کند؛ چرا که در این صورت است که کودک در مدرسه نیز تربیتپذیر بوده و بهتر میتواند در مقابل مربی خود رفتار کند.
آیتالله حائری شیرازی تاکید کرد: مدیران کل ادارات نیز باید در برخورد با مدیران دیگر، اخلاق را رعایت کرده و در مسائل با آنها مشورت کنند که این اخلاق مدیریتی میباشد؛ اما روش مدیریتی غرب خلاف این بوده و بر اساس روشهای دیکتاتوری مدیریت میکنند.
وی تشریح کرد: آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و... جزو کشورهایی هستند که در مورد آزادی بلوف کرده و بر اساس دیکتاتوری مدیریت میکنند.
وی با اشاره به اینکه آزادی نیاز به معرفت و شناختی دارد که انسان از ارزش خود دارد، اظهار کرد: برخی از افراد میگویند که فلان کاندیدا خرج کرده و رای جمع میکند که در این خصوص در برخی از موارد شورای نگهبان نیز نتیجه را ابطال میکند؛ چرا که وقتی مبنای انتخاب افراد پول باشد در این صورت فرد نیز با خرج کردن نتیجه میگیرد که یک نوع دیکتاتوری و آزادی ظاهری است.
این عالم بزرگ با اشاره به بیعدالتیهای موجود در سازمان ملل، تاکید کرد: در میان چندین کشوری که در این سازمان عضو هستند، تنها پنج کشور دارای حق وتو هستند که میتوانند با یک نظر در مورد دیگران تصمیم بگیرند؛ این موضوع نشاندهندهی یک بیعدالتی بزرگ بوده و کشورهای عضو نیز نه از سر اختیار که بلکه از سر ناچاری عضو این "زورخانه" شدهاند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد میگویند که اگر در دین اسلام آزادی است، چرا مرتد را اعدام میکنند، افزود: در دنیای امروز بسیاری از افراد وجود دارند که به خدا ایمان نداشته و چیزی هم نمیگویند اما کسی که در ملا عام نسبت به کافر بودن خود اعتراف کند، این فرد اعلان جنگ کرده و جواب ضربهای را که به دین زده است را نیز خواهد دید؛ این موضوع کاملا طبیعی بوده و اجبار محسوب نمیشود.
وی با اشاره به جریان احزاب مختلف در کشور و بخصوص حزب اصولگرایی و اصلاحطلبی، تصریح کرد: مثال این دو گروه همانند دو عدد چاقویی است که تیز نبوده و اگر توسط فرد ماهر با هم اصطکاک داده شوند تیز میشوند و اگر توسط فرد ناشی این عمل انجام شود چاقوها کندتر میشوند؛ از اینرو در این جریانات نیز اگر این دو گروه در برخورد با یکدیگر ماهرانه و با اخوت عمل کنند بقیه امور نیز حل خواهند شد.
آیتالله حائریشیرازی با اشاره به اینکه بنده در زمانی به آقای حدادعادل گفتم که شما که نظرتان بر این است که آقای عارف ملتزم به ولایتفقیه بوده، پس دست ایشان را گرفته و نزد رهبری بروید و در آنجا با یکدیگر عقد اخوت ببندید و بگویید که پای شما ایستادهایم و رسانهها نیز این موضوع را پوشش دهند؛ چرا که در برخی از موارد بین طرفداران این دو حزب اختلافات و درگیریهایی پیش میآید که به صلاح جامعه نیست.
وی پیرو همین گفتهها از حاضران که متشکل از کارمندان و مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت بودند، خواست تا با یکدیگر عقد اخوت بسته و اختلافات را کنار بگذارند.
"جعفر پاشایی" مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اذربایجانشرقی نیز در این مراسم، ضمن خیرمقدم گویی به حضور آیتالله حائریشیرازی در شهر تبریز، بیان کرد: مباحثی را که آیتالله حائریشیرازی در باب مسائل تربیتی کشور مطرح میکنند بسیار موثر و مهم میباشد.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور، تربیت انسانهای فرهیخته و ادب آموخته بوده و هدایت جوانان به سمت حیات طیبه میباشد.
وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در راستای تعلیم و تربیت اقدامات خوبی انجان شده است، تاکید کرد: در این دولت در حوزهی آموزش و پرورش به بحث نماز، قرآن و عترت و پیگیری موضوعات دارالقرانها و ... بخصوص در استان به عنوان پیشتاز در حوزهی تعلیم و تربیت است، توجه ویژهای شده است.
وی در پایان اظهار کرد: ما به عنوان مربیان و مسئولانی که وظیفهی تعلیم و تربیت نسل آینده کشور را بر عهده داریم، در تلاش خواهیم بود تا این وظیفهی خطیر را به نحو احسن انجام داده و دانشآموزان را به سرمنزل مقصود برسانیم.