ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 مهر 1389     |     کد : 10371

یکشنبه 25 مهر 8 ذي القعده 17 اکتبر

درگذشت «ابوالحسن علي بن عُمَردارقُطني» در سال385هجري قمري

درگذشت «ابوالحسن علي بن عُمَردارقُطني» در سال385هجري قمري
«ابوالحسن علي بن عُمَردارقُطني» اديب و فقيه شافعي مذهب در سال385هجري قمري دربغداد درگذشت. او دربغداد، بصره، كوفه و واسط تحصيل كرد و به مصروشام نيزسفرهايي كرد كه ازهريك ازاين مسافرتها ذخيره علمي با خود آورد. برخي ازمورخان دارقطني را پيرومذهب شيعه دانسته‎اند. ازآثاراو كتاب« اَلسُّنَن» را مي‎توان نام برد.«عِلَلُ الحَديث و كِتابُ القرآن»ازديگرآثاردارقطني بشمارمي‎روند.

درگذشت « اِبن بُصَيص» خوشنويس و شيخُ الكتاب دمشق در سال716هجري قمري
« اِبن بُصَيص» خوشنويس و شيخُ الكتاب دمشق در سال716هجري قمري در اين شهربدرود حيات گفت. ابن بصيص ازمردم شهرحَماة بود اما بيشترايام عمرش را دردمشق گذراند. او مدت 50سال به آموزش كتاب پرداخت و مردم دمشق ازدانش و هنراو بهره بسياربردند. ابن بصيص درهنرخوشنويسي چيره دست بود و قلمي بنام مُعجِزپديد آورد. ابن بصيص را به سبب اينكه به شيوه منسوب كتابت مي‎كرد« كاتِبُ المَنسوب» ناميده‎اند. اين هنرمند خوشنويس قصيده معروف ابن يوّاب را تحريركرده است. اين قصيده درباره هنرخوشنويسي، ابزارها و مواد آن و چگونگي انتخاب قلم و تراشيدن آن است.

كشتار فلسطينيان در اردن در سال 1970 میلادی
در ساعت 55/4 بامداد روز 17 سپتامبر، ارتش اردن حمله گسترده و همه جانبه خود رابه عمان پايتخت اردن و ديگر شهرهاي شمالي كشور(مراكز تجمع چريكهاي فلسطيني) آغاز كرد. ارتش اردن با پشتيباني سيصد دستگاه تانك و با استفاده از 55 هزار نظامي آموزش ديده تصور مي كرد كه ظرف چند ساعت، چريكهاي فلسطيني را از پاي در مي آورد، ولي علي رغم امكانات ارتش اردن، اين نبرد 10 روز به درازا كشيد، و ارتش اردن با گلوله باران مراكز فلسطيني از جمله اردوگاههاي آوارگان، بي رحمانه مردم بي دفاع را در هم كوبيد.

قتل عام فلسطينيان در اردوگاههاي صبرا و شتيلا در سال 1982 میلادی
در ادامه تجاوزات صهيونيستها در لبنان در پي قتل بشير جميل در روزهاي 16 و 17 سپتامبر 1982 به اردوگاههاي فلسطيني صبرا و شتيلا حمله بردند و 3297 نفر از سكنه آنها را به قتل رساندند. خبرنگاراني كه از نزديك شاهد اين اعمال وحشيانه بودند گزارش كردند كه سربازان رژيم صهيونيستي و فالانژيستها پس از گردآوري فلسطيني ها در حومه بيروت بدون استثناء به روي آنان آتش گشودند و..... شوراي عالي امنيت و مجمع عمومي اين كشتارها را به عنوان(قتل عام جنايي غير نظامي فلسطيني) محكوم كرد و مجمع عمومي آن را(يك كشتار) خواند.در نتيجه، اسرائيل از بخش اعظم لبنان عقب نشيني كرد، اما شماري از نيروهايش را در جنوب لبنان نگه داشت.

اتمام دوران سلطه سياسي بر كشورالسالوادور در سال1821ميلادي
دوران سلطه سياسي بركشورالسالوادورخاتمه يافت. بدين ترتيب اين جمهوري كوچك آمريكاي مركزي پس از 3قرن آزادي خودرابازيافت. السالوادور پس از كسب آزادي به عضويت فذراسيون آمريكاي مركزي درآمد و سپس درسال 1839ميلادي بطوركامل مستقل شد. كشورالسالوادور تا يك قرن بعدازاستقلال دربي ثباتي سياسي- اجتماعي بسر مي برد؛ وبويژه اوضاع نابسامان اقتصادي آن برنارضايتي مردم اين كشور مي افزود. اين اوضاع موجب شد كه بيش ازسه چهارم جمعيت السالوادوربه كشورهاي همسايه پناهنده شوند.


نوشته شده در   يکشنبه 25 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode