ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 خرداد 1395     |     کد : 103592

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس: وظيفه مجلس، ريل‌گذاري براي حركت دولت است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر‌معظم‌انقلاب صبح ديروز در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم با تأکيد بر لزوم حفظ اقتدار، هيبت و جايگاه در رأس امور بودن مجلس‌شوراي‌اسلامي...

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر‌معظم‌انقلاب صبح ديروز در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم با تأکيد بر لزوم حفظ اقتدار، هيبت و جايگاه در رأس امور بودن مجلس‌شوراي‌اسلامي، به الزامات قانونگذاري خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولويت‌هاي کاري مجلس درعرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، فرهنگ و سياست‌هاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي، گفتند: مجلس‌شوراي‌اسلامي بايد ضمن دميدن روح آرامش درکشور، «انقلابي» باشد و در قانونگذاري انقلابي عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه امريکا، واکنش نشان دهد و درمقابل سياست‌هاي استکبارايستادگي کند .

رهبرانقلاب‌ با تبريک به نمايندگان مجلس دهم به دليل کسب توفيق خدمتگزاري در قوه‌مقننه، جايگاه اين قوه را والا و رفيع دانستند و افزودند: وظيفه قانونگذاري مجلس، بسيارمهم و در واقع ريل‌گذاري براي حرکت دولت است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اين‌که وظيفه نظارتي مجلس، تعارضي با موضوع همکاري با دولت ندارد، خاطرنشان کردند: اين همکاري به معناي گذشتن مجلس از حق خود نيست و نمايندگان بايد با استفاده از اختيارات قانوني خود همچون تحقيق و تفحص، اجراي صحيح‌ قانون را پيگيري کنند.

ايشان با اشاره به سوگند نمايندگان مجلس در حفظ مباني اسلام و دستاوردهاي انقلاب افزودند:

مجلس بايد واقعاً در رأس امور باشد و حفظ جايگاه و هيبت واقعي مجلس برعهده نمايندگان است.

رهبرانقلاب‌ با تأکيد براين که يکي از ضمانت‌هاي حفظ جايگاه والاي مجلس‌شوراي‌اسلامي، نظارت مجلس بر خويش است، به موضوع قانونگذاري خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: قانون بايد «با کيفيت»، «متقن»، «همه‌جانبه‌نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانين ديگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سياست‌هاي بالادستي»، «برگرفته از ديدگاه‌هاي کارشناسي بدنه دولت و خارج از دولت» و «دربردارنده مصالح ملي به جاي مصالح محلي» باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به لايحه برنامه ششم به عنوان يکي از دستورکارهاي فوق العاده مهم مجلس جديد اشاره کردند و افزودند: شرايط کشور، شرايط ويژه‌اي است، بنابراين برنامه ششم بايد با دقت و بدون هيچ اغماض و کوتاهي مورد بررسي و تصويب قرار گيرد. ايشان همچنين با اشاره به حضور تعداد قابل‌توجهي از نمايندگان جديد‌ در مجلس دهم خاطرنشان کردند: من اين موضوع را يک فرصت مي‌دانم زيرا حضور نمايندگان تازه‌نفس در کنار برخي نمايندگان با‌تجربه، زمينه‌ساز يک مجلس با‌نشاط و با‌انگيزه است که از تجربيات نمايندگان با تجربه استفاده خواهد کرد. رهبرانقلاب‌ سپس به موضوع اولويت‌هاي کاري مجلس دهم پرداختند و با تأکيد بر اين‌که «اقتصاد» يک موضوع اصلي است، افزودند: نمايندگان مجلس درخصوص عملي شدن اقتصادمقاومتي بسيار تأثيرگذار هستند، زيرا مي‌توانند مسيراقدامات اقتصادي دولت را در مسيراقتصاد‌مقاومتي قراردهند و همچنين اين موضوع را از دولت مطالبه کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش دشمن براي استفاده از حربه اقتصاد به منظور ضربه‌زدن به نظام‌اسلامي، گفتند: اگرچه برخي ناشيگري‌ها انجام شد و برخي مواضع و صحبت‌هاي منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه تحريم، تشجيع کرد، اما بايد مشکلات اقتصادي به ويژه رکود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فايده ندارد .

ايشان، حل موضوع رکود و اشتغال از طريق رونق توليد داخلي را از اولويت‌هاي اصلي و بسيارمهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان کردند: خجلت و شرمندگي نظام از بيکاري يک جوان، از خجلت و شرمندگي جوان بيکار در خانواده خود، بيشتراست، بنابراين بايد براي حل اين مشکل، اقدامات جدي انجام شود. رهبرانقلاب‌ مقابله با قاچاق را‌ از ديگر‌ اولويت‌هاي کاري مجلس در موضوع اقتصاد دانستند و گفتند: قاچاق همچون خنجري به پشت نظام است که مقابله با آن هم آسان نيست ،اما دولت بايد با اين پديده شوم برخورد کند و مجلس نيزپشتوانه اين برخورد باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درادامه به موضوع فرهنگ به عنوان يکي ديگرازاولويت‌هاي کاري مجلس دهم اشاره کردند و گفتند: مساله اقتصاد، اولويت فوري و کنوني کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نيز مهمتراست. ايشان افزودند: درموضوع فرهنگ نوعي ولنگاري و بي‌اهتمامي در دستگاه‌هاي فرهنگي به چشم مي‌خورد، زيرا در توليد کالاي فرهنگي مفيد و جلوگيري از توليد کالاي فرهنگي مضرّ، کوتاهي‌هايي انجام مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در برخي مواقع تأکيدهايي که بر پرهيز از استفاده کالاهاي مضرّ غيرفرهنگي همچون برخي مواد‌غذايي مي‌شود، بيشتر از هشدار درباره کالاهاي فرهنگي مضرّ است، درحالي که تأثيرات سوء اين کالاها بر مردم خطرناک‌تر و گسترده‌تر است. ايشان خاطرنشان کردند: برخي مواقع در مقابل توليد يا ورود کالاهاي فرهنگي مضر، موضعگيري و اقدامي نمي‌شود، زيرا اين ترس وجود دارد که متهم به جلوگيري از جريان آزاد اطلاعات شوند.

رهبرانقلاب‌ با اشاره به اقدامات سختگيرانه در اروپا و امريکا براي کنترل اطلاعات گفتند: ما در حالي از اتهام‌هاي بي‌اساس آنها درخصوص جلوگيري از جريان آزاد اطلاعات هراس داريم که کنترل‌هاي ما يک دهم سختگيري‌هاي آنها نيست.

توصيه بعدي رهبرانقلاب اسلامي به نمايندگان مجلس‌شوراي‌اسلامي، «انقلابي‌بودن، انقلابي‌ماندن و انقلابي عمل کردن» بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مجلس‌شوراي‌اسلامي را نهادي انقلابي و برآمده از انقلاب خواندند و خطاب به نمايندگان تأکيد کردند: در قانونگذاري و درعمل به وظايف نمايندگي، و در نطق‌ها و موضعگيري‌هاي خود، انقلابي عمل کنيد.

ايشان، موضعگيري‌هاي عمومي مجلس در قبال مسائل کلان را مهم برشمردند و با تجليل از کارنامه خوب مجلس نهم در اين زمينه افزودند: مجلس بايد در مواجهه و مقابله با جريان‌هاي معارضِ سياسي عليه انقلاب‌اسلامي، موضع قاطع و شفاف داشته باشد.

رهبرانقلاب‌اسلامي با اشاره به رفتارکاملاً خصمانه دولت و کنگره امريکا با جمهوري‌اسلامي ايران، گفتند: در مقابل گستاخي‌هاي دشمنان بايد به ميدان آمد و با پاسخ محکم، دهان آنها را بست، زيرا دشمن در عرصه سياسي براساس عکس‌العمل‌ها محاسبه مي‌کند و اگر احساس کند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشيني است، کوتاه نمي‌آيد و زياده‌خواهي مي‌کند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه به قضيه مذاکرات هسته‌اي اشاره و خاطرنشان کردند: امريکايي‌ها اعم از دولت، کنگره و کانديداهاي رياست‌جمهوري آينده، مدام زياده‌خواهي و تهديد مي‌کنند و مواضع و تهديدهاي آنها در مقطع فعلي همچون دوره قبل از توافق است و نبايد درمقابل اين گستاخي‌ها ساکت ماند. رهبرانقلاب‌اسلامي درادامه به تشريح نقشه داخلي دشمن در فعال کردن گسل‌هاي داخلي پرداختند و افزودند: دشمن در تلاش است تا گسل‌هاي قومي، عقيدتي و جناحي را فعال و تبديل به زلزله کند، بنابراين نمايندگان مجلس بايد تلاش کنند تا اين طراحي دشمن به نتيجه نرسد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: نماينده مجلس مي‌تواند طبق بينش و نگاه سياسي خود رأي بدهد و در موافقت يا مخالفت با موضوعي، اظهارنظر يا انتقاد کند اما به هيچ‌وجه نبايد همچون برخي مقاطع در دوره‌هاي قبلي مجلس کار به اختلاف، کشمکش زباني، يقه‌گيري و تشنج کشيده شود.

رهبرانقلاب، ايجاد تشنج در مجلس را موجب سرريز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار رواني منفي در جامعه دانستند و گفتند: در مجلس بايد آرامش حکمفرما باشد و اين آرامش، قطعاً به جامعه نيز منتقل خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به تشريح طراحي دشمن در سطح منطقه پرداختند و خاطرنشان کردند: دشمن براي منطقه مهم و حساس غرب آسيا نقشه‌هاي مشخصي دارد و تلاش مي‌کند سياست‌هاي جمهوري‌اسلامي را که مانع تحقق نقشه‌هاي اوست، خنثي کند.

ايشان در اشاره به برخي ويژگي‌هاي منطقه غرب آسيا افزودند: «حضوراسلام و مسلمانان»، «منابع عظيم نفتي و آبراه‌ها» و «رژيم‌صهيونيستي» اين منطقه را براي دشمن بسيار مهم کرده است و نقشه آنها براي اين منطقه نيز همان چيزي است که چند سال قبل از آن به عنوان تشکيل «خاورميانه جديد» و «خاورميانه‌بزرگ» ياد کردند . رهبرانقلاب‌اسلامي با اشاره به محقق نشدن نقشه‌هاي امريکا درمنطقه از جمله درعراق، سوريه، لبنان و فلسطين، به دليل ايستادگي جمهوري اسلامي، تأکيد کردند: بايد درمقابل اين سياست‌هاي سلطه‌جويانه ايستاد و چهره استکبار را افشا کرد .

ايشان با هشداردرخصوص پرهيزازمواضع و رفتارهاي مورد پسند دشمن، تأکيد کردند: حقايق و واقعيت‌هاي استکبار و نظام سلطه را در مواضع و نطق‌هاي خود بيان کنيد و مراقب باشيد حرف و عمل شما به امريکا و رژيم‌صهيونيستي کمک نکند.

رهبرانقلاب‌ خاطرنشان کردند: دشمن درسه سطح بين‌المللي، منطقه‌اي و داخلي طراحي‌هايي براي نظام اسلامي دارد که در سطح بين‌المللي ادامه اتهام‌زني‌ها، در سطح منطقه‌اي از ميان برداشتن موانع تحقق نقشه‌هاي خود و در سطح داخلي فعال‌کردن گسل‌ها است، بنابراين همه قوا و مسئولان به ويژه نمايندگان مجلس‌شوراي‌اسلامي بايد در قبال اين طراحي‌ها هوشيار باشند. ايشان ‌همچنين با اشاره به در پيش بودن ماه ضيافت الهي، ماه مبارک رمضان را فرصتي براي دعا، خودسازي و عمل صالح خواندند و افزودند: فرصت نمايندگي مجلس نيز که در اختيارشما عزيزان قرارگرفته، فرصت و موقعيتي زودگذر است که بايد اين فرصت را قدر بدانيد و در انجام وظايف قانوني خود از خداوند کمک بخواهيد.

پيش از سخنان رهبرانقلاب ،‌ لاريجاني رئيس‌مجلس‌ با گراميداشت ياد امام‌راحل، به اولويت‌ها و برنامه‌هاي مجلس دهم اشاره کرد و گفت: مسئوليت سنگيني در دفاع از دژانقلاب برعهده داريم و آنچه مي‌تواند شرايط پرتنش منطقه را به سوي آرامش و تثبيت امنيت پايدار سوق دهد و امنيت ايران را مستقر نگه دارد، داشتن نگاه انقلابي وعمل به آن است.

وي افزود: انقلابي‌بودن، نقطه کانوني مجلس‌شوراي‌اسلامي است و مجلس دهم رصد حوادث منطقه را با اهميت زياد پيگيري خواهد کرد.

رئيس‌مجلس با بيان اين که مساله‌سازي‌هاي امريکا پس از توافق هسته‌اي نشان مي‌دهد که استکبار قصد ضربه زدن به منافع ملت ايران را دارد، تأکيد کرد: نمايندگان ملت وظيفه خود مي‌دانند مجلس را سپر دفاع ازحقوق ملت در مقابل اجانب کنند.

لاريجاني همکاري و تعامل قواي سه‌گانه و «ملت و دولت» درشرايط فعلي را ضروري دانست و با بيان اين که براي عبور از رکود بايد گام‌هاي سريع‌تر و دقيق‌تري برداشته شود، گفت: مجلس با محور قرار دادن تحقق اقتصاد مقاومتي و رونق توليد در همه کميسيون‌ها اين موضوع را اولويت نخست خود قرار داده و طرح‌ها و لوايح لازم و نظارت بر تحقق اقتصاد مقاومتي را پيگيري خواهد کرد.


نوشته شده در   دوشنبه 17 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode