ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 خرداد 1395     |     کد : 103265

همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی برگزار شد

همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در دانشگاه آزاد اسلامی شبستر برگزار شد تا صاحب نظران و تاریخ پژوهان برای معرفی ابعاد مختلف شخصیت این روحانی مبارز به زادگاهش سفر کنند.

همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در دانشگاه آزاد اسلامی شبستر برگزار شد تا صاحب نظران و تاریخ پژوهان برای معرفی ابعاد مختلف شخصیت این روحانی مبارز به زادگاهش سفر کنند.


به گزارش ایرنا محمد عبدخدایی با سفر به زادگاه شیخ محمد خیابانی و پدرش آیت الله غلامحسین عبدخدایی در این همایش یک روزه گفت: انگلیس در کشتن خیابانی دست داشت زیرا می خواست یک نظامی را سر کار بیاورد و تا بتواند تمام آزادی خواهان را سرکوب کرده و میرزا کوچک خان را بکشد.
وی که در زمان حاضر دبیر کلی جمعیت فدائیان اسلام را عهده دار است، افزود: نام شیخ زنده است و همچنان زنده خواهد ماند.
وی گفت: نام کسانی که در راه آزادی این مملکت و مبارزه با استکبار جهانی و قدرت های بزرگ گام برداشته اند، بر سینه تاریخ خواهد درخشید.
دبیر علمی همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی هدف از برگزاری این همایش را بازخوانی بخشی از تاریخ معاصر ایران در دوره مشروطه و بعد از مشروطه و در عین حال بررسی تاریخ مبارزات مردمی دانست و گفت: این همایش در عین حال بازخوانی تاریخ محلی است.
منیژه صدری گفت: بیش از 50 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که چکیده منتشر شده آنها در روز همایش توزیع شد و اصل مقالات بعد از همایش چاپ می شود.
وی گفت: نقش علمای آذربایجان در اتحاد و همبستگی ملی در ایران، خاندان و موقعیت فرهنگی اجتماعی شیخ محمد خیابانی و خاندان همسرش، مبارزات ضد استبدادی شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه و مبارزات ضد استعماری شیخ محمد خیابانی از جمله محورهای این همایش است.
وی افزود: از دیگر محورهای این همایش می توان به اتحاد اسلامی عثمانی و شیخ محمد خیابانی، بررسی زمینه‌های قیام شیخ محمد خیابانی، ارزیابی قیام شیخ محمد خیابانی، افکار و عقاید ملی شیخ محمد خیابانی، تحریف قیام شیخ محمد خیابانی و منبع شناسی (اسناد داخلی و خارجی، خاطرات، مطبوعات) اشاره کرد.
همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی با همکاری موسسه دیارکهن٬ کتابخانه و اسناد ملی٬ دانشگاه تبریز٬ انجمن ایرانی تاریخ٬ انتشارات مهد آزادی٬ موسسه مطالعات تاریخ معاصر٬ شهرداری شبستر و شهرداری خامنه و چند نهاد دیگر برگزار شد.
شبستر با حدود 125 هزار نفر جمعیت در 71 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
این شهر زادگاه بزرگانی همچون شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و آیت الله غلامحسین عبدخدایی است.


نوشته شده در   جمعه 7 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode