ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 
 
  جستجو در سایت
 
  کنگره شعر عاشورا

فراخوان كنگره شعر عاشورا

 

اداره كل تبليغات اسلامي استان با هدف نشر و ترويج  پيام عاشورا  با رويكردهاي هنري از طريق ابزار شعر نثر ادبي مديحه سرايي و نيز شناسايي  آسيب هاي مراسمات  سوگواري و مذهبي اقدام به برگزاري كنگره شعر عاشورايي مي نمايد.

از كليه شاعران واساتيد استانهاي شمالغرب كشور(آذربايجان شرقي ، آْذربايجان غربي ، اردبيل و زنجان ) در زمينه هاي شعر و نثر ادبي با موضوعات مقتل ، مديحه ، پيام هاي عاشورايي و عدالت طلبي و مقاله نويسي با موضوعات آثار و بركات قيام عاشورا ، بايسته هاي مداحي ، آسيب شناسي مراسم مذهبي و سوگواري ، ويژه گيهاي شعر آييني آذربايجان دعوت بعمل مي آورد .

 

آخرين مهلت ارسال آثار : 1390/08/20

 

آدرس دبيرخانه جهت ارسال آثار :

تبريز ، ميدان دانشسرا ، اداره كل تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي


 موضوع فراخوان بايد شامل موارد ذیل باشد:


شعر ترکي و فارسي : با موضوعات حضرت سيدالشهداء ( ع ) ( ظلم ستيزي ، مناجات ، شجاعت ، دعوت به حق و .... ) ، حضرت ابوالفضل ( ع ) ( ولايت پذيري ، بصيرت ، وفا ، مبارزه با نفس و ... ) و حضرت زينب ( س) ( عفت ، حجاب ، بردباري ، پرستاري و .... )


مقاله : با موضوعات ظرفيت هاي عاشورايي در بيداري اسلامي و جهاني ، کاربردي کردن پيام هاي عاشورا در طول تاريخ ، جلوه هاي زيباي عاشقي از مدينه تا کربلا ، بايسته هاي جلسات مذهبي بانوان در جهت اهداف عاشورا ، نگاهي به عاشورا در فضاي مجازي , ....

 


پس از دریافت آثار و ثبت مشخصات صاحب اثر در دبيرخانه ،دسته بندی و انتخاب آثار توسط هيئت داوران بر اساس معيارهاي زير  بعمل آمده و از آثار برتر تجليل مي شود.

 

ترکیب هیئت داوران:

 

- سه نفر از شاعران زبردست و فرهیخته و متعهد.

- یک نفر استاد اسلام شناس و آشنا با تاریخ اسلام.

 - یک نفر استاد و صاحبنظر ادبیاتی آئینی.

 

ترکیب یاد شده به دلیل شاخصه هایی است که از شعر یا نثر مطلوب مورد نظر است بالطبع اثر مورد نظر باید از وزانت ادبی خاصی برخوردار باشد لذا جنبه های احساس و تخیل و رعایت ظرائف ادبی توسط شاعران و استاد ادبیات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت از سوی دیگر به لحاظ اهداف مهمی که در اجرای این کنگره شعر عاشورائی مد نظر است خصوصا ارائه شعر و نثر الگو و خالی از علو و تحریف لازم است آثار یاد شده از این منظر نیز ارزیابی شود که این امر توسط استاد اسلام شناس تامین خواهد شد.

 

 

داوری آثار و انتخاب آثار برتر و منتخب

 

برخی از ملاکهای انتخاب شعر یا نثر برتر به شرح ذیل می باشد:

 

- از حیث موضوع پیرامون یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان باشد.

- استناد تاریخی – مربوط به متونی که رویکرد تاریخ نگارانه دارند.

- رعایت نکات ادبی و حماسی.

-  نوآوری و بدیع.

-  وزن، قافیه و سایر نکات ادبی و رعایت قواعد عروضی.

-  تخیل.

-  مقبولیت.

-  در دوره های گذشته کنگره عاشورایی ارائه نشده باشد.

 

بالطبع شعری که به هر دلیل قدرت نفوذ در توده مردم مذهبی را ندارد تامین کننده اهداف سازمان نخواهد بود هرچند از جهات دیگری پر ارزش باشد البته این سخن به معنای دست کشیدن از ارزشها در مقابل خواست عوام نباید تلقی شود، لذا ارائه اشعار با متن غني از لحاظ محتوائي و قواعد جهت استفاده مادحين با چاپ اشعار در قالب كتاب كف دستي خصوصا در آستانه ماه محرم الحرام از اهداف مهم كنگره امسال مي باشد.

 

توجه: در خصوص سایر رشته های فراخوان شده، به تناسب موضوع هیئت داوران توسط مسئول واحد فرهنگی ستاد با نظر رئیس ستاد انتخاب و دعوت به همکاری خواهند شد.

 

- آغاز عملیات تدوین مجموعه آثار منتخب جهت چاپ ( شامل : دسته بندی، ویرایش ادبی در موارد نیاز، طراحی جلد و پیگیری امور چاپ و نشر و...)

 

با توجه به آنکه یکی از اهداف این کنگره تغذیه فکری و متنی مداحان اهل بیت (ع) می باشد، توصیه می شود تهیه نوحه های کف دستی ( به شکل بیاض) که قابلیت استفاده توسط مداحان در مراسم اهل بیت را دارد به صورت مستقل نصب العین مسئولین کنگره قرار داشته باشد.

 

برگزاری مراسم کنگره

مهم ترین مرحله اجرائی این طرح برگزاری مراسم می باشد که حسن اجراء آن بیانگر مدیریت قوی در تمام مراحل اجرا می باشد. برنامه هایی که عموماً در چنین مراسمی برگزار می شود عبارت است از:

 

- اجراء برنامه های معمول این گونه مجالس نظیر قرائت قرآن، خوشامدگوئی مسئولین و برنامه هایی نظیر اجراء سرود، نغمه خوانی و تواشیح و ... .

- سخنرانی و بحث در خصوص ادبیات آئینی توسط یکی از خبرگان این رشته.

-  ارائه آثار منتخب در رشته های اعلام شده توسط خالقین اثر ( به تناسب وقت).

-  اهداء لوح یادبود و جوایز به منتخبین.

-  معرفی دیگر آثار و اشعار ارسالی به همایش در قالب جزوه، کتاب، نصب روی دیوار، برگزاری نمایشگاه، اعلام شفاهی یا به هر شکل که مورد صلاحدید ستاد باشد.

تبصره: آماده نمودن مجموعه اشعار منتخب در قالب کتاب شعر و ارائه آن در روز برگزاری مراسم نشان از سرعت کار و قوت عملکرد استان دارد و تاثیر نیکویی بر مخاطبین خواهد داشت.

-  پخش فرمهای نظر سنجی و توجیه فرمها برای مدعوین و جمع آوری فرمها.

-  برنامه های دیگری که صلاحدید مسئولین ستاد باشد.

 

شرائط لازم براي ارسال آثار:


 - اشعار و مقالات ارسالي قبلا به کنگره ها و جشنواره هاي ديگر ارسال نشده باشد .

- متن آثار در قالب فايل word به آثار ارسالي ضميمه گردد .

- درج مشخصات کامل صاحب اثر به همراه شماره تماس ضروري است .


 

زمان برگزاري كنگره : 1390/09/02