ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
 
 
  جستجو در سایت
 
  پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :
کد سوال : 549
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,24,فروردين,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,24,فروردين,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : با سلام
به چه دلایلی آزادى اراده و اختیار انسان فطرى هست؟

پاسخ :

مسأله «جبر و اختیار» از قدیمى ترین مسائلى است که در میان دانشمندان مطرح بوده؛ گروهى طرفدار آزادى اراده انسان، و گروهى طرفدار جبر بوده اند، ولى جالب این که: هر دو گروه در عمل، اصل اختیار و آزادى اراده را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند و این وجدان عمومى و فطرت همگانى یکى از روشنترین دلائل اختیار است. قرآن مجید نیز کراراً روى مسأله اختیار انسان ها تکیه کرده است، از جمله در آیات 3 و 29 سوره دهر و 29 سوره کهف.



کد سوال : 548
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,13,دي,1397 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,13,دي,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گرفتن اجرت بالاتر از نرخ تعيين شده اتحاديه، با رضايت طرفين جايز است؟

پاسخ :

1- رعايت قانون تا به مقدارى كه اگر تخلف كند، سبب بروز اختلال نظم مى شود و يا در آن احتمال خطر يا ضرر (جدي) براى خود يا ديگرى مى باشد، رعايتش واجب است.
2- در فرض سوال درآمد حرام نيست.



کد سوال : 547
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا ازدواج با مالی که مقداری از آن غصبی است باطل است

پاسخ :
اصل عقد صحيح است ولي نسبت به مال غصبي مديون است.


کد سوال : 546
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گاهی برخی مؤمنان در دوماه محرم و صفر و شاید در سایر مناسبت‌های عزاداری دینی کار‌هایی انجام می‌دهند که تناسبی با این ایام ندارد؛ مانند ازدواج و انتقال به خانه جدید و خریدن لوازم و لباس نو و زینت کردن (آرایش) بدن و لباس و آغاز کردن کار‌ها و پروژه‌های جدید و غیره. حکم شرع در این زمینه چیست؟

پاسخ :
انجام کار‌های مذکور در این مناسبت‌ها حرام نیست مگر در صورتی که نشانه هتک حرمت این مناسبت‌ها باشد مانند برگزاری مراسم شادی یا زینت کردن (آرایش) در روز دهم محرم. البته باید مراقب باشند در روز‌های مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کار‌هایی را که انسان‌ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی‌دهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند و در غیر این صورت باید زمانی را برای این کار‌ها در نظر بگیرد که با روز‌های عزاداری و اندوه تلاقی نداشته باشد.



کد سوال : 545
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,20,مرداد,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,20,مرداد,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : منافع و محصولات زمين و اموال موقوفه، از جهت خمس و زکات چه حکمى دارد؟

پاسخ :
تمامى مکان‌ها و اشياى وقفى خمس ندارد، چه وقف عام باشد و چه وقف خاص باشد، ثمره و نماء آن هم مطلقاً خمس ندارد و به نماء وقف عام قبل از تحويل گرفتن توسّط موقوفٌعليه، زکات تعلّق نمى‌گيرد، ولى بعد از دريافت، پرداخت زکات آنچه از نماء وقف که دريافت شده، در صورتى که واجد شرايط وجوب زکات باشد، واجب است؛ و در نماء وقف خاص هم اگر سهم هر يک از موقوفٌعليه به حدّ نصاب برسد، زکات واجب است.



کد سوال : 544
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,23,تير,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,23,تير,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم

پاسخ :
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.



کد سوال : 543
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,5,فروردين,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,5,فروردين,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : کسی که نمی داند چه تعداد روزه قضا دارد باید چه کار کند؟! باید چه مقدار روزه به عنوان قضا بجا آورد؟

پاسخ :
حداقل را باید به جا آورد . مثلا اگر شک دارد سه سال روزه قضا دارد یا چهار سال ، سه سال را قضا کند.



کد سوال : 542
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,8,بهمن,1396 تاریخ پاسخ : يکشنبه,8,بهمن,1396
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : فلسفه ی تکان دادن دست ها بعد از نماز و به اطراف نگریستن در نماز چیست؟

پاسخ :

تکان دادن دست ها همراه با تکبير گفتن مي باشد و از نظر شرعي تکبيرات سه گانه در آخر نماز عملي واجب نيست بلکه امري مستحب است و وجوب شرعي ندارد. فقها بر اساس روايات ،قايل به استحباب بلند کردن دست به موازي گوش ها در ضمن اداي هر يک از تکبيرات سه گانه هستند و در عين حال اين عمل همواره مستحب بوده و هيچ وجوب شرعي ندارد. نکته ديگر اينکه نگاه کردن به اطراف به همراه تکبيرات جز اعمال مستحب اهل تسنن بوده و شيعه به استحباب آن اعتقادي ندارد.
پس آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد» (مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...)
الف) علت استحباب چنين رفتاري: يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟ ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند «لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و غلب الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2)
ب) حکمت و اسرار عمل مزبور : شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد:(برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377)
1- هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است: توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد.
2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد.
3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است.



کد سوال : 541
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,8,بهمن,1396 تاریخ پاسخ : يکشنبه,8,بهمن,1396
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : بچه ای به مدت0 3 هفته وهرهفته فقط یک مرتبه اززنی شیر خورده است آیا محرمیت ازراه رضاع حاصل شده است؟

پاسخ :
طبق نظر رهبری اگر مقدار مذکور باعث روئیدن گوشت و استخوان شده باشد، محرمیت ایجاد می شود.


کد سوال : 540
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,2,آذر,1396 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,2,آذر,1396
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : چرا به امام رضا(ع) غریب الغرباء می گویند؟

پاسخ :
غریب الغربا به معنای غریب غریبان است و كسی را گویند كه از همه غریب تر است. در خصوص علت بروز و شیوع این لفظ(غریب الغربا) در مورد امام رضا( در لسان عامة مردم پس از شهادت ایشان، اساس آن همان روایاتی است كه در خصوص شهادت و مكان دفن ایشان وارد شده است.
از رسول خدا( روایت گردیده : "پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد و هر غمناكی كه او را زیارت كند، خداوند غمش رابرطرف گرداند وهرگناهكاری كه او را زیارت كند،‌البته گناهانش را بیامرزد."(۱)

امیرالمؤمنین علی( نیز در این باره می فرماید : "به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بوسیله زهر كشته خواهد شد، كه نام او همنام من و نام پدرش نام پسر عمران(موسی() است، آگاه باشید كسی كه او را درغربتش زیارت كند،‌خداوند گناهان او را بیامرزد."(۲)
در حدیث معتبر از امام رضا( روایت گردیده كه فرمود : "زود باشد كه كشته شوم به زهر، به ظلم و ستم و مدفون شوم در كنار هارون الرشید، و بگرداند خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من، پس هر كه مرا در این غربت زیارت كند، واجب شود بر او كه من او را زیارت كنم در روز قیامت."(۳)
هنگامی كه مأمون قصد خود را آشكار و پیشنهاد ولایت عهدی امام را مطرح كرد، امام نپذیرفت. تا آنكه اصرار كرد و عاقبت امام را تهدید به كشتن كرد. امام فرمود : حال كه چنین است، خداوند مرا از اینكه خود را با دست خود به نابودی كشانم، بازداشته، ناگزیر می پذیرم، بشرط اینكه هیچ عزل و نصبی به دست من صورت نگیرد.(۴)
مأمون با اینكار می خواست از قیام و شورش علویان كه حكومت او را تهدید می كردند، جلوگیری كند و علاوه بر آن به گمان باطن خویش، واقعیّت امام را به مردم نشان دهد. در حالی كه خود بیش از همه به زهد و تقوی و قداست امام رضا( اعتراف داشت، می خواست به مردم وانمود كند كه قضیه زهد و تقوای ایشان، آن گونه كه می پندارید نیست، زیرا امام برای رسیدن به حكومت، تظاهر به زهد می كند. او قصد داشت با بدنام كردن امام(، چنین وانمود كند كه پیشوای مكتبی شما، با پذیرفتن ولایت عهدی قصد رسیدن به حكومت و قدرت را دارد. در عین حال خود مأمون در انظار مردم، به شدّت تظاهر به دین و علاقه مندی به اهل بیت می كرد. و امام ( از نفاق و مكر و فریب او آگاه بود. یكی از دلایل پذیرش ولایت عهدی از سوی امام،‌ در حقیقت بر ملا كردن چهرة واقعی مأمون برای مردم بود.

خضوع و خشوع و متانت امام در میان مردم و عمل به سیره و سنت رسول خدا، حقیقت باطنی امام را بیش از پیش برای مردم آشكار ساخت، و حسادت مأمون به امام، در مدّت كوتاه ولایت عهدی ایشان و عاقبت به شهادت رساندن این امام هُمام، نقاب از نفاق و ایمان دروغین مأمون برگرفت.
طبق روایت، امام طی اقامت كوتاه خویش در خراسان، پیوسته دچار درد و رنج و اندوه بود و آرزوی مرگ می كرد. و نیز نقل گردیده كه روزهای جمعه، هرگاه از مسجد بازمی گشت، می فرمود : "پروردگارا اگر گشایش كارم از‌ آنچه در آن قرار دارم، مرگ است، هر چه زوتر مرگم را فرا برسان." تحمل مأمون و اطرافیانش و آمد و شد میان آنها و نشست و برخاست با آنان و سوء استفاده مأمون از وجود مقدس امام، در جهت اغراض و مصالح حكومت، همه اینها مایة دل آزردگی و ناراحتی و ناخشنودی امام، تا سرحدّ مرگ بود.
امام(ع) در موقعیتی قرار داشت، كه هم از بُعد مكانی غریب بود و هم از بُعد عقیدتی. هم مجبور بود از دوری خانواده و یاران و مكانی كه به آن علاقه مند بود(مدینه)‌، دلتنگ باشد، و هم در میان گروهی بسر برد، كه هیچ سنخیّتی از نظر فكر و مرام و عقیده به آنان احساس نمی كرد و در عین حال ناظر اعمال ریاكارانة‌شان بود، و از نیرنگ و نفاق درونی آنان نیز به خوبی آگاه بود. اینها وجود مقدس امام را بشدت آزار می داد. لذا عنوان غریب الغربا، مصداق چنین غربتی است.

پی نوشت ها  :
۱. تحفة الزائر، بنقل از مفاتیح الجنان
۲. كامل الزیارات، باب ۱۰۱،ص۹۱۹
۳. مفاتیح الجنان
۴. بحارالانوار، ج۴۹،ص۱۴۴، بنقل از امامان شیعه و جنبشهای مكتبی، علامه مدرّسی، ص۲۶۳.



 
12345678910...