ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 مهر 1389     |     کد : 9952

20 هزار پلان در مختارنامه

کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه با بيان اينکه مختارنامه بررسي صرف يک شخصيت نيست، گفت: مختارنامه معادل 20 فيلم سينمايي تاريخي است که 20 هزار پلان دارد.

کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه با بيان اينکه مختارنامه بررسي صرف يک شخصيت نيست، گفت: مختارنامه معادل 20 فيلم سينمايي تاريخي است که 20 هزار پلان دارد.
به گزارش واحد مرکزي خبر،‌ داوود ميرباقري در گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا از ميان شخصيت هاي تاريخي مختار را انتخاب کرديد افزود : انتخاب اصلي مختارنامه با من نبود و من خود را براي توليد سلمان فارسي آماده مي کردم که از سيما اين موضوع پيشنهاد شد.
وي اضافه کرد : مدتي براي پژوهش مختارنامه وقت خواستم و در طول پژوهش به شخصيت مختار گره خورديم و مختار مثل يک طوفان ما را با خودش برد و هشت سال ما را درگير کرد.
ميرباقري با بيان اينکه در طول اين پژوهش ها به نقاط خوبي رسيديم گفت: مختار شخصيتي بود که به دليل ظرافت ها و رمز و رازهايي که داشت در دوره تاريخي پر تلاطم توانست شيعيان را که با نگاه هاي خاصي درگير بودند رهبري و حکومتي را بنا کند.
وي افزود: بعد از شهادت حضرت علي (ع) دوره کوتاهي که مربوط به دوره امام حسن (ع) بود تا قيام مختار و تشکيل دولت و حکومت به دست وي ، دولت وي اولين دولت شيعي است که زمام امور را بدست مي گيرد.
ميرباقري گفت: بررسي پرونده و تشکيل حکومت اين نهضت و آسيب هايي که بعد از اين تشکيل منجر به شکست مي شود مواردي بود که گمان کردم مي تواند براي اين دوره تاريخي مفيد و موثر باشد به همين دليل نيتم اين بود چيزي که به درد تاريخ امروز ما نيز مي خورد به تصوير بکشم.
وي ادامه داد: من هيچ وقت در زندگي باور نمي کردم که روزي بخواهم به قيام مختار بپردازم اما الان به وجود حسن نيتي در آن رسيده ام و اميدوارم در طول هشت سالي که اين مجموعه ما را درگير خود کرد به آن اهداف معين شده رسيده باشم.
کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه گفت:مختار شخصي است که شخصيت چهار امام (ع) را درک مي کند و وقايع بزرگي از جمله وقايع کربلا در آن دوران اتفاق مي افتد. هر چند پرداختن به عاشورا به عنوان موضوعي مستقل کار بسيار سختي است اما شايد به عنوان حاشيه در کاري که قبل و بعد آن را در بر مي گيرد ، مفيد باشد.
وي افزود: ما در اين مجموعه در پي آن بوديم که شخصيتي محوري و همچنين وقايع تاريخي را که در زمان اين شخصيت به وقوع مي پيوندد براي مخاطب بازگو کنيم.
ميرباقري گفت: هنر نمايش اقتضاء مي کرد که اين قصه را حول يک شخصيت بنا کنيم اما از عمده حوادث تاريخي زمان مختار غافل نبوديم.
وي اضافه کرد : در اين مجموعه توانستيم 50 دقيقه به موضوع حادثه عاشورا بپردازيم آن هم در سه مقطع مختلف از جمله داستان حضرت عباس (ع) ، سپس وهب و زهير بن قين را دربر مي گيرد و با توجه به ارتباط شخصيت مختار با حادثه کربلا تلاش کرديم که سري نيز به داستان قاتلين امام حسين (ع) بزنيم و خوشحاليم از اينکه مختارنامه به واقعه کربلا متبرک شد.
وي با بيان اينکه نگاه و کارکردن درباره حادثه عاشورا بسيار دشوار است گفت: واقعاً جرأت و جسارت مي خواهد که درباره اين موضوع مستقيما بشود اقدامي صورت داد.
ميرباقري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در مختارنامه چگونه مخاطب را در تعليق نگه مي داريد که درام مجموعه اين کشش را ايجاد کند تا مخاطب مجموعه را دنبال کند
وي گفت: مشکلات مختارنامه نسبت به مجموعه امام علي (ع) کمتر بود و ما در مجموعه امام علي (ع) مشکلات بياني فراواني داشتيم اما اين محدوديت ها در مختارنامه وجود نداشت و در آن منعي براي شخصيت محوري کار نداشتم به همين دليل تعليق ها خيلي قوي تر از مجموعه امام علي (ع) است.
کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه با بيان اينکه نگران آن تعليق ها نيستم گفت: نگراني من بيشتر به لايه هايي از کارم برمي گردد که بتواند خوب به بيننده منتقل شود.
وي افزود: در دوره مختار بافت جامعه شناختي و فرهنگي چند گانه بود که تحليل و تفسيرهاي متعددي از آن مي شد و به اسم دين بر روي هم تيغ مي کشيدند.
ميرباقري گفت: يکي از اهداف من در اين مجموعه پرداختن به تقابل دين با دين بود چرا که هر کس براي خود تفسير و تأويل متفاوتي از دين قائل است البته ما يک باوري از دين داريم که آن باور اهل بيتي است.
وي گفت: مختارنامه بررسي ديدگاهها و بافت فرهنگي و اجتماعي و عقيدتي آن زمان است.
وي افزو: در آن زمان عراق وضعيت عجيب و غريبي داشت و اکنون هم دارد و سعي من بر اين بوده تا نمادها و جريانهاي فکري زمان مختار را نيز بررسي کنم.
ميرباقري گفت: مختارنامه اثر پيچيده اي است و کار کوچکي نيست که بشود به سادگي از کنار آن گذشت.
وي ادامه داد: همزمان با مختار نهضت توابين را داريم که رهبر آن سليمان بن صرد خزايي است که اولين دعوت نامه را براي امام حسين (ع) مي فرستد ولي در نهضت توابين در درگيري با ابن زياد کشته مي شود و شکست مي خورد.
کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه گفت: ما به ضرورت داستان گويي ناگزير بوديم که شخصيتي از مختار بسازيم که نقاط ضعف و قوتي دارد و در طول يک روند ديدگاههاي خود را اصلاح مي کند اما مختار در واقع يک قهرمان است و آنچه ما ساختيم نشانه قهرماني در آن مشهود است.
وي افزود: ما براي مختار در اين مجموعه شخصيتي دراماتيک ساختيم که بيننده به آن علاقمند و تحولات زندگي و نقاط عطفش براي بيننده متأثرکننده باشد.
ميرباقري با بيان اينکه در انتهاي فيلم مخاطب احساس خوبي به مختار خواهد داشت گفت: مخاطب مختار را قهرماني خواهد ديد که در يک دوره پرتلاطم تاريخي زندگي مي کرد که جريانهاي فکري در آن حائز اهميت و نوع نگاه و تأويل و تفسير از مذهب و همچنين تقابل در مذهب نيز مهم است.
وي افزود: مضامين جامعه شناختي و روان شناختي دوره مختار به شناخت دوره اي که در آن زندگي مي کنيم کمک مي کند تا بتوانيم انتخاب بهتري داشته باشيم و اين اهداف در طراحي مختارنامه مدنظر من بود.
ميرباقري گفت: مخاطب احساس مي کند که موضوع مختارنامه به درد امروزش مي خورد تا بتواند حداقل اعوجاج هايي را که مي تواند اصلاح کند.
وي با بيان اينکه پژوهش و ساخت اين فيلم حدود 9 سال به طول انجاميد گفت: بخش عظيمي از بازيگران سينما و تلويزيون در مختارنامه بازي مي کنند.
ميرباقري افزود: اين مجموعه 60 هنرپيشه اصلي و بين 200 تا 300 هنرپيشه فرعي دارد و براي آن 2000 دقيقه کار نهايي در 40 قسمت 50 دقيقه اي شده است.
وي با اشاره به لوکيشن هاي متنوع با چند اقليم از جنوب ،‌کوير ،‌کوهستان تا دکورهاي وسيع و همچنين ساخت کعبه در احمدآباد گفت: با توجه به ابعاد سنگين و گسترده مختارنامه اين مجموعه گران در نيامده است و اين را مي توان از تصاوير تشخيص داد.
کارگردان تلويزيوني مختارنامه گفت: سخت ترين پلان مختارنامه واقعه کربلا بود که من احساس کردم براي آن‌ آماده نيستم و دعا مي کردم سکانسها عقب بيفتد و عقب هم افتاد اما يک جا خودش به سراغم آمد و احساس کردم ديگر وقتش است که بايد به سراغ کربلا بروم.
وي اضافه کرد: مهمترين پلان واقعه کربلا زماني است که حضرت ابوالفضل (ع) لب رودخانه علقمه مي آيد و من روي اين تصوير 4 ساعت کار کردم چرا که برايم بسيار مهم بود که چقدر به آن روح حماسي نزديک شده ام و اين سخت ترين بخشهاي کار بود.
ميرباقري پلان نماز ظهر عاشوراي امام حسين (ع) را نيز يکي از سخت ترين کارها دانست و گفت: اينکه بتوانيم اين را به يک باور برسانيم تا بيننده آن شرايط را حس کند بسيار سخت و دشوار بود.
کارگردان مجموعه تلويزيوني مختارنامه با بيان اينکه شخصيتهاي منفي در مجموعه مختارنامه اشخاص پخمه و بدرد نخور نيستند گفت: اينها شخصيتهايي زيرک، مدير و مدبر هستند و تحليل و فکر و برنامه دارند و اين در همه ابعاد دشمن شناسي مهم است.


نوشته شده در   شنبه 10 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode