ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 1 خرداد 1401
يکشنبه 1 خرداد 1401
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1394     |     کد : 94832

مرور اجمالی40ویژگی شخصیتی امام(ره)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، در یادداشتی بر اساس خاطرات و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان ویژگی های شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، در یادداشتی بر اساس خاطرات و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان ویژگی های شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، در این یادداشت که به مناسبت رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» منتشر شده است، علی رضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ویژگی های شخصیتی و صفات فردی امام خمینی(ره) را بیان می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای از برجسته ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب امام خمینی (ره) درباره ویژگی های شخصیتی و فردی حضرت امام خمینی، چنین فرموده اند: «ما مس بودیم او ما را طلا کرد، او کیمیا بود، او اکسیر بود. ما زندگی معمولی ای داشتیم، او خمودگی ها را تبدیل به تحرک و تپش کرد و انسان ساخت.»
*متن کامل این یادداشت به این شرح است:
در بررسی و شناخت و معرفی شخصیت های برجسته و تاثیرگذار در تاریخ تحولات اجتماعی معمولا به سه حوزه یا موضوع توجه می شود:الف: ویژگی های شخصیتی و صفات فردی، ب:اصول و مبانی فکری و ج: مکتب، راه و خط مشی ترسیم شده توسط گفتار و عمل شخصیت.
گزارش حاضر عمدتا به بخش اول از این سه حوزه می پردازد و با توجه به سابقه آشنایی، تحصیل، و مبارزاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به ویژگی های شخصیتی و فردی حضرت امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نگریسته شده و از خلال خاطرات و بیانات معظم له که از برجسته ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب آن امام راحل بوده و پس از ارتحال آن امام بزرگوار، پرچم دار ادامه راه و خط امام بوده اند، به این موضوع پرداخته می شود. این ویژگی ها به اختصار عبارتند از:
1. انس با قرآن کریم.
2. اعلم بودن نسبت به فقها و علمای زمان و جامعیت در فقاهت، فلسفه، عرفان، اصول، و آگاهی های سیاسی و اجتماعی و مظهر نوآوری علمی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق.
3. توجه به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس. امام خطاب به روحانیون فرمودند: «اگر ما مهذّب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذب نباشیم آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.»
4. مداومت بر نماز و ذکر تا آخرین لحظات عمر.
5. جامعیت صفات و ویژگی های ممتاز: «بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم شناس، تیزبین، حلیم، متین، آینده نگر»
6. مؤانست و مداومت بر ادعیه خصوصا دعای کمیل و مناجات شعبانیه
7. صراحت و شجاعت در اعلام مواضع و اجتناب از ملاحظه کاری و رودربایستی
8. رعایت سادگی در عین توجه به آراستگی ظاهری. (نعلین های همیشه واکس زده و تمییزی و مرتب بودن همیشگی عمامه و لباس ها)
9. نظم و انضباط، رعایت دقیق برنامه ها و نظم امور روزمره.
10. التزام به ورزش روزانه روزی 3 بار هربار 20 دقیقه. راه رفتن در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
11. تدیّن و تقوا از دوران جوانی.
12. آزاداندیشی و اعتقاد به اجتهاد مستمر و پویا با التزام به مبانی و روش فقه سنتی
13. تکامل مدام، حرکت و رشد مداوم. در ده سال پس از پیروزی انقلاب تا ارتحال ایشان هر سال ماه رمضان ملاقات ها را تعطیل می کردند، بعد از ماه رمضان که به حضورشان می رسیدیم به طور محسوس معلوم بود ایشان در این یک ماه نورانی تر شده اند. یعنی در آن سن بین هشتاد تا نود سالگی هم تقید به عبادات آثار خود را در ایشان به وضوح آشکار می کرد.
14. ابتکار عمل حتی در سنین بالای هشتاد سالگی در تصمیمات و هدایت انقلاب و نظام
15. اعتقاد راسخ و عملی به پیروزی خون بر شمشمیر.
16. اعتماد و اعتقاد حقیقی و صادقانه به مردم.
17. اصرار و پافشاری در اعلام و پیگیری آرمان ها.
18. اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه. امام خمینی (ره): «هروقتی که من هر چیزی را احساس کردم وظیفه است آن را انجام دادم خدای متعال خودش جور آورد، یعنی خاصیت من کان لله کان الله له همین است.»
19. پیروزی یعنی عمل به تکلیف، زیرا موفقیت در ادای تکلیف است نه لزوما به نتیجه رسیدن اقدامی که بر اساس تکلیف صورت گرفته است.
20. راهنمایی ملت و مسئولین بر اساس تحلیل سیاسی.
21. حضور به موقع در تمامی صحنه ها و با توجه به حکم و تکلیف زمان.
در واقعه سینما رکس تا برخی روحانیون و مبارزان به جمع بندی و تهیه ی متن برسند اعلامیه امام منتشر شد.
22. امیدبخشی امام به جامعه حتی در سخت ترین شرایط یعنی امیدواری مبتنی بر ایمان از جمله پس از حمله دژخیمان رژیم طاغوتی پهلوی به مدرسه ی فیضیه و کشتار و سرکوب طلاب، ظرف چند دقیقه با صحبت های امام دل ها برافروخته شد از نور امید، امام فرمودند: این ها می روند شما می مانید، ایستادگی کنید، این ها باطلند.
23. رؤیت دست قدرت و هدایت الهی در امور. روزی در ماجرا و حادثه ای از امام پرسیدم چطور شد که شما به این فکر افتادید و چنین تصمیمی گرفتید؟ ایشان گفتند: «من از اول انقلاب تا حالا احساس می کنم یک قدرتی دارد ما را هدایت می کند و به ما کمک می کند.»
24. ایستادگی بر موضع حق حتی در شرایط محدودیت. «ایستادگی باشکوه تنهایی یک تک درخت در کویر لم یزرع که بر طوفان ها و شن ها و آفتاب های داغ و سوزان و تشنگی ها و بی آبی ها پیروز می شود و فضا را سرسبز و معطر می کند.»
25. رابطه ی عشق میان ملت و امام، عشق طبیعی نه احساسی قراردادی و تحمیقی و موقتی.
26. اعتقاد به معیار حقانیت در صورت مخالفت دشمنان اسلام و انقلاب.
27. ایمان و باور به نقش روحانیون در بصیرت بخشی و هدایت و بسیج مردم.
28. صراحت و قاطعیت.
29. مد نظر قرار دادن آیه ی 46 سوره سبأ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی».
30. پناهی برای تکیه مسوولان در سختی ها و مشکلات.
31. حمایت و پشتیبانی از دولت ها و قوای نظام.
32. مأیوس نشدن و تفسیر غیرمأیوس کننده از حوادث ناگوار.
33. خسته نشدن و پرهیز دادن مسئولین از تظاهر به خستگی.
34. عدم ترس از شکوه ظاهری و مادی و اقتدار و امپراتوری های مجهز استکبار.
35. اعتقاد به اینکه روحانیت اسلام امروز افتخار می کند که لباس سربازی می پوشد و جزو لشکر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
36. کار افسانه مانند امام.
حافظ: وجود تو معمایی است حافظ/که تحقیقش فسون است و فسانه
مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی پس از ارتحال حضرت امام فرمودند: امام یک افسانه بود.
37. عرفان خاص امام: عرفانی ممزوج با دیانت و سیاسی، نقطه مقابل عرفان های دنیاگریز و انزواطلب، نقطه مقابل عرفان های وابسته به جریان های استعماری که قطب شان در کشورهای استکباری زندگی می کند. نقطه مقابل عرفان های بی مسئولیت و تسامح گرا و بیرون التزام به موازین شرعی و اباحه گرا. عرفان امام مبتنی بر شریعت و حکم و ممزوج با حضور و تعهد سیاسی و اجتماعی بود.
38. اتکا به خداوند مهمترین سخن و توصیه امام در وصیت نامه ی سیاسی– الهی ایشان
39. غیر قابل توصیف بودن شخصیت و هویت امام.
40. نقش کیمیاگری حضرت امام. کیمیا از دیرباز به شاخه ای از علم اطلاق می شده که مس را به طلا تبدیل می کرد، داروی جاودانگی نیز که کیمیاگران و برخی دانشمندان به دنبال جستجوی آن بوده اند اکسیر می گفته اند. عرفا نیز لطف کیمیا را برای نظر عنایت مراد که وجود مرید را خالص می سازد به کار برده اند.
لسان الغیب حافظ می گوید:
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند/آیا بودکه گوشه چشمی به ما کنند
و در غزل:ترسم که اشک در غم ما پرده در شود/ وین راز سر به مهر به عالم ثمر شود
می گوید: از کیمیای مهر تو زر گشت خاک من
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره امام(ره)چنین گفته اند: «ما مس بودیم او ما را طلا کرد، او کیمیا بود، او اکسیر بود. ما زندگی معمولی ای داشتیم، او خمودگی ها را تبدیل به تحرک و تپش کرد و انسان ساخت»
مقام معظم رهبری در بیان دیگری با اشاره به پیام امام به مناسبت فتح بستان در عملیات طریق القدس که فتح الفتوح را عبارت از ساختن این گونه انسان ها و جوان ها که روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و روحیه ی شهادت طلبی دارند دانسته بودند می فرماید: «فتح الفتوح خود او بود، او بود که این انسان ها را ساخت.»


نوشته شده در   چهارشنبه 15 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode