ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 19 شهريور 1389     |     کد : 9277

جشن تولد 168 سالگی!

شرلوک هولمز، بتمن، سوپرمن، مرد عنکبوتی و چندین و چند کاراکتر و شخصیت خیالی دیگر همگی بگونه‌ای جهانشمول مورد شناسایی و طرف توجه قرار گرفتند ....

درباره نقشه شیطانی دکتر فومانچو با حضور پیتر سلرز، سینما 4
جشن تولد 168 سالگی!
شرلوک هولمز، بتمن، سوپرمن، مرد عنکبوتی و چندین و چند کاراکتر و شخصیت خیالی دیگر همگی بگونه‌ای جهانشمول مورد شناسایی و طرف توجه قرار گرفتند .
در این میان هستند کاراکتر هایی که فقط در محدوده جغرافیایی و کشور و منطقه خود سرشناس به حساب می‌آیند و برای بقیه مردم جهان حساسیت و توجهی را جلب نمی‌کنند. در این میان بوده‌اند حتی کاراکترهای حقیقی که این گونه در عرصه سینما سال‌ها کارکرده‌اند و حتی همسایه بغل دستی نیز از حضور چنین هنرپیشه‌ای بی‌اطلاع بوده است.
سرآمد چنین هنرپیشه‌ها و کاراکترهای حقیقی که اهل انگلیس باشند یقینا نورمن ویزدوم است و سرآمد کاراکترهای غیرواقعی به احتمال فراوان می‌تواند همین دکتر فومانچو نام بگیرد .
کمدی 101 دقیقه ای نقشه شیطانی دکتر فومانچو در حالی در شهریور 30 سال پیش به اکران در آمد که شخصیت و بازیگر اصلی فیلم یعنی پیترسلرز دو هفته‌ای بود که ترک زندگی کرده بود.
آخرین فیلم این اسطوره سینمای انگستان یک اثر کمیک سهل و ممتنع است که مثل سایر ساخته‌های مشابه‌اش، روایت جنگ خیر و شر را در خود نهفته دارد. یک سوی ماجرا همان دکتر فومانچوی شیطان صفت قرار دارد و روی دیگر و طرف دیگر ماجرا، دنیس مای لند اسمیت ایستاده. فومانچو بدنبال اکسیر زندگی و آب حیات است و برای رسیدن به این مهم از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد ...
سکانس آغازین نقشه شیطانی دکتر فومانچو با برگزاری جشن تولد یکصدو شصت و هشتمین سالروز وی مصادف است. فومانچو مغرور و عصبی مثل همیشه، در حال تعریف و تمجید از خود است که ناگهان به موضوعی بسیار مهم اشارت می‌کند. روندی که پیش از آن هرگر انجام نشده بود. فومانچو اعتراف می‌کند که با پیدا نکردن اکسیر و جادوی عمر طولانی و با یافت نشدن آب حیات او نمی‌تواند امیدوار باشد که سال بعد همین موقع و اینجا بتواند در نهایت سعادت و سلامت، جشن تولد 169 سالش را برگزار کند. اینگونه است که از فرط عصبانیت مراسم را نیمه کاره می‌گذارد و به بهترین افرادش دستور می‌دهد بروند و آب حیات را پیدا کنند.
از آن سو یک دنسن اسمیتی هم هست که او هم در دسترسی به این اکسیر جادو دارای سوابقی است و اگرچه الان دیگر بازنشسته شده اما خب فومانچو می‌خواهد به هر نحو که شده یا از طریق دوستانه و یا بسیار خصمانه کاری کند تا اطلاعات دنیس اسمیت و خودش را به چنگ بیاورد. به زعم فومانچو ، با پیدا کردن اسمیت، دیگر چیزی تا رسیدن به سرچشمه آب حیات و عمر ابدی باقی نمی‌ماند.
به هر روی از سکانس افتتاحیه که برایتان در بالا شرح دادم تا سکانس اختتامیه که که مجموعا یکصد دقیقه زمان می‌برد ، این دو نفر در حال تعقیب و گریزند تا اینکه ...
کاراکتر خیالی فومانچو یا دکتر فومانچو اول بار در ابتدای قرن بیستم توسط نویسنده انگلیسی ساکس هامر خلق شد. شخصیتی که هامر بوجود آورد مدتی بعد چنان مشهور شد و طرفدار پیدا کرد که در زمینه‌های هنری دیگری جدای از قصه‌ها و نوول ها نیز درخشید. می توان به جرات گفت که کاراکتر دکتر فومانچو طی سالهای 1920 تا 1980 به کرات در سریال های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به عنوان یک شخصیت مورد توجه و استفاده نویسندگان و فیلمسازان قرار گرفته بود.
با این توضیح که عمده این ساخت و سازها محصولات انگلیسی بودند. در واقع دکتر فومانچو یک کاراکتر صد در صد انگلیسی بود که در همانجا رشد و نمو یافت و در همان جا نیز کم کم به فراموشی سپرده شد. اگرچه سریال ها و فیلم‌های انگلیسی با پخش در دیگر کشورها باعث شدند تا دکتر فومانچو برای خودش در کشورهای اروپایی و در آمریکای شمالی نیز طرفدار پیدا کند.

این کاراکتر چه ویژگی‌هایی داشت؟
فومانچو را می‌توان سرسلسله تمامی جنایتکاران و بدجنسان نامید که قصد و نیتی جز بروز اعمال شیطانی از خود نشان نمی‌دهد. دکتر فومانچو علی الظاهر و یا به قول معروف شیطان مجسم است که اعمال پلیدش را دستیاران زبردستش به سرعت انجام می‌دهند و دز این رابطه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. فومانچو ظاهری مانند اهالی هندوچین دارد و در کارش مانند علوم پزشکی و دارو شناسی سرآمد همه است. او در علم سیاست نیز تبحر دارد و البته همیشه خود را خیرخواه معرفی می‌نماید. اگر پروفسور موریارتی در سریال شرلوک هولمز را به یاد داشته باشید، دکتر فومانچو نیز چیزی در مایه‌های او شاید به حساب بیاید.
نقشه‌های شیطانی دکتر فومانچو محصول 1980 انگلستان است. پیش از این بارها و بارها از این شخصیت فیلم و سریال تهیه شده بود، اما اینکه چرا فیلم نقشه‌های شیطانی دکتر فومانچو این‌قدر مشهور شده بود دیگر ربطی به خود فومانچو و یا خالقش ساکس هامر نداشت. علت اصلی حضور پیتر سلرز در این فیلم و در نقش فومانچو بود همین. و البته حضور سلرز در هر اثری مایه مباهات هست ولی حقیقتا این فیلم ضعیف‌ترین فیلم او به شمار می‌آید. سلرز که اکران فیلم را هم ندید و به دیار باقی شتافت، در همین سال فیلم کلاسیک و ممتاز باغبان را بازی کرده بود.
این فیلم به لحاظ شرکت بازیگران ممتاز تقریبا در رده اول در سال 1980 قرار گرفته بود.در فیلم سلرز در 2 نقش اصلی ظاهر می‌شود . یکی در نقش همان دکتر فومانچو و دیگری در نقش دنیس مایلند اسمیت و در این میان حضور هلن میرن و هم چنین دیوید تامیلسون نیز براعتبار اثر افزود.
از سویی دیگر کمدی نقشه شیطانی دکتر فومانچو بعنوان یک فیلم یکصد دقیقه‌ای توسط سه کارگردان ساخته شد.
پیتر سلرز به همراه پیرس هوگارد و ریچارد کواین. و فیلمنامه کار نیز توسط یک گروه با سرپرستی دو نفر یعنی جیم ملوی و رودی دوچرمان سرانجام گرفت. به هرروی چند پارگی در نویسندگی و کارگردانی باعث شد علیرغم حضور ستاره ‌ای بی بروبرگرد سینمای انگلستان، کمدی نقشه شیطانی دکتر فومانچو یک فاجعه به بار بیاید و استقبالی از آن بعمل نیاید.
ضمن اینکه این فیلم آخرین فیلمی است که پیتر سلرز در آن ایفای نقش کرده است و به همین رو نیز نقشه شیطانی دکتر فومانچو به حرمت درگذشت قهرمان داستانش، به هرحال دیده شد.


نوشته شده در   جمعه 19 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode