ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 تير 1387     |     کد : 912

18 تير ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 5 رجب سال 1429 هجري قمري و 8 ژوئيه

14 سال پيش درچنين روزي - 18 تير ماه سال 1373 هجري شمسي : محمدبن رياي گيلاني متخلص به شيدا اديب و شاعر معاصر ايراني در گذشت. وي افزون بر زبان و ادبيات فارسي در زبان عربي ، تاريخ و معارف اسلامي نيز از دانش بسيار برخورداربود . گفتني است كه اين شاعر معاصر پايه گذار انجمن ادبي صائب اصفهاني بود؛ و خود صائب شناسي برجسته بشمار مي رفت . از آثار استاد شيدا، دوكتاب نيمه روز عاشورا و نيلوفر مرداب تا كنون به چاپ رسيده اند.

1337 سال پيش درچنين روزي - 5 رجب سال92هجري قمري: طارق بن زياد فرمانده سپاه اسلام به مكاني رسيد كه بعدها جَبَلُ الطّارق ناميده شد. طارق با سپاهي متشكل از7000هزارجنگجو عازم اسپانيا شده بود. سُردريك شاه اسپانيا پس ازشنيدن خبرپيشروي مسلمانان سپاهي شامل100000هزارسربازبراي مقابله راهي جنوب كرد. دوسپاه دربرابرهم صف آرايي كردند و مسلمانان برغم عده كمتربه پيروزي رسيدند. اين پيروزي درمدت كمترازچهارروز بدست آمد بعد ازآن مسلمانان به پيشروي خود ادامه دادند و به طرف شمال حركت كردند و شهرقُرطُبه را فتح كردند. طارق سپس آهنگ شرق كرد، بعد ازفتح مُرسيه و حركت به طرف طُلَيطَلِه، فرمان موسي بن نصيربه طارق رسيد كه به او دستورعقب نشيني و قطع فتوحات را داده بود. بدين ترتيب طارق بن زياد آهنگ بازگشت كرد.

1185 سال پيش درچنين روزي - 5 رجب سال 244هجري قمري: اِبن سِكّيت دانشمند لغت شناس و نحوي ايراني تبارو شيعه مذهب بدستورمتوكل خليفه عباسي شهيد شد. ابن سِكّيت دريكي ازشهرهاي خوزستان بدنيا آمد؛ سپس همراه خانواده به بغداد رفت و رفته رفته عالمي مشهورشد. متوكل ابتدا او را براي تربيت دو فرزندش به دربارفراخواند. اما پس ازآگاهي ازعلاقه ابن سكّيت به علويان و شيعه بودن او بر وي خشم گرفت و به علت علاقه ابن سكّيت به امام علي(ع) و خاندانش او را به مرگ محكوم كرد. ازابن سكّيت آثاري با ارزش به يادگارمانده است كه « اِصلاحُ المَنطِق درباب لغت، اَلاَلفاظ درباره واژگان متشابه و اَلاَضداد درباره معاني متضاد كلمات» ازآن جمله اند.

958 سال پيش درچنين روزي - 5 رجب سال471هجري قمري: اَبوعلي عَبدُ الله بن بناء دانشمند علوم قرآني، محدث و فقيه عاليقدر مسلمان دارفاني را وداع گفت. ابن بناقرائات هفتگانه، فقه و حديث را ازاستاداني چون ابوالحسن حُمامي آموخت. او به تحقيق و مطالعه علاقه وافرداشت و علاوه برعلوم ديني درزمينه هاي علوم تاريخ، حديث، كلام، لغت و شرح احوال نيز تحقيقات جامعي كرد و دراين زمينه ها صاحب آثارمتعددي است. اما درحال حاضر فقط سه اثرخطي ازابن بناء موجود است كه دركتابخانه ظاهريه دمشق نگهداري مي شود يادداشتهاي روزانه ابن بنا ب خط خودش كه جزئي ازكتاب تاريخ اوست ازجمله اين آثاراست.

708 سال پيش درچنين روزي - 5 رجب سال721هجري قمري: ابن بناي مراكشي رياضيدان و ستاره شناس بزرگ قرن هشتم هجري قمري درگذشت. ابن بنا درموطن خود مراكش صرف و نحو، حديث، فقه و رياضيات را آموخت. سپس درشهرفاس به فراگيري طب و ستاره شناسي پرداخت و بعد ازتكميل معلومات خود درهمين شهر به تدريس رياضيات و هيئت مشغول شد. او دانشمندي نيك نفس و زاهد بود و علوم را با زباني ساده و شيوا به شاگردان خود درس مي داد. ازآثارابن بناي مراكشي «كتاب تَلخيصُ اَعمال الحِساب» را درزمينه رياضي مي توان نام برد.

201 سال پيش درچنين روزي - 8 جولاي سال 1807 ميلادي : همزمان با امضاء معاهده تاريخي تلسيت در ناحيه اي به همين نام در سرزمين روسيه ميان ناپلئون بناپارت و تزار الكساندر اول امپراتور روسيه معاهده ديگري به نام پيمان اتحاديه دو امپراتوري نيز امضاء شد. بر اساس اين پيمان روسيه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله هر كشورديگر به خاك سرزمينشان يكديگر را ياري كنند. اما دوره دوستي و اتحاد اين دو كشور تنها تا سال 1810 ادامه يافت. زيرا روسيه به اين نكته پي برده بود هوا داري نظام قاره اي، تجارت روسيه را مختل خواهد نمود. به همين سبب بندرهاي روسيه را بر روي كشتي هاي بي طرف گشود و براي كالاهاي فرانسوي نيز مالياتهاي سنگين وضع نمود . عاقبت دوران اتحاد دو امپراتوري با هجوم نافرجام ناپلئون به روسيه در 24 ژوئن سال 1812 ميلادي خاتمه يافت.

128 سال پيش درچنين روزي - 8 ژوئيه سال 1880ميلادي : پل بروكا دانشمند و جراح معروف فرانسه و باني علم جمجمه شناسي در گذشت. بروكا پس از اتمام تحصيلات خود در طب و جراحي به تحقيق در مبحث جمجمه شناسي و نژاد شناسي پرداخت و بدين ترتيب رابطه ميان طب و جامعه شناسي را به اثبات رسانيد.


نوشته شده در   سه شنبه 18 تير 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode