ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 مرداد 1389     |     کد : 8900

اين حريفان دردسري ندارند

همگروهي با تيم‌هاي عراق، كره شمالي و امارات نمي‌تواند قرعه سخت و نامناسبي براي تيم ملي ايران در جام ملت‌هاي آسيا تلقي شود...

 همگروهي با تيم‌هاي عراق، كره شمالي و امارات نمي‌تواند قرعه سخت و نامناسبي براي تيم ملي ايران در جام ملت‌هاي آسيا تلقي شود.
هر چند عراق مدافع عنوان قهرماني اين رقابت‌هاست، ولي بعد از فتح رقابت‌هاي سال 2007 اين تيم بار ديگر نزول آشكاري داشته و حتي در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني نتوانست به دور دوم و بين 10 تيم برتر قاره صعود كند.
كره شمالي هم گرچه يكي از تيم‌هاي صعودكننده به جام جهاني 2010 است، ولي اين تيم هم با استناد به تاريخ نمي‌تواند حريف خيلي سختي تلقي شود چون آنها در همين رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني به رغم كسب مجوز صعود نتوانستند در 2 بازي مقابل ايران بيش از يك امتياز آن هم ناشي از تساوي خانگي در پيونگ يانگ كسب كنند و بالاخره تيم امارات كه با وجود سرمايه‌گذاري فراوان در عرصه باشگاهي و ملي، هيچ گاه مقابل تيم ملي ايران محلي از اعراب نداشته و نهايت آرزو و توان آنها در عرصه‌هاي رسمي كسب تساوي مقابل تيم ملي ايران بوده است.
در حقيقت از لحاظ سوابق ، اين تيم‌ها در رويارويي‌هاي مستقيم با تيم ملي ايران حرف چنداني براي گفتن نداشته‌اند ولي نگراني عمده ما بابت وضعيت تيم ملي خودمان با هدايت افشين قطبي است، چون عملا روند حركتي اين تيم طي 11 ماهي كه قطبي هدايت آن را به عهده داشته چنگي به دل نمي‌زند و با قبول باخت در ديدارهاي رسمي و دوستانه مقابل تيم‌هايي چون بحرين، اردن و قطر با تمام خوشبيني‌ها نسبت به آينده نمي‌توانيم نگراني خود را پنهان كنيم. در طول تاريخ، تيم ملي ايران فقط در سال 1992 هيروشيما نتوانست از گروه خود صعود كند و دست بر قضا در همان سال كره شمالي و امارات هم در گروه ما بودند. اميدواريم قطبي در جام ملت‌هاي 2011 و 19 سال پس از آن ناكامي، هوس تكرار اين ناكامي به سرش نزند.

عراق
تنها تيم همگروه ما كه موفق شده در مسابقات رسمي، هم در جام ملت‌ها و هم در انتخابي جام جهاني، تيم ملي ايران را شكست دهد، عراق است.
البته عراقي‌ها در مجموع 21 مسابقه‌اي كه از خردادماه 1341 (ژوئن 1962)‌ با تيم ايران داشته‌اند، فقط در 4 مسابقه به پيروزي دست يافته و در مقابل 11 بار هم شكست خورده‌اند و 6 بازي هم مساوي به پايان رسيده است. در طول اين بازي‌ها 28 بار به عراق گل زده و 13 گل هم دريافت كرده‌ايم. اما در چارچوب جام ملت‌هاي آسيا 3 بار با عراق روبه‌رو شده‌ايم كه سال 1972 در بانكوك با هت تريك حسين كلاني و در سال 1976 در تهران با گل‌هاي نورايي و روشن اين تيم را شكست داديم، ولي در جام ملت‌هاي 1996 امارات، بعد از دريافت 2 گل از اين تيم، فقط يك بار با پنالتي علي دايي به گل رسيديم تا اين شكست 2 بر يك تنها باخت ما در تاريخ جام ملت‌هاي آسيا مقابل 3 تيم همگروه‌مان باشد.

كره شمالي
براي دومين بار به جام جهاني رسيده‌اند؛ ولي در طول تاريخ حسرت پيروزي حتي در ديدار دوستانه مقابل ايران بر‌دل كره شمالي‌ها مانده است.
البته در طول 20 رويارويي دو تيم، فقط يك بازي در مشهد سال 1363 (1985) دوستانه بوده و 19 ديدار ديگر در چارچوب مسابقات رسمي بوده است. 13 برد و 7 مساوي براي تيم ايران حاصل رقابت رودرروي دو تيم بوده كه طي آنها 26 گل زده و تنها 7 گل دريافت كرده‌ايم. البته يكي از اين مساوي‌ها در فينال بازي‌هاي آسيايي پكن بوده كه در ضربات پنالتي با هنرنمايي عابدزاده و گل شدن ضربات تمام بازيكنان ايران (مرحوم قايقران، افتخاري، انصاري‌فرد و نامجومطلق)‌ به پيروزي و قهرماني مسابقات دست پيدا كرديم.
در جريان جام ملت‌هاي آسيا، 2 بار در مرحله انتخابي سال 2003 و 3 بار هم در مرحله نهايي سال‌هاي 1980 (2 بار)‌ و 1992 با كره شمالي مصاف داده‌ايم كه هر 5 مسابقه با پيروزي ملي‌پوشان كشورمان به پايان رسيده است.

امارات
تا قبل از مرحله دوم مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2010، تيم ملي امارات در تاريخ 30 ساله رويارويي‌هاي خود با تيم ملي ايران، حسرت گلزني در مسابقات رسمي را مقابل تيم كشورمان داشت، ولي گلي كه عبدالرحيم جمعه در دقيقه 20 بازي دو تيم در نوامبر 2008 (آبان ماه 1387) در دبي وارد دروازه تيم ايران كرد، پاياني بر حسرت شيخ‌نشين‌هاي آن سوي خليج هميشه فارس بود.
در 14 رويارويي مستقيم دو تيم، امارات فقط در يك بازي دوستانه در ابوظبي در سال 1997 (1376) موفق به شكست دادن تيم ملي ايران شده و در نقطه مقابل 10 شكست و 3 تساوي هم در كارنامه‌‌شان به ثبت رسيده است. امارات در مصاف با ايران 4 گل زده و در عوض 20 گل از ملي‌پوشان ما دريافت كرده‌ است.
در عرصه جام ملت‌هاي آسيا هيچ‌گاه در مرحله مقدماتي با اين تيم روبرو نشده‌ايم و در عوض در دور نهايي طي 3 مسابقه رودررو، دو بار در سال‌هاي 1984 (3 ـ صفر) و 1988 (يك ـ صفر) اين تيم را شكست داده و يك بار در سال 1992 به تساوي بدون گل در هيروشيما رضايت داده‌ايم.

آرش رستم‌نمدي / جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 27 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode