ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 مرداد 1389     |     کد : 8695

سينماي جوان بايد ايده‌پرداز سينماي كشور باشد

جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه بايد شاخص‌هايمان را تغيير بدهيم و سينماي كوتاه روح و جان تازه‌اي به فيلمسازان حرفه‌اي ما بدهد ، گفت: سينماي جوان بايد ايده‌پرداز سينماي كشور باشد...

جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه بايد شاخص‌هايمان را تغيير بدهيم و سينماي كوتاه روح و جان تازه‌اي به فيلمسازان حرفه‌اي ما بدهد ، گفت: سينماي جوان بايد ايده‌پرداز سينماي كشور باشد.
به گزارش فارس ، نشست مشترك اعضاي هيات‌هاي انتخاب و داوري جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
بر اساس اين گزارش ، ناصر باكيده مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران و دبير جشنواره فيلم كوتاه تهران در اين نشست گفت: نقاط مثبت و گام‌هاي رو به جلو در اين دوره كه نگاه‌ها را به سمت خود جلب كرد، جريان پويايي بود كه بوسيله جوانان در حال شكل گرفتن است و به عبارتي نسل چهارم فيلمسازان كشور ما در حال رشد هستند.
وي افزود: ظهور ديجيتال و سرعت توليد فيلم‌هاي ويديويي و سهل‌الوصول بودن امكانات باعث شده است كه جريان فيلم كوتاه نوساني داشته باشد و چه در شكل حرفه‌اي و چه در قالب آماتوري و فضا و بستري بهتر و جذاب‌تري را براي سينماگران ايجاد كند.
به گفته باكيده ، جشنواره نه تنها بستر كشف استعدادها و اتصال آن‌ها به مراكز ديگر همچون فارابي، مركز گسترش و ... است بلكه جشنواره فيلم كوتاه آينه تمام نماي سينماي كوتاه كشور است.
وي با بيان اينكه انجمن سينماي جوانان ايران ، آموزش و پرورش سينماي كشور است ، افزود: در جشنواره فيلم كوتاه نيز سعي شده نشست‌هاي مختلفي در كنار كارگاه‌هاي آموزشي و داوري‌هاي جنبي پيش‌بيني شود كه همكاري انجمن منتقدان و انجمن فيلم كوتاه از نكته‌هاي قابل توجه اين جشنواره بود.
مديرعامل انجمن سينماي جوانان اظهار داشت: در بخش بين‌الملل نيز اين جشنواره جايگاه قابل توجهي در بين فيلمسازان و جشنواره‌هاي جهان دارد. اين جشنواره به طور شايسته‌اي برگزار شد و نشان داد كه ظرفيت جوانان ما بيشتر از اين‌هاست. جشنواره فيلم كوتاه تنها به انجمن سينماي جوان اختصاص ندارد و چتر حمايتي اين جشنواره براي همه فيلمسازان اين حوزه گسترانيده شده است.
سپس اعضاي هيات انتخاب و داوري به طرح ديدگاه‌ها و نقطه نظرات‌شان پرداختند و پيشنهادات مختلفي را براي رشد و اعتلاي جشنواره فيلم كوتاه تهران و سينماي كوتاه كشور عنوان كردند كه به شرح زير است:
- حمايت از فيلمسازان شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده كه از استعدادهاي درخشاني برخوردارند، بيشتر شود كه به نوعي سرمايه‌گذاري روي فكرهاي جوان و پوياي همه كشور است.
- يك گروه مرجع از فيلمسازان حرفه‌اي و صاحب نام براي ارتقاء سينماي كوتاه تشكيل شود و به طور مستمر فعاليت كنند و مهم‌ترين دغدغه براي فيلمساز نمايش آثارش است.
- سينماي جوان، سينماي آزاد و سينماي تجربي بايد با روحيه تجربه‌گرايانه باشد و همه آثار به بحث و نظر گذاشته شوند. جشنواره مي‌بايست در شكل يك جريان در طول سال ادامه داشته باشد و محدود به يك مقطع خاص جشنواره نشود.
- سينماي جوان كارگاه‌هاي آموزشي در زمينه محتوا و ساختار برپا كند.
- امروز كيفيت تصوير بسيار مهم است. مي‌بايست كيفيت تصوير فيلم‌ها را بالا ببريم و اين مقوله را آموزش دهيم. به عبارتي مواظب كيفيت تصاويرمان باشيم.
- سينماي جوان مي‌تواند كلوپ‌هايي در سراسر كشور تاسيس كند كه اين كلوپ‌ها سمينارهاي فصلي با حضور ميهمانان داخلي و خارجي در زمينه‌هاي مختلف مباحث نظري و فكري و سينمايي داشته باشند.
- با تقويت چرخه اقتصادي فيلم كوتاه در اين عرصه رونق ايجاد كنيم.
- ارزيابي آثار پذيرفته نشده در جشنواره به طور مناسب و به جهت آسيب‌شناسي به همراه نقد و بررسي كارشناسان و همچنين كارگاه‌هايي با حضور فيلمسازان بزرگ كشور براي فيلمسازان جوان در شهرستان‌ها ايجاد شود.
- يك سالن به فيلم كوتاه اختصاص دهيد تا فيلم كوتاه و مستند اكران شوند و رسانه‌هاي ويدئويي آثار برگزيده جشنواره را خريداري كند و نمايش دهد.
- تشكيل بازار فيلم كوتاه در كنار جشنواره.
- ضرورت نمايش آثار كوتاه به خصوص در رسانه‌هاي تصويري كه به فيلم‌هاي خارجي و تله‌فيلم‌ها رو كرده است احساس مي‌شود.
- قاطع اعلام مي‌كنم كه هيچ گونه دخالتي از جانب مسئولين سينماي جوان در انتخاب و داوري آثار نبوده است.
- فرهنگ از آن همه است و بايد از يارانه بزرگ و دقيق برخوردار شود. در كشوري ديگر دائم رايانه داده مي‌شود. فرهنگ برآيند بخش خصوصي نيست. يك سرمايه ملي است و اين سرمايه ملي بايد از يارانه بزرگ برخوردار باشد.
- دو هيات برنامه‌ريزي يكي از جوانان و ديگري از پيشكسوتان تشكيل شود. چند تا از جوانان شهرهاي مختلف، هر ماه يكبار براي برنامه‌ريزي انجمن جمع شوند. چرا مدام ريش‌سفيدها تصميم بگيرند و جمع شوند.
جواد شمقدري معاون امور سينمايي و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست خطاب به مديرعامل سينماي جوان گفت: دستتان باز است كه تمام آثار توليد شده نمايش داده شود و نقد شود. كميته‌اي براي بحث چرخه اقتصادي فيلم كوتاه تشكيل شود و اين فراتر از انجمن است.
وي از هيات داوران به خاطر فعاليت در جشنواره و در سينماي كشور تشكر كرد و گفت: بايد شاخص‌هايمان را تغيير بدهيم. سينماي كوتاه ما روح تازه و جان تازه‌اي به فيلمسازان حرفه‌اي ما بدهد. سينماي جوان ما ايده‌هاي جديد به فيلمسازان حرفه‌اي ما بدهد و اميدوارم اين جلسات ادامه پيدا كند.
در اين نشست كه در محل سالن كنفرانس انجمن سينماي جوانان ايران برپا شد، محمدرضا اصلاني، محمد درمنش، احمدرضا گرشاسبي، ناصر غلامرضايي، محمدرضا عرب، محمود گبرلو، سعيد مستغاثي، حميد جمدر، مهناز مظاهري، انسيه شاه‌حسيني، مهرداد زاهديان، ماني ميرصادقي، ناصر گل محمدي، شهاب‌الدين عادل، محمود زنده‌نام، كاوه بهرامي‌مقدم، هوشنگ توكلي و جمعي از مديران انجمن سينماي جوانان حضور داشتند و از اعضاي هيات‌هاي انتخاب و داوري قدرداني به عمل آمد.


نوشته شده در   دوشنبه 11 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode