ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 تير 1387     |     کد : 858

6 تير ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 22 جمادي الثاني سال 1429 هجري قمري و 26 ژوئن سال 2008

1038 سال پيش درچنين روزي - 22جمادي الثاني سال 391 هجري قمري:« ابن حجّاج» شاعر شيعه مذهب در قريه نيل در بغداد درگذشت. ابن حجّاج از ديوانسالاران آل بويه بود اما سرانجام كار ديواني را رها كرد و به شاعري روي آورد زيراشاعري گرايش و علاقه قلبي او بود. . ابن حجّاج در اين دوره از زندگي خود با مهّلبي شاعر توانا و وزير معزّاّلدوله ديلمي دوستي و معاشرت كرد. ابن حجّاج از سال 362هجري قمري محتسب بغداد شداما پس از چند سال بار ديگر به شعر روي آورد و از مشاغل اجتماعي دوري جست . آنچه در شعر ابن حجّاج جلب نظر ميكند شمار بسياري از واژه هاي غير عربي به ويژه واژه هاي فارسي است . ابن حجّاج لغت هايي را از دورترين زمان يا از آغاز اسلام كه در شعر عربي رايج بوده همچنين لغاتي كه در سده اول به تدريج به عربي راه يافتند و بالاخره واژه هائي از زبانهاي عاميانه بغداديان و ايرانيان را در شعر خود وام گرفته است . از ابن حجّاج ديوان شعري در 10 جلد باقيست.

110 سال پيش درچنين روزي - 26ژوئن سال 1898ميلادي : راديوم يكي از كمياب ترين و گرانبهاترين فلزّات ، توسط مادام كوري و همسرش پي ير كوري كشف شد . به اين ترتيب راه معالجه پاره اي از امراض كه احتياج به مواد راديواكتيويته داشتند ، هموار گشت . راديوم از فلزات قلياي خاكي است و علاوه بر تشعشعات سه گانه آلفا ،بتا و گاما از انرژي حرارتي قابل ملاحظه اي برخوردار است .اين فلز بحالت تركيب در طبيعت وجود دارد و استخراج آن بسيار مشكل است ؛ و همين امر در بهاي آن تأثير فراوان داشته ، و بهاي آن را افزايش مي دهد . از راديوم در درمان سرطان و راديوتراپي استفاده بسيار مي شود .

52 سال پيش درچنين روزي - 26ژوئن سال 1956ميلادي : كمپاني كانال سوئز بدستور جمال عبدالناصر رئيس جمهور وقت مصر ،ملّي اعلام شد ،و سازماني مصري براي اداره آن بنيان گذاشته شد .كانال سوئز در سال 1896ميلادي پس از اشغال مصر توسط انگلستان تأسيس گرديد ،و بدين وسيله راه دريايي ميان اروپا و هندوستان كوتاه تر گشت . تسلط انگلستان بر كانال سوئز،همچنان باقي بود تا اينكه در زمان حكومت ناصر ،وي براي قطع بهره برداري دولتهاي انگليس و فرانسه كمپاني كانال سوئز را صلّي اعلام كرد . در پي اين اقدام ناصر ، نيروهاي انگليسي ، فرانسوي و رژيم اشغالگر قدس به طور همزمان به مصر حمله كردند ، و با وجود برتري نظامي اين سه كشور در جنگ سوئز ؛ نتيجه به نفع مصريها تمام شد .


نوشته شده در   پنجشنبه 6 تير 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode