ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 دي 1393     |     کد : 83611

کشف فسیل تمساح ماهی متعلق به دوران ماقبل تاریخ

یک محقق آماتور در اسکاتلند موفق به شناسایی فسیل جانوری متعلق به 170 میلیون سال قبل شده که به گروهی از خزندگان منقرض شده دریایی تعلق دارد. دانشمندان عنوان "تمساح ماهی" را برای آن برگزیده اند.

یک محقق آماتور در اسکاتلند موفق به شناسایی فسیل جانوری متعلق به 170 میلیون سال قبل شده که به گروهی از خزندگان منقرض شده دریایی تعلق دارد. دانشمندان عنوان "تمساح ماهی" را برای آن برگزیده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بقایای فسیلی این جانور ما قبل تاریخ در جزایر Isle of Skye اسکاتلند کشف شده و از این جهت از اهمیت برخوردار است چون نخستین بار است که چنین گونه ای شناسایی می شود.

دانشمندان این جانور را متعلق به گروهی از خزندگان غول پیکر دریایی می دانند که تحت عنوان ichthyosaurs شناخته می شود. به عقیده آنها این فسیل شکاف موجود در طیف متنوع فسیل های مربوط به دوره میانی ژوراسیک را پر می کند. این دوره به چیزی درحدود 176 تا 161 میلیون سال پیش مربوط می شود.

استفان براست از دیرینه شناسان دانشگاه ادینبورگ که در پروژه شناسایی این فسیل 4.3 متری حضور داشته می گوید: این فسیل یکی از معدود گونه هایی است که در دوره ژوراسیک میانی در زمین ساکن بوده است.

در عین حال وی کشف این فسیل را در اسکاتلند رویدادی تاریخی و شگفت انگیز می داند.

به عقیده دیرینه شناسان ichthyosaurs جانورانی شکارچی و تندخو بودند که در عصر دایناسورها حکمران بی چون و چرای اقیانوس ها به شمار می آمدند. پس از پایان دوره آنها به تدریج سر و کله کوسه ها و والهای غول پیکر پیدا شد.

کشف این فسیل ارزشمند به طور اتفاقی و توسط یک محقق آماتور به نام برایان شاکراس (Brian Shawcross ) صورت گرفته است. وی به جای آنکه آن را برای نگهداری در مجموعه شخصی به خانه ببرد به دیرینه شناسان اسکاتلندی اعطا کرده است. آنها نیز به پاس این اقدام، ترکیبی از نام وی و عبارت Gaelic به معنای "تمساح ماهی" را برای این فسیل ماقبل تاریخ برگزیده اند.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode