آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403

تاریخ : چهارشنبه 12 آذر 1393     |     کد : 81543

کشف گوشت‌خواری گیاهان در 47 میلیون سال پیش

47 میلیون سال پیش در نقطه ای از جهان که اکنون به آن روسیه گفته می شود گیاهی زندگی می کرده که جانوران کوچک را می خورده است. اکنون کهربایی متعلق به همان دوران کشف شده که پرده از راز این گیاه بر می دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی بین 35 تا 47 میلیون سال پیش گیاه گوشتخواری در نقطه ای از جهان که همان روسیه امروز است حیات داشته است. مدتها پیش از آن دوران، عصر دایناسورها به پایان رسیده بود اما گروه های مختلفی از پستانداران در حال تکامل بودند. در این میان این گیاه بیشترین توجهش را به جانوران کوچک معطوف کرده بود و با موهای مخصوصی که به مایع چسبناکی آغشته شده بودند حشرات را به دام می انداخت.

اما روزی فرا رسید که دو برگ یکی از این گیاهان با جدا شدن از آنها در مایع چسبناک درخت دیگری به دام افتادند تا با گذشت حدود 47 میلیون سال و تبدیل شدن به کهربا، در واقع به یکی از ارزشمندترین اسناد تاریخی دانشمندان زیست شناس تبدیل شود.

اکنون این برگ های به دام افتاده در کهربا نخستین شواهد دانشمندان درباره حقه گیاهان گوشتخوار در میلیونها سال پیش به شمار می آیند.

تا پیش از این دیرینه شناسان موفق به کشف دانه این نوع گیاهان شده بودند اما حالا برای نخستین بار در جهان بخشهای رشد کرده ای از این گیاه در دل کهربا شناسایی شده است.

دانشمندان زیست شناس و دیرینه شناسی که این یافته ارزشمند را مورد بررسی قرار می دهند متوجه مواد ارگانیکی شده اند که در میان ریزموهای برگهای به دام افتاده این گیاه به چشم می خورند. بررسی این کهربا در آلمان ادامه دارد.

نوشته شده در   چهارشنبه 12 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال