ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 تير 1389     |     کد : 8148

نگاه بسكتبال ايران به فردايي روشن

چند روز قبل از بازي‌هاي بسكتبال غرب آسيا بود كه محمود مشحون ، رئيس فدراسيون بسكتبال در واكنش به نگراني‌ها در مورد اعزام تيم دوم ايران به مسابقات بسكتبال غرب آسيا اعلام كرد: «به دنبال قهرماني در اين رقابت‌ها نيستيم.» ...

 چند روز قبل از بازي‌هاي بسكتبال غرب آسيا بود كه محمود مشحون ، رئيس فدراسيون بسكتبال در واكنش به نگراني‌ها در مورد اعزام تيم دوم ايران به مسابقات بسكتبال غرب آسيا اعلام كرد: «به دنبال قهرماني در اين رقابت‌ها نيستيم.»
با قهرماني‌هاي بسكتبال ايران كه آخرين آن مربوط به مهرام در جام باشگاه‌هاي آسيا بود، حضور يك تيم جوان در بازي‌هاي عراق براي خيلي‌ها ترديدهايي را به وجود آورده بود، اما رئيس فدراسيون با اين حرف‌ها از فشار انتظارات بر روي تيم ب كاست و در ادامه اهداف فدراسيون را اينگونه برشمرد: هدف ما از اعزام چنين تيمي، كسب تجربه و آمادگي بيشتر بازيكناني است كه فرصت كمتري به آنان در ميادين ملي داده شده است. بايد به ساير بازيكنان زحمتكش بسكتبال ايران نيز فرصت داده شود تا توانايي‌ها و پتانسيل‌هاي خود را به مسوولان نشان دهند و از طرفي كسب تجربه كنند.
تاكنون بسياري از منتقدان فدراسيون از نداشتن پشتوانه در تيم ملي انتقاد كرده‌اند، در حالي كه فدراسيون با اين حركت مي‌خواست به نوعي ديگر جواب منتقدانش را بدهد و خلاف اظهارات آنان را ثابت كند. چند نفر از بازيكنان تيم ب در فصل گذشته كمتر از سوي تيم‌هاي باشگاهي مورد توجه قرار گرفته بودند، در حالي‌ كه اردوها و بازي‌هاي اين تيم توانست دوباره اين نفرات جوان را شناسايي كرده و از يك فصل خوب براي آنها خبر دهد. ناشناخته بودن بازي‌ها براي كادر فني تيم ب هم البته ترديدهايي را در پي داشت.
محمد كسايي‌پور، سرمربي تيم ب بسكتبال ايران پيش از بازي‌هاي غرب آسيا گفته بود: «تيم‌هاي اول آسيا از غرب آسيا هستند. لبنان، اردن، ايران و بعضي اوقات سوريه جزو تيم‌هاي قدرتمند هستند»، با اين حال بازي‌هاي غرب آسيا برخلاف انتظار، سفت و محكم از آب بيرون نيامد. ضمن آن‌كه با غيبت قدرت‌هاي اصلي بسكتبال منطقه، بازي‌ها چنگي به دل نزد تا ايران كه با تيم ب خود به عراق رفته بود بار ديگر قدرت خود را در اين بازي‌ها ثابت كند. تيم بسكتبال ب ايران در جريان دهمين دوره مسابقات قهرماني غرب آسيا (وابا) كه در دهوك عراق برگزار شد سوريه را با 14 اختلاف امتياز از پيش‌رو برداشت. در دومين روز تيم ميزبان مغلوب بسكتباليست‎هاي ما شد. فلسطين نيز در روز پاياني مسابقات از ايران شكست خورد تا تيم ب با همين 3 پيروزي و بدون شكست قهرماني اين دوره از رقابت‎ها را از آن خود كند؛ رقابت‌هايي كه در آن سه تيم اردن، لبنان و يمن غايب بودند.
بسكتبال ايران كه با قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا در سال 2009 جواز حضور در بازي‌هاي جهاني را به دست آورده، در رقابت‌هاي غرب منتظر ورود تيم‌هاي اردن و لبنان بود. اين دو تيم هم در رقابت‌هاي جهاني شركت مي‌كنند و برخلاف بسكتبال ايران كه تيم ب خود را به عراق فرستاده بود، اصلا در بازي‌ها شركت نكردند تا بار ديگر برگزاري رقابت‌ها در اين منطقه با يك علامت سوال بزرگ روبه‌رو شود. البته ايران هميشه در اين مسابقات رقابت سنگيني داشته، اما در بيشتر دوره‌ها قهرمان شده است. در دوره اخير هم به دليل اين‌كه تيم ملي بتواند در بهترين تورنمنت‌هاي آمادگي پيش از مسابقات جهاني و آسيايي گوانگجو حضور داشته باشد، تيم ب به عنوان پشتوانه اين تيم در اين رقابت‌ها شركت كرد تا علاوه بر كمك به تيم ملي، به روح بازي‌ها در غرب آسيا هم احترام بگذارد. اگر چه گمانه‌زني‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه اردن با تيمي كه قرار است در رقابت‌هاي جهاني حضور داشته باشد شركت مي‌كند، اما فدراسيون بسكتبال اين كشور به دليل مشكلات داخلي نتوانست براي تيم ملي اردن برنامه‌ريزي‌هاي اوليه را داشته باشد. لبناني‌ها در تدارك بازي‌هايي هستند كه خود تا ماه آينده ميزباني آن را عهده‌دار هستند. لبنان در بازي‌هايي كه جنبه انتخابي داشته باشد تمام قدرت خود را مي‌گذارد، اما براي ساير جام‌ها و بازي‌هاي خارج از اين قاعده رغبتي ندارد. در بازي‌هايي كه مرداد ماه در بيروت برگزار مي‌شود، مي‌توان قدرت جديد بسكتبال لبنان را پيش از بازي‌هاي جهاني ديد. جكسون ورومن، بازيكن آمريكايي تبعه لبنان بعد از آن كه مهرام را در بازي‌هاي باشگاه‌هاي آسيا همراهي كرد به اسپانيا رفت تا تعطيلات خود را سپري كند. او بعد از استراحت به اردوي لبنان خواهد پيوست تا تيم ملي اين كشور را در دو ماه آينده و بازي‌هاي متعددي كه در پيش است همراهي كند.
مسوولان فدراسيون بسكتبال كه از آغاز سال اردوهايي را براي تيم ب ايران برگزار كردند حالا از مقام قهرماني اين تيم خوشحال هستند. اگر چه قهرماني در غرب آسيا آن هم تنها با حضور سه تيم چندان نمي‌تواند قابل اعتنا باشد
غيبت اردن و لبنان به عنوان رقباي اصلي بسكتبال ايران در بازي‌هاي غرب آسيا را مي‌توان اينگونه هم تعبير كرد؛ آنها در تدارك جديد و گسترده‌تر از پيش هستند تا براي رقابت‌هاي جهاني آماده شوند و متعاقب اين بازي‌ها، آخرين بخت خود را در جدال با آسيايي‌ها در بازي‌هاي گوانگجو آزمايش كنند.

ايجاد انگيزه براي پشت‌خط مانده‌ها
مسوولان فدراسيون بسكتبال كه از آغاز سال اردوهايي را براي تيم ب ايران برگزار كردند حالا از مقام قهرماني اين تيم خوشحال هستند. اگر چه قهرماني در غرب آسيا آن هم تنها با حضور سه تيم چندان نمي‌تواند قابل اعتنا باشد، اما همين كه انگيزه‌هايي براي برخي از بازيكنان جوان ايجاد شده است را بايد به فال نيك گرفت. درباره اين تيم محمدرضا مشحون، مدير تيم‌هاي ملي گفته است: ايجاد انگيزه براي بازيكنان دليل اصلي شركت دادن آنها در مسابقات غرب آسيا بود.بايد تيم ب را آماده داشته باشيم و انگيزه‌اي به جواناني كه پشت در تيم ملي مانده‌اند، بدهيم تا بتوانند بسكتبالشان را بهتر ادامه دهند. در بين نام‌هايي كه براي تيم ب بازي كرده‌اند به بازيكناني مي‌رسيم كه در چند دوره گذشته در تيم‌هاي جوانان ايران به ميدان رفته بودند، اما بعد از عبور از اين رده سني كمتر سراغي از آنها گرفته شد. محمدرضا ابراهيمي‌نيا يكي از اين بازيكنان است، يا محمد جمشيدي، بازيكن جوانان ايران در دوره قبل كه يكي از پديده‌هاي بسكتبال ايران از شهركرد است، محمد حسن‌زاده ديگر جوان شايسته بسكتبال ايران كه به دليل مشكلات نظام وظيفه نتوانست تيم ب را در بازي‌هاي دهوك عراق همراهي كند، محمدرضا عامل‌خبازان، مهراد آتشي، محمد جمشيدي، علي جمشيدي، روزبه ارغوان، اصغر كاردوست، فريد اصلاني، علي باهران، وحيد حاجيان، محمد زارع، محمدرضا ابراهيمي‎نيا، موسي نبي‌پور و مجتبي بردبار بازيكنان تيم ب در بسكتبال غرب آسيا بودند. با اين حال قهرماني تيم ب انگيزه‌ بسيار خوبي براي بازيكنان است. كار خوب جوانان بسكتبال در اين تيم اعتماد بيشتر مسوولان فدراسيون را براي آنها به همراه داشته، تا جايي كه آنها را در تورنمنت جام استانكوويچ لبنان كه از 16 تا 24 مرداد برگزار مي‌شود، شركت خواهند داد.
مدير تيم‌هاي ملي با تاييد اين مساله گفته است: قهرماني در مسابقات غرب آسيا، باعث شد تا اين بازيكنان شايستگي‌شان را نشان دهند و بيشتر مورد تاييد مربيان و مديران باشگاه‌ها قرار بگيرند.

تيم ملي و سفر تداركاتي
سفر تيم بسكتبال ب ايران به دهوك عراق فرصت بيشتري را براي استراحت بازيكنان ملي‌پوش ايران فراهم كرد؛ همان بازيكناني كه با مهرام به دوحه رفتند و با جام قهرماني باشگاه‌هاي آسيا بازگشتند، چند روز بيشتر استراحت كردند تا با مرخصي چند روزه واسلين ماتيچ، سرمربي صرب بسكتبال ايران حالا همه چيز براي تيم ملي بسكتبال از نو آغاز شود. قرار بود تيم ملي در اولين سفر تداركاتي به صربستان برود كه اين سفر لغو شد. سابقه حضور تيم‌هاي ايراني در اردوهايي كه در صربستان بر پا شده نشان مي‌دهد ما از اين اردوها خيلي خوب استفاده كرده‌ايم. در واقع با رايزني‌هايي كه بين مسوولان فدراسيون بسكتبال با افراد صرب حاضر در فيبا انجام شده است، شاهد تحولات تازه‌اي در نحوه برگزاري بازي‌هاي ليگ و البته برپايي اردوهاي تداركاتي تيم‌هاي ملي بوده‌ايم. در اين چند سال به غير از فردريك اونيكا كه اهل نيجريه بود تمامي مربيان خارجي تيم ملي از صربستان بودند. تيم ملي بعد از لغو سفر به صربستان به سوي كرواسي روانه مي‌شود كه اين كشور بعد از فروپاشي بلوك شرق در بازي‌هاي المپيك سال 1992 نايب قهرمان بسكتبال شد و از قطب‌هاي بسكتبال دنيا به‌شمار مي‌آيد.
اگر چه براي اين سفر همه كارها خوب پيش مي‌رود، اما مشكلاتي هم براي تيم ايران وجود دارد. مهم‌ترين مساله غيبت حامد حدادي است. سفر به آمريكا، پيوستن به تيم ممفيس‌گريزليز و همراهي اين تيم در مسابقات Summer League مانع از همراه شدن حامد حدادي با تيم ملي بسكتبال براي حضور در اردوي برون‌مرزي شد. ملي‌پوش بسكتبال ايران سال قبل با مشكلات مشابه روبه‌رو بود. بازيكنان تيم ملي در اردوهاي متعددي حدادي را در كنار خود نداشتند. بازيكن ايراني تيم ممفيس‌گريزليز با اين تيم قرارداد دارد و براساس قانون NBA بايد تيمش را در ليگ تابستاني همراهي كند. سفر به صربستان و پيگيري تمرينات در اين كشور نخستين اردوي برون‌مرزي تيم ملي بسكتبال به حساب مي‎آمد كه خود را براي حضور در مسابقات قهرماني جهان و بازي‎هاي آسيايي آماده مي‎كند. شاگردان وسلين ماتيچ راهي كرواسي هم مي‎شوند تا برگزاركننده 2 ديدار در اين كشور باشند.

محمد رضاپور
جام جم


نوشته شده در   چهارشنبه 2 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode