ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 مهر 1393     |     کد : 79343

عید غدیر خم از نگاه امام خمینی(ره)

در آموزه های دینی از عید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر یاد می شود و امام خمینی(ره) معتقد است که این عید فقط برای چراغانی نیست بلکه روش پیروی را به مسلمانان آموزش می دهد.

در آموزه های دینی از عید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر یاد می شود و امام خمینی(ره) معتقد است که این عید فقط برای چراغانی نیست بلکه روش پیروی را به مسلمانان آموزش می دهد.

هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت که پیامبر اکرم(ص) به فرمان الهی حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و سرپرست همه مسلمانان معرفی می کند، نقطه عطفی در تاریخ اسلام است و اکنون پس از گذشت قرن ها، شیعیان در چنین روزی با اذکار و اعمال سفارش شده از سوی ائمه معصومین(ع) با مولا و امام خود تجدید پیمان می کنند.


در چنین روزی که پیامبر آخرین مناسک حج خود را به پایان رسانده بود و به سمت مدینه حرکت می کرد، امین وحی بر او نازل شد و او را از طرف خدا مامور کرد تا ماموریت خود را با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان ولی و سرپرست مسلمانان به پایان ببرد.

حضرت امام خمینی (ره) معتقد است که غدیر منحصر به آن زمان نیست و زنده نگه داشتن آن فقط برای چراغانی و قصیده‏خوانی نیست بلکه مساله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم.

ایشان در این زمینه افزودند: مساله غدیر، مساله‏ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مساله‏ای پیش بیاورد، حضرت امیر مساله غدیر را ایجاد کرده است و آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.

به اعتقاد امام خمینی(ره) نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد و مقامات معنوی آن حضرت اینگونه بوده که غدیر پیدا شود و تجلیل از غدیر نه از آن جهت است که حکومت یک مساله‏ای است بلکه اقامه عدل مورد نظر بوده است.

ایشان افزودند: آن چیزی که حضرت امیر(ع) و اولاد او می‏توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، اینها هستند، لکن فرصت نیافتند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی همچنین زنده نگه داشتن این عید را در این موضوع دانستند که ما یاد بگیریم که چطور باید تبعیت کنیم و یاد بگیریم که غدیر منحصر به آن زمان نیست. بلکه غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته، باید روش ملت ها و دست‏اندرکاران باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 21 مهر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode