ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 ارديبهشت 1389     |     کد : 7497

غذايي براي‌كاهش سكته قلبي

لوبيا را در يك ظرف بزرگ بريزيد. درون ظرف تا جايي آب بريزيد كه يك سانتيمتر روي لوبيا را بپوشاند. بگذاريد تا جوش بيايد.

مواد لازم براي 2 نفر
لوبيا سفيد: 75 گرم
پياز: يك عدد كوچك ـ نصف كنيد ـ (5 دقيقه در آب سرد خيس و بعد آبكشي كنيد)
سير: 3 حبه
برگ بو: يك برگ
آبليمو: يك قاشق چايخوري
روغن زيتون: 2 قاشق غذاخوري
كرفس: يك‌چهارم پيمانه خرد شده
فلفل دلمه‌اي قرمز يا زرد خرد شده: يك قاشق غذاخوري
پياز قرمز خرد شده: يك عدد كوچك
شويد تازه خرد شده: يك قاشق چايخوري
چغندر كوچك: نصف عدد
نمك: به مقدار لازم
شكر: به مقدار كم

طرز تهيه:
 لوبيا را در يك ظرف بزرگ بريزيد. درون ظرف تا جايي آب بريزيد كه يك سانتيمتر روي لوبيا را بپوشاند. بگذاريد تا جوش بيايد. اگر در اين حين روي لوبيا كف توليد شد، كف آن را بگيريد. پيازهاي خيس خورده، 2 حبه سير و برگ بو را به لوبيا اضافه كنيد. حرارت را كم كنيد. درب ظرف را گذاشته و بگذاريد تا 30 دقيقه آرام بپزد. سپس نمك آن را بزنيد و 20 دقيقه ديگر بگذاريد تا بپزد و نرم شود. سپس ظرف را از روي حرارت برداريد. پيازها، سير و برگ بو را از داخل آن دربياوريد و كنار بگذاريد. صبر كنيد تا لوبيا سرد شود و بعد آبكشي كنيد و درون يك كاسه بريزيد. لوبيا را به آرامي با آبليمو، روغن زيتون، كرفس، فلفل، پياز قرمز و شويد تازه مخلوط و آغشته كنيد. مي‌توانيد به طور دلخواه يكي دو قاشق از آب لوبيا را نيز درون آب بريزيد. نمك و فلفل آن را اندازه كنيد و كنار بگذاريد. در هنگامي كه لوبيا در حال پختن است، در يك ظرف ديگر چغندر را بپزيد. آنها را درون يك قابلمه بگذاريد و روي آن آب بريزيد تا روي چغندر را بپوشاند. به آن نمك بزنيد و بگذاريد تا جوش بيايد. سپس حرارت را كم كنيد و 30 تا 45 دقيقه (بستگي به اندازه چغندر دارد)‌ بگذاريد بپزد و نرم شود. بعد از روي حرارت برداريد. يك حبه سير درون آن بيندازيد و بگذاريد سرد شود. سپس پوست آن را بكنيد و خرد كنيد. يك قاشق سوپخوري آب لبو و شكر را باهم مخلوط كنيد و لبوها را با آن آغشته كنيد. لوبيا را درون ظرف ريخته و دور آن را با لبوها تزئين و سرو كنيد. چغندر از آنجايي كه حاوي چربي‌هاي اشباع و كلسترول اندك است، از منابع غذايي بسيار مفيد به شمار مي‌رود، علاوه بر آن منبع خوبي از ويتامين ث، آهن و منيزيم است. همچنين فيبر بالايي دارد و حاوي مقادير كافي فولات، پتاسيم و منگنز است. تنها اشكال آن اين است كه قسمت زيادي از كالري موجود در آن از مواد قندي مي‌آيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهند آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در چغندر براي حفاظت در برابر بيماري عروق كرونر قلب و پيشگيري از سكته قلبي موثر است. ماده‌اي به نام بتانين در چغندر وجود دارد كه باعث كاهش سطح هوموسيستئين خون مي‌شود. هوموسيستئين يك ماده سمي است كه باعث چسبيدن پلاكت‌ها به هم و لخته شدن خون و تصلب شرايين مي‌شود.
ويتامين ث موجود در چغندر نيز به عنوان آنتي‌اكسيدان عمل مي‌كند و راديكال‌هاي آزاد كه اثر سرطان‌زايي دارند را خنثي مي‌كند.
جالب است بدانيد كه برگ‌هاي چغندر منبع خوبي از كاروتنوئيد و ويتامين A هستند. ريشه چغندر حاوي ويتامين B3، B5، B6 و كاروتنوئيد نيز مي‌باشد. چغندر حاوي اسيد اگزاليك نيز مي‌باشد كه مي‌تواند در افرادي كه مبتلا به سنگ كليه از جنس اگزالات هستند به تسهيل تشكيل سنگ كمك كند. بنابراين به اين افراد توصيه مي‌كنيم كه از مصرف چغندر تا حد امكان پرهيز كنند.


نوشته شده در   شنبه 18 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode