ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 خرداد 1387     |     کد : 724

گزارشي از كتاب درآمدي بر مكتب شناسي فقهي

نشست علمي مكتب شناسي فقهي از سلسله نشست‌هاي فلسفه فقه با حضور دو تن از انديشوران حوزه علميه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد. در اين نشست، كه به همت گروه فلسفه فقه پژوهشكده فقه و حقوق اين پژوهشگاه برگزار شده بود، حجت‌الاسلام شب زنده دار و حجت‌الاسلام مبلغي به بيان آراي خود درباره چند و چون مكتب شناسي و مكاتب فقهي پرداختند. ديدگاه‌ها در اغلب موارد نزديك و كامل كننده هم بود و دو استاد تنها در ضرورت يا عدم ضرورت آشنايي فقيه با مكاتب ديگر در مقام فتوا اختلاف نظر داشتند.
حجت‌الاسلام شب زنده دار معتقد بود كه آشنايي با مكاتب ديگر تنها براي پيشرفت علم ضروري است و از آنجا كه هدف فقيه رسيدن به «قطع»ي است كه بين خود و خدايش حجت باشد و اين قطع ممكن است از هر طريقي حاصل شود، پس از حصول آن، ديگر نيازي به آشنايي با مكاتب ديگر ندارد.
حجت‌الاسلام مبلغي اما مي‌گفت مكتب شناسي نه تنها براي پيشرفت علم، بلكه در هر دو مرحله آموزش اجتهاد (درس خارج) و فتوا دادن ضروري است و به عبارتي ديگر اتفاقاً فقيه براي آنكه به قطع واقعي برسد، ناگزير از ملاحظه آراي ديگران (مكاتب ديگر) است.
مسلماً پرداختن به محتواي نشست ياد شده، هم از حوصله اين يادداشت و هم از عهده نگارنده خارج است، اما برگزاري آن دست‌مايه‌اي شد براي آنكه گزارشي از كتاب «پيش درآمدي بر مكتب شناسي فقهي»، كه به كوشش حجت‌الاسلام سعيد ضيايي فر، مدير گروه فلسفه فقه و در گفت و گو با جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه تدوين شده است، ارائه كنيم.
كتاب شامل دو بخش با نام‌هاي «گامي در شناخت مكتب هاي فقهي»  و «گفت و گوها»، يك كتاب‌نامه، يك نمايه و فهرست تفصيلي گفت و گوهاست.
بخش اول در دو فصل سامان يافته كه فصل نخست به موضوع ضرورت و فوايد ارائه فقه اسلام به صورت مكاتب مي‌پردازد. نويسنده در اين فصل، بصيرت بيشتر فقه‌‌پژوه، آسان شدن آموزش فقه، معرفي آسان فقه و شناخت نقاط قوت و ضعف فقه را به عنوان فوايد مكتب‌شناسي ذكر مي‌كند. در فصل دوم اختلاف نظر در منابع، مباني و روش‌هاي فقه، معيارهاي تفكيك مكاتب فقهي دانسته شده و در ذيل آنها مواردي همچون اختلاف در تعداد منابع، تفسير منابع، شرايط اعتبار منابع، مباني تفسير متني، مباني حديث شناسي، مباني كلامي، عقلي يا نقلي بودن روش فهم احكام و انفرادي يا انضمامي بودن روش فهم احكام به عنوان زيرشاخه‌هاي معيارهاي تفكيك مكاتب فقهي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
در پايان بخش اول، مؤلف، سي كتاب و مقاله را نيز ذيل عنوان مأخذ شناسي روش‌ها و مكاتب فقهي در فقه اماميه آورده و سپس وارد بخش گفت و گوها شده است.
نخستين گفت و گو با مصطفي ملكيان، استاد حوزه و دانشگاه، صورت گرفته و وي به پرسش‌هايي از اين قبيل پاسخ گفته است:
ـ ويژگي‌ها و شاخصه‌هاي مكتب در علوم چيست؟
ـ عوامل پيدايش مكاتب در علوم گوناگون چه بوده است؟
ـ آيا مي‌توان مكاتب را ارزش‌گذاري كرد؟
ـ در كدام يك از علوم اسلامي مكتب شكل گرفته است؟
ـ آگاهي از مكاتب يك علم براي كسي كه در آن رشته علمي ‌تحصيل يا تحقيق مي‌كند، به چه ميزان لازم است و چه فوايدي دارد؟
ـ چگونه مي‌توان اين قبيل مباحث را در نظام آموزشي ـ پژوهشي حوزه نهادينه كرد؟
به اعتقاد ملكيان، مكتب فاقد پيشينه معنايي در فرهنگ اسلامي بوده و از مغرب زمين به ميان ما راه يافته است؛ از اين رو سير طبيعي بحث، اقتضاي استقراي موارد كاربرد آن در علوم است. وي همچنين بر اين باور است كه موارد پنج‌گانه‌اي منشأ ايجاد يك مكتب و تمايز آن با مكاتب ديگر مي‌شود: 1. اختلاف نظر در روش‌هاي تحقيق در يك علم 2. اختلاف نظر در مهم‌تر دانستن وجهي از وجوه يك علم 3. اختلاف نظر در تقدم يا تأخر پرداختن به يك مسأله 4. بومي شدن يك علم 5. اختلاف نظر در قلمرو و موضوع علم.
وي در ادامه ميان مكتب در «تاريخ علم» و مكتب در خود «علم» تفاوت قائل شده و شرط تحقق مكتب در يك علم را آن مي‌داند كه در زمان حاضر، ميان صاحب نظران آن علم اختلاف وجود داشته باشد، و معتقد است، اختلاف نظر صاحب نظران پيشين يك علم يا اختلاف نظر صاحب نظران كنوني (بي آنكه اختلاف نظري ميان آنان در زمان كنوني باشد) با صاحب نظران پيشين، سبب به وجود آمدن مكتب نمي‌شود.
ملكيان همچنين ميان علم و علوم مقدماتي آن و به تبع بين مكتب در علم فقه و مكتب در علوم مؤثر در اين علم فرق مي‌گذارد و بر اين اساس، وجود مكتب را مثلاً در علم اصول مي‌پذيرد، ولي تكوّن آن را در خود علم فقه محرز نمي‌داند. او متقد است كه تنها در بحث قلمرو فقه اختلاف نظرهايي ميان صاحب نظران آن به چشم مي‌خورد.
در گفت و گويي ديگر حجت‌الاسلام شب زنده دار تحقق مكتب را بر اساس اختلاف نظر در يكي از مقوّمات علوم يعني موضوع، مسائل، اغراض، مبادي و منابع ممكن مي‌داند، مشروط بر آنكه اين اختلاف نظرها به اختلاف نظر چشم‌گير در مسائل يا روش‌ها بيانجامد.
وي اختلاف نظر اصوليان و اخباري‌ها در تعداد منابع فقه (حجيت و عدم حجيت عقل)، اختلاف انفتاحي‌ها و انسدادي‌ها در امكان دست يافتن به حكم شرعي از طريق علم يا ظن، اختلاف نظر در حجيت نوع خبر واحد، اختلاف نظر در نقش فتواي مشهور و اختلاف نظر در روش بحث (نظير تقدم بحث از مقتضاي ادله عامه و قواعد بر بحث از مقتضاي ادله خاصه يا برعكس) را از از جمله زمينه‌هاي به وجود آمدن مكاتب گوناگون فقهي مي‌داند.
حجت‌الاسلام شب زنده دار اختلاف در مسائل اصولي، رجالي و قواعد فقهي، تفاوت ديدگاه در لزوم آگاهي از فقه اهل سنت در اجتهاد و اختلاف در كيفيت و ترتيب استفاده از منابع فقهي در ابواب عبادات و غير عبادات را در پيدايش مكاتب فقهي مؤثر مي‌داند، اما درباره مكتب‌آفريني اموري چون مباني فلسفي، كلامي و اخلاقي در اجتهاد ترديد مي‌كند.
حجت‌الاسلام عابدي شاهرودي نيز بر اين اعتقاد است كه هر علمي براي كشف و اثبات مسائل، سيستمي دارد كه به دو بخش تقسيم مي‌شود: بخش مشترك ميان عقول و علوم بشري و بخش مخصوص به يك علم؛ و مكتب فقهي در اثر ظهور نظريه‌هاي بنيادين در بخش اختصاصي علم پديد مي‌آيد.
از نظر وي علم فقه مستعد پيدايش مكتب است؛ زيرا مسائل بنيادي فراواني دارد كه اختلاف نظر در آنها به چشم مي‌خورد، نظير اختلاف در مسائل علم اصول، ملازمه ميان حكم عقل و حكم شرع و حجيت مطلق ظن يا حجيت ظنون خاصه.
اين استاد حوزه و دانشگاه در عين حال تحقق مكتب را مشروط به نبود مانع مي‌داند و در اين باره مي‌گويد:
براي مثال، شيخ طوسي قائل به حجيت خبر واحد و سيد مرتضي منكر حجيت آن، و اين اختلاف مقتضي پيدايش مكتب فقهي است؛ اما از آنجا كه شيخ بيشتر احاديث اماميه را خبر واحد مي‌شمارد و سيد بيشتر آنها را خبر محفوف به قرينه قطع آور، ميان آن دو اختلاف چنداني در فقه پديد نيامده و مكتب فقهي‌اي هم شكل نگرفته است. حال آنكه اختلاف نظر اخباري‌ها و اصولي‌ها در بسياري از مسائل، ‌مقتضي به وجود آمدن مكتب فقهي بوده و مانعي هم بر سر راه آن وجود نداشته است و به همين علت دو مكتب اصولي و اخباري شكل گرفته است.
وي شرط ديگر پيدايي مكتب را تأثير نظام‌مند (سيستماتيك) مي‌داند و از اين رو آگاهي از فقه اهل سنت را در اجتهاد، به دليل اينكه نظام‌مند نيست، موجب تحقق مكتب نمي‌داند. همچنين وجود مباحث كلامي و اخلاقي را در اجتهاد مستقيماً سبب ايجاد مكاتب فقهي نمي‌‌داند و مي‌گويد اينها مقتضي پيدايش مكاتب اصولي‌اند و از طريق علم اصول ممكن است موجب به وجود آمدن مكاتبي در علم فقه شوند.
گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمين هادوي تهراني آخرين گفت و گوي كتاب است كه وي در آن چنين مي‌گويد: واژه مكتب هنوز به حد اصطلاح نرسيده است تا جعل اصطلاح براي آن برخلاف چارچوب‌هاي پذيرفته شده علم باشد، بلكه اساساً دليلي بر لزوم پيروي از اين اصطلاح‌ها وجود ندارد. تعريفي كه او از اصطلاح مكتب ارائه مي‌كند، اختلاف نظر صاحب‌نظران يك علم در دو امر است: مباني و روش‌ها. وي اختلاف در امور ديگري مثل اهداف و موضوع علم را موجب پيدايش مكتب نمي‌داند.
حجت‌الاسلام هادوي تهراني بر وجود مكاتبي در فقه صحح مي‌گذارد و مذاهب فقهيِ حنفي، حنبلي، شافعي و مالكي را از جمله آنها مي‌داند؛ زيرا در مباني و روش‌ها اختلاف نظر دارند. وي همچنين اختلاف ميان اصولي‌ها و اخباري‌ها را مكتب‌ساز مي‌داند كه يكي روش عقلي را در فقه معتبر نمي‌داند و ديگري از روش عقلي استفاده مي‌كند و بلكه آن را در زمره منابع علم فقه به شمار مي‌آورد.
اين استاد حوزه علميه سپس اختلاف در ساير مباحث اصولي را مصداق اختلاف در مباني و موجب پيدايش مكتب در فقه مي‌داند، همان طور كه اختلاف در قواعد فقهي را در تحقق مكاتب فقهي مؤثر ارزيابي مي‌كند.
اختلاف در مباحث رجالي، لزوم يا عدم لزوم آگاهي از فتواي قدما و نيز فقه اهل سنت در اجتهاد، لزوم و عدم لزوم مراجعه به كارشناسان در موضوع شناسي و اعتقاد به يكساني و نايكساني ابواب عبادات و غير عبادات در كيفيت استنباط، از جمله موارد ديگري است كه وي آنها را باعث به وجود آمدن مكتب معرفي مي‌كند.
كتاب‌نامه مفصل در بخش دوم، نمايه هاي گوناگون و فهرست تفصليلي گفت و گوها، امكاناتي است كه مي‌تواند باعث بهره‌گيري بهتر و بيشتر از «پيش درآمدي بر مكتب شناسي فقهي» شود.
گفتني است، گفت و گوهاي اين كتاب پس از تايپ، ويرايش علمي و ادبي شده و سپس در متن و حاشيه براي مطالب آن عناويني انتخاب شده است تا امكان دست‌رسي به مطالب خرد و كلان گفت و گوها بهتر و سريع‌تر فراهم شود.
مطالعه اين كتاب را، كه در 415 صفحه، 1400 نسخه و به قميت 3500 تومان، زمستان 1385 از سوي نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به چاپ رسيده است، به همه اساتيد، طلاب، دانشجويان رشته هاي مرتبط و علاقه مندان توصيه مي‌كنيم.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode