ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 دي 1386     |     کد : 71

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار اعضاي شوراي نگهبان تير 86

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار اعضاي شوراي نگهبان:

نمي‌توان اداره كشور و سرنوشت ملت را به هر فردي سپرد

رهبر انقلاب تأكيد كردند:تصميم‌گيري درباره صلاحيت افرادي كه قرار است براي كشور و ملت تصميم بگيرند وظيفه‌اي بسيار مهم است، زيرا نمي‌توان اداره كشور و سرنوشت ملت را به هر فردي بدون در نظر گرفتن رفتار، اخلاق، عقايد، دانش، و صلاحيت‌هاي او سپرد.

A0309415.jpg

به گزارش خبرگزاري فارس، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز چهارشنبه‌ در ديدار اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي و مسئولان بخشهاي نظارتي آن ‌در سراسر كشور، با اشاره به جايگاه رفيع و وظايف بسيار مهم اين نهاد، شوراي نگهبان را تضمين‌كننده شرعي و اسلامي بودن نظام دانستند و تصريح كردند: بايد ملاك اصلي در نظرها و تصميم گيري‌هاي شوراي نگهبان، فقط قانون و ضابطه باشد و نبايد به هيچ وجه به مصلحت‌انديشي‌ها توجه شود.
ايشان ايجاد شوراي نگهبان در قانون اساسي را اقدامي كاملاً صحيح، حكيمانه و متين خواندند و با اشاره ‌به وظايف اين شورا در تشخيص منطبق بودن مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسي، تفسير قانون اساسي و هم وزن بودن اعتبار نظر شورا با اعتبار اصل قانون اساسي و نظارت بر انتخابات و تضمين سلامت آن، افزودند: در همه نظام‌هاي مستحكم عقلايي دنيا، همواره يك دستگاه ناظر بر اجراي اصول حاكم بر آن نظام‌ها وجود دارد و در نظام اسلامي نيز كه داراي ارزشها و اهداف والايي است، وجود شوراي نگهبان براي اطمينان از حركت نظام در مسير اصول و ارزشهاي اسلامي، بسيار حايز اهميت است.
رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان به دليل اداي به موقع وظايف، انسجام در عملكردها و مستدل بودن تصميم ها، به وظيفه نظارتي شوراي نگهبان اشاره و خاطرنشان كردند: تصميم‌گيري درباره صلاحيت افرادي كه قرار است براي كشور و ملت در مجلس خبرگان، مجلس شوراي سلامي و رياست جمهوري تصميم بگيرند وظيفه‌اي بسيار مهم است زيرا نمي‌توان اداره كشور و سرنوشت ملت را به هر فردي بدون در نظر گرفتن رفتار، اخلاق، عقايد، دانش، و صلاحيت‌هاي او سپرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص افزودند: چگونه مي‌توان به فردي كه اعتقاد چنداني به مباني نظام اسلامي ندارد و از لحاظ سياسي دلبستگي او به مسائل كشور كمتر از دلبستگي به مصالح بيگانگان است، اجازه داد در مسند قانونگذاري يا در رأس دستگاه اجرايي قرار گيرد.
ايشان بررسي صلاحيت‌ها را در انتخابات، وظيفه برشمردند و با اشاره به تبليغات سوء بيگانگان و برخي جريانهاي داخلي كه دل خوشي از نظام اسلامي ندارند، تاكيد كردند: شوراي نگهبان و هيئت‌هاي نظارت بدون توجه به اين جو سازي‌ها، وظيفه خود را به درستي و براساس معيارها انجام دهند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي معيارهاي اصلي را در اداي وظايف شوراي نگهبان، قانون دانستند و خاطرنشان كردند: نبايد از اين معيارها تخطي و غفلت و در آن كوتاهي شود ضمن آنكه نبايد سلايق، گرايش‌هاي سياسي و جناحي، سفارش و توصيه‌ها و مصلحت انديشي به هيچ وجه در تشخيص صلاحيت و ساير امور نظارتي دخالت داده شود.
رهبرانقلاب اسلامي باتاكيد براينكه تغيير نظر فقهي و يا استنباط حقوقي، با مصلحت انديشي متفاوت است، افزودند: تغيير نظر شوراي نگهبان در موارد مختلف به دليل استنباطهاي جديد فقهي و حقوقي اشكالي ندارد اما اين تغيير نظر بايد منطبق بر قانون و ضوابط باشد.
ايشان لزوم استحكام استدلالي نظرها و تصميم‌هاي شوراي نگهبان را براي حفظ جايگاه رفيع آن يادآور شدندوخاطرنشان كردند: جمع‌آوري و ثبت استدلال‌هاي شوراي نگهبان در موضوعات مختلف مي‌تواند به عنوان يك مرجع حقوقي با ارزش، مورد استفاده انديشمندان و صاحبنظران در مسائل حقوقي و فقهي قرار گيرد.
در آغاز اين ديدار آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي، گزارشي از فعاليتهاي اين شورا، مجمع مشورتي فقهي و حقوقي آن و همچنين هيات‌هاي نظارت ارائه كرد و گفت: شوراي نگهبان مصمم است همچون گذشته وظايف خود را براساس قانون و بدون تاثيرپذيري از خواسته‌ها و توقعات ديگران انجام دهد.




 


نوشته شده در   پنجشنبه 6 دي 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode