ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 دي 1386     |     کد : 69

تدوين چشم انداز حوزه هاي علميه / تربيت مبلغان براي حضور در عرصه بين الملل

رهبر معظم انقلاب تأکيد کردند:
تدوين چشم انداز حوزه هاي علميه / تربيت مبلغان براي حضور در عرصه بين الملل
--------------------------------------------------------------------------------

رهبر معظم انقلاب اسلامي، شب گذشته در جمع تعدادي از اساتيد، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه هاي علميه قم، مشهد و اصفهان بر تدوين چشم انداز حوزه هاي علميه، گسترش کرسي هاي آزادانديشي ديني و تربيت طلاب مبلغ براي حضور در عرصه بين الملل تأکيد کردند.


حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، شب گذشته، هشتم آذر ماه در جمع جمع تعدادي از اساتيد، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه هاي علميه قم، مشهد و اصفهان با اشاره به ظرفيت بسيار بالا و نسل بالنده کنوني حوزه هاي علميه و خدمات علمي آنها تأکيد کردند: آينده نگري، مديريت تحول، برنامه ريزي علمي، بازنگري در متون آموزشي، سياستگذاري متناسب با نيازهاي علمي حوزه ها و ترسيم چشم انداز آينده، و اهتمام بيش از پيش به کرسي هاي آزاد انديشي علمي از ضرورت هاي اساسي ادامه حرکت رو به رشد و افزايش نفوذ و تأثيرگذاري حوزه هاي علميه با توجه به رشد سريع و پرشتاب تحولات و فناوريهاي نوين است.
ايشان با تأکيد بر لزوم نهادينه شدن آينده نگري در حوزه هاي علميه، نقش شورايعالي حوزه علميه قم، بزرگان و حضرات مراجع را در اين خصوص يادآور شدند و افزودند: با توجه به مسئوليت سنگين حوزه هاي علميه و روحانيت درخصوص دينداري مردم، اهميت آينده نگري بسيار مضاعف است.
رهبر انقلاب اسلامي، تحول را مسئله اي اجتناب ناپذير و حتمي دانستند و خاطرنشان کردند: کناره گيري از تحول موجب از بين رفتن و يا منزوي شدن خواهد شد بنابراين، تحول را بايد پذيرفت و آن را در جهت صحيح مديريت کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي تحول در حوزه هاي علميه را ضروري خواندند و با تأکيد بر لزوم تحول در شيوه هاي آموزشي، پژوهشي، متون درسي حوزه هاي علميه و همچنين اعطاي مدرک مستقل حوزه اي، افزودند: همه اين امور براي تحول لازم است اما بايد به گونه اي مديريت شوند که تحول در جهت صحيح باشد و حوزه هاي علميه از آفات مدرک گرايي، و يا کاهش سطح علمي و دانايي در امان بمانند.
ايشان مديريت کارآمد را براي تحول بسيار ضروري دانستند و با تأکيد بر انجام برخي اصلاحات به منظور تکميل مديريت حوزه هاي علميه، خاطرنشان کردند: مهمترين کار در حوزه هاي علميه سياستگذاري است که شورايعالي حوزه علميه بايد ضمن توجه بيش از پيش به سياستگذاري، با بهره گيري از ديدگاهها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسي قوي موجود در حوزه ها، چشم انداز آينده حوزه هاي علميه را با توجه به شتاب تحولات و پيشرفت علمي جهان تدوين کند.
رهبر انقلاب اسلامي در همين خصوص نهاد مديريت در حوزه علميه را بسيار با اهميت دانستند و افزودند: يکي از نيازهاي حوزه هاي علميه، بهره گيري از يک شوراي برنامه ريزي آگاه به شيوه هاي علمي و نوين برنامه ريزي است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با تأکيد بر لزوم جدي گرفته شدن کرسي هاي آزاد انديشي افزودند: حوزه هاي علميه همواره مهد آزادانديشي و بحث هاي جدي علمي بوده اند بنابراين کرسي هاي آزادانديشي بايد به يک عرف در حوزه هاي علميه تبديل شوند و زمينه تحمل ديدگاههاي مختلف علمي فراهم شود.
ايشان ضرورت تشکيل هيأت هاي علمي براي سطوح و رشته هاي مختلف علمي و رسميت يافتن آن در حوزه هاي علميه نيز تأکيد کردند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به ضرورت توجه به تبليغ در داخل و خارج کشور، لزوم اهتمام بيش از پيش به غنابخشي محتواي مطالب و منابع را يادآور شدند و تأکيد کردند: تشکيل يک مرکز به منظور تربيت طلاب براي تبليغ در عرصه بين المللي لازم به نظر مي رسد.
بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين ديدار هفده نفر از فضلا و اساتيد حوزه هاي علميه ديدگاههاي خود را درخصوص مسائل مختلف علمي، آموزشي و تبليغي حوزه هاي علميه بيان کردند.
در اين ديدار حجج اسلام آقايان حسيني خراساني، مدرس و صاحب تأليفات متعدد؛ آذربايجاني، محقق و نويسنده در رشته روانشناسي؛ الهي خراساني، محقق و مدرس حوزه علميه؛ رفيعي، محقق حوزه و دانشگاه؛ حسيني ژرفا، محقق، نويسنده و شاعر؛ سهيل اسعد، از آرژانتين به نمايندگي از طلاب خارجي؛ شمالي، محقق و نويسنده در فلسفه و کلام جديد؛ عابدي، محقق و استاد دانشگاه در رشته حقوق؛ فرحاني، محقق و نويسنده و استاد دانشگاه؛ کاظمي، مدرس حوزه علميه؛ ميرمعزي محقق و نويسنده در اقتصادي اسلامي؛ مظلومي، محقق در فلسفه تطبيقي؛ نظافت، محقق و نويسنده؛ واعظي، محقق و نويسنده در فلسفه و انديشه سياسي؛ زاد هوش، مبلغ و مدرس، نظري از مجمع نمايندگان طلاب و خانم بهشتي محقق و استاد جامعه الزهرا به بيان ديدگاههاي خود درخصوص مسائل مختلف حوزه هاي علميه پرداختند.
محور مطالبي که در اين ديدار بيان شد عباتند از:
- لزوم بازنگري و جايگزيني متون آموزشي و درسي حوزه هاي علميه تحت اشراف مراجع عاليقدر و مدرسان حوزه و تدوين نظام جامع حوزه هاي علميه
- بومي سازي علوم به ويژه علوم انساني و اهتمام جدي حوزه هاي علميه به علوم انساني
- نگاه استراتژيک به وحدت حوزه و دانشگاه
- اهتمام بيش از پيش رسانه ها به ويژه رسانه ملي براي شناساندن نخبگان و محققان ، و ظرفيت ها و پژوهش هاي حوزه
- بازتعريف جايگاه حوزه در فعاليت هاي فرهنگي و علمي کشور و نحوه تعامل مراکز علمي و فرهنگي با حوزه هاي علميه
- ايجاد فضاي نقادي و آزادانديشي در مباحث علمي
- ضرورت هماهنگي در مسائل مربوط به تبليغ و مبلغان و آموزش شيوه هاي مختلف و نوين تبليغ
- لزوم آشنايي بيش از پيش با ادبيات فارسي و فن خطابه
- برنامه ريزي جامع و دقيق تر براي طلاب خارجي
- ايفاي نقش فعال تر حوزه براي نشر معارف ديني و پاسخگويي به نيازها در عرصه بين المللي
- صيانت از جايگاه فلسفه اسلامي در حوزه علميه قم
- اهتمام جدي تر به پژوهش و تحقيق در حوزه هاي علميه به ويژه درخصوص مسائل فقهي
- برنامه ريزي فراگير براي مسائل آموزشي و پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران به ويژه تحقيق و پژوهش درباره مباحث روز زنان و خانواده
- بهره برداري هدفمند و متمرکز از فناوريهاي نوين اطلاعات و رسانه هاي الکترونيک براي عرضه جهاني توليدات علمي حوزه هاي علميه
- توجه سازمان يافته تر به قرآن و نهج البلاغه در حوزه هاي علميه
- گسترده شدن تشکيلات اداري پژوهشکده ها و مراکز حوزوي
- توجه به محتوا و کيفيت پژوهش ها همزمان با رشد کمي پژوهشکده ها
- ايجاد رشته هاي تخصصي در حوزه هاي علميه

 


نوشته شده در   پنجشنبه 6 دي 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode