ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 دي 1386     |     کد : 67

پيشرفت كشور تنها بر اساس الگوي اسلامي - ايراني امكان‌پذير است

رهبر انقلاب در جمع دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد:

پيشرفت كشور تنها بر اساس الگوي اسلامي - ايراني امكان‌پذير است

رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور در جمع پرشور دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، تاكيد كردند: پيشرفت كشور تنها بر اساس الگوي اسلامي - ايراني امكان پذير است.

A0292645.jpg

به گزارش خبرگزاري فارس حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور در جمع پرشور دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت كشور را مورد تأكيد قرار دادند و تصريح كردند: پيشرفت كشور تنها بر اساس الگوي اسلامي - ايراني امكان پذير است و مهمترين وظيفه نخبگان اعم از دانشگاهي و حوزوي تنظيم نقشه جامع پيشرفت كشور براساس مباني اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به دو ديدگاه و گرايش غلط نسبت به تحول و پيشرفت افزودند: يك ديدگاه مربوط به جرياني است كه از نام توسعه و پيشرفت سوءاستفاده و تحت اين شعار زيبا، خيانتها و ظلم هاي فراواني را در حق بشريت روا كرده است.
رهبر انقلاب اسلامي، وابستگي كشور به غرب در دوران قاجار با عنوان پيشرفت، مقابله جريان انگليسي مشروطه با رهبران واقعي مشروطه تحت عنوان تحول خواهي، ديكتاتوري سياه رضا خان و حكومت استبدادي محمدرضا پهلوي با شعار ترقي و اصلاح، استعمار ملتها با نام پيشرفت ملتها و ارمغان ناامني و كشتار از جانب امريكا براي مردم عراق و افغانستان با شعار پيشرفت، دنياي آزاد و دموكراسي را نمونه هاي بارزي از سوءاستفاده از نام توسعه برشمردند و خاطرنشان كردند: ديدگاه غلط دوم نسبت به پيشرفت، جرياني است كه با هرگونه تحول و نوآوري مخالفت مي كند.
ايشان با تأكيد بر اينكه بحث درخصوص الگوي پيشرفت به معناي تصميم براي شروع پيشرفت در ايران نيست افزودند: ملت ايران از سالها قبل و با آغاز نهضت اسلامي مسير پيشرفت خود را آغاز كرده است و تشكيل نظام اسلامي در ايران بزرگترين و شگفت آورترين تحول و پيشرفت در ايران بود زيرا يك حكومت كودتايي، مستبد و موروثي به يك حكومت مردمي واقعي تبديل شد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به پيشرفتهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و علمي بهت آور ملت ايران در 27 سال گذشته و قرار گرفتن ايران از لحاظ رشد علمي در درجات اول دنيا تأكيد كردند: البته اين به معناي ناديده گرفتن عقب ماندگي هاي تاريخي نيست ولي سرعت حركت علمي در ايران شتاب زيادي گرفته به گونه اي كه امروز پيچيده ترين فناوريها به دست تواناي دانشمند جوان ايراني طراحي و ساخته مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان علت طرح لزوم بازشناسي الگوي پيشرفت كشور خاطرنشان كردند: هدف از تعريف شفاف و ضابطه مند از مدل پيشرفت، ايجاد يك باور همگاني در ميان نخبگان و عامه مردم درخصوص ضرورت تعيين الگوي صحيح توسعه است.
ايشان در همين زمينه افزودند: غربيها در تبليغات خود، اينگونه القاء كرده اند كه توسعه و پيشرفت مساوي با غربي شدن است و متأسفانه برخي از كارگزاران و نخبگان كشور نيز مدل پيشرفت را صرفاً يك مدل غربي مي دانند كه اين مسئله اي غلط و خطرناك است.
ايشان شكستن اين طلسم را يك وظيفه مهم برشمردند و تصريح كردند: به طور قاطع مي گويم الگوي غرب براي توسعه يك الگوي ناموفق است زيرا با وجود دستيابي كشورهاي غربي به ثروت و قدرت، ارزشهاي انساني و معنويت در اين جوامع از بين رفته اند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه تنظيم الگوي پيشرفت كشور براساس الگوي اسلامي – ايراني يك مسئله حياتي است، خاطرنشان كردند: اگر اين الگوي اسلامي – ايراني در مرحله عمل به اجرا گذاشته شود، قطعاً به الگوي مورد استفاده كشورهاي ديگر تبديل خواهد شد همانگونه كه بسياري از كارها و موفقيت هاي ملت و كشور ايران براي ديگر كشورها و ملتها الگو شده است.
رهبر انقلاب اسلامي، دليل به نتيجه نرسيدن مدل توسعه غربي در نظام اسلامي را ماهيت متفاوت مباني ديدگاه اسلام و غرب نسبت به پيشرفت و جايگاه انسان در اين پيشرفت دانستند و افزودند: در ديدگاه غرب، پيشرفت مادي، و محور آن سود مادي است بنابراين در چنين ديدگاهي اخلاق و معنويت مي تواند قرباني پيشرفت شود.
ايشان با تأكيد بر اينكه در ديدگاه اسلام پيشرفت مادي هدف نيست بلكه وسيله اي براي رشد و تعالي انسان است، خاطرنشان كردند: در جهان بيني اسلام، ثروت، قدرت و علم، وسيله رشد انسان و زمينه ساز برقراري عدالت، حكومت حق، روابط انساني در جامعه و دنياي آباد هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به اختيار انسان براي پيمودن مسير خودپرستي تا خداپرستي به منظور رسيدن به رستگاري در ديدگاه اسلام و مذموم بودن دلبستگي به دنيا در اين مسير تأكيد كردند: در عين حال اسلام از زوايه اجتماعي، وظيفه انسان را مديريت دنيا و استفاده از استعدادهاي فراوان طبيعي براي آباداني دنيا مي داند.
رهبر انقلاب اسلامي الگوي پيشرفت مبتني بر معنويت، را مدل مطلوب توسعه دانستند و خاطرنشان كردند: افرادي كه در مراكز برنامه ريزي و علمي كشور درخصوص مسائل اصلي همچون مسائل اقتصادي و سياسي متمركز هستند بايد از الگوها و دستورالعمل هاي غربي پرهيز كنند.
ايشان، استقلال ملت ايران را مثال زدني خواندند و تأكيد كردند: بايد با پرهيز از انفعال دربرابر حركت قدرتمندان عالم، اين استقلال در همه عرصه ها نشان داده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه ملت ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي به ويژه در دوران دفاع مقدس همواره در مقابل فشار تبليغات دشمن مقاومت كرده است، خاطرنشان كردند: در چنين شرايطي، دشمن سخن از تحريم مي گويد در حاليكه تحريم مسئله جديدي نيست زيرا ملت ايران همواره در تحريم قرار داشته و در عين حال پيشرفت هاي علمي خود را در شرايط تحريم به دست آورده است.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: تقويت اعتماد به نفس ملي و همت، مجاهدت و اتحاد در كشور زمينه ساز رسيدن به اهداف والا است.
ايشان همچنين دانشجويان را به نقد منصفانه و نقدپذيري متواضعانه و تحمل و مداراي سياسي در محيط هاي دانشگاهي، لزوم حفظ اصول و روحيه آرمانگرايي در ميان دانشجويان و پرهيز از محافظه كاري، و توجه بيش از پيش به تحقيق، پژوهش و تعميق علمي و خودسازي اعتقادي و عملي و جدي گرفتن ورزش توصيه كردند.


نوشته شده در   پنجشنبه 6 دي 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode