ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 11 فروردين 1403
شنبه 11 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 بهمن 1388     |     کد : 6322

آب قند و در آغوش گرفتن درد نوزاد را کاهش می‌دهد

پژوهشی جدید از برزیل بیانگر آن است ظاهرا قند و در آغوش گرفتن ممکن است درد حس شده بوسیله نوزادان را هنگامی به آنها واکسن تزریق می‌شود، بیشتر از هر یک از این روش‌ها به تنهایی کاهش دهد...

پژوهشی جدید از برزیل بیانگر آن است ظاهرا قند و در آغوش گرفتن ممکن است درد حس شده بوسیله نوزادان را هنگامی به آنها واکسن تزریق می‌شود، بیشتر از هر یک از این روش‌ها به تنهایی کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز این بررسی این هفته در ژورنال Pediatric منتشر شده است، بیان‌کننده اقدامات ساده و ارزان‌قیمتی است که می‌تواند اثر بزرگی بر نوزادان داشته باشد.
در بزرگترین بررسی که تا به حال در مورد در نوزادان انجام شده است، پژوهشگران برزیلی به طور اتفاقی 640 نوزاد را در چهار دسته از لحاظ اقداما برای کاهش درد قرار دادند: بدون اقدام خاص، ریختن قند دکستروز روی زبان، تماس پوست با پوست با مادر (در آغوش گرفتن)، یا هر دوی قند و در ‌آغوش گرفتن.
معیارهای استاندارد اندازه‌گیری درد، از جمله حالت‌ چهره، مدت گریه، و ضربان قلب، برای اندازه‌گیری درد نوزاد حین و پس از واکسیناسیون معمول مورد استفاده قرار گرفتند.
اینکه نوزادان قند یا آب خالی دریافت می‌کردند برای افراد آزمایشگر معلوم نبود، اما ناممکن بود که در آغوش‌گرفتن نوزاد را پنهان کرد، بنابراین این بررسی تنها به طور نسبی "کورشده" (blinded) بود.
ترکیب تماس پوست با پوست و ریختن آب قند روی زبان نوزاد دو دقیقه پیش از فرو کردن سوزن، به کاهش "قابل‌توجه" میزان‌های درد در مقایسه با هر یک از این روش‌ها به تنهایی، یا عدم انجام اقدام خاصی بود.
نوزادان سالم معمولی پیش از ترک بیمارستان تحت شماری از اقدامات پزشکی معمول اما دردناک قرار می‌گیرند، از جمله واکسیناسیون، خون‌گیری و تزریقات داخل‌‌عضلانی.
به گفته دکتر دایان هولیچ – دیویس، استاد پرستاری دانشگاه دوک، ‌پرت کردن حواس و سایر شیوه‌ها برای کاهش استرس و درد در بزرگسالان و کودکان،‌ در نوزادن موثر نیست.
در نتیجه پزشکان به دنبال راهبردهای دیگر بوده‌اند.
بررسی‌های کوچکتر قبلی نشان داده‌اند که با 10 تا 30 دقیقه تماس پوست به پوست نوزاد و مادر و یک یک دوز آب قند می‌توان درد نوزاد را کاهش داد.
هالیچ-دیویس می‌‌گوید شیوه آب قند و در آغوش گرفتن برای کنترل درد، روشی "بسیار منطقی و محتاطانه" برای کنترل درد نوزادان است.
به گفته او بررسی اخیر نشان داد که در آغوش گرفتن نوزاد در حد 2 دقیقه پیش و پس از سوزن زدن،‌ کافی است. او افزود: "به این ترتیب این شیوه حتی عملی‌تر می‌شود، زیرا طرح‌ریزی چندانی برای انجام آن لازم نیست. نوزاد را می‌‌توان در مدتی که پرستار تزریق را آماده می‌کند، چند دقیقه‌ای به مادر دارد."
به گفته دکتر روث گینزبرگ، استاد بیماری‌های اطفال،در دانشگاه فدرال سائوپولو در برزیل، که در این تحقیق شرکت داشت،‌در آغوش گرفتن نوزد بوسیله مادر تنها یک یک تماس ساده پوست به پوست نیست.
بنابراین تنها مادر و نه جانشینان‌ او، در کاهش درد به دست آمده دخیل بودند.
او گفت: "تماس با مادر و بو و ضربان قلب او، ممکن است، انتقال پیام‌های درد را به دستگاه عصبی مرکزی مهار کند یا ممکن است آزادی هورمون‌های تسکین‌دهنده درد خود نوزاد را باعث شود."


نوشته شده در   شنبه 3 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode