ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 دي 1388     |     کد : 6083

بگذارید بچه‌ها درباره آینده خیالبافی كنند

بگذارید بچه‌ها درباره آینده خیالبافی كنند ...

بگذارید بچه‌ها درباره آینده خیالبافی كنند
یشتر تحقیقات دهنده این واقعیت هستند که داشتن کودکانی شایسته بسیار مهم‌تر از داشتن كودكانی با اعتماد به نفس است.
در اینجا نكاتی را برای شما بازگو خواهیم كرد تا كودكانی شاد، مطمئن از خود و موفق داشته باشید.

از كودك خود تعریف و تمجید كنید
بچه‌های كوچك واقعا به تشویق شما نیازمندند. در تمام مراحل رشد از چهار دست و پا رفتن گرفته تا دویدن و توپ بازی و نقاشی كردن، چشمان كنجكاو كودك شما در جست‌وجوی تشویق‌ها و ابراز احساسات كلامی و فیزیكی شماست. بچه‌ها همه چیز را بخوبی درك می‌كنند، ‌آنها از لحن كلام شما متوجه می‌شوند كه چه مقدار تعریف در آنها گنجانده شده است. حتی یك جمله كوتاه «چه كار خوبی» می‌تواند به اندازه «من تا بحال چنین كاردستی خوبی ندیده‌ام» تاثیرگذار باشد، مشروط بر اینکه از لحن كلامی مناسبی استفاده كنید.البته توجه داشته باشید كه در قبال انجام وظایف روزانه این‌کار را نکنید. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و یا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به یك «متشكرم» ساده اكتفا كنید.

كودكتان را نجات ندهید
خیلی طبیعی است كه شما به عنوان یك مادر یا پدر دلسوز نگران كودكتان باشید تا اتفاقی برایش نیفتد، احساس ناامیدی نكند و در كارهایش دچار اشتباه نشود. اما بهتر است بجای نگرانی موقعیت‌هایی را فراهم كنید تا فرزندتان با شرایطی مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا این درك در او بوجود بیاید كه احساس عصبانیت، ناراحتی و ناامیدی حس‌هایی كاملا ‌طبیعی هستند كه می‌تواند كاملاً عادی باشد و نباید از مواجه با آنها بترسد.
او باید یاد بگیرید خودش از پس مشكلات بر بیاید نه اینكه انتظار داشته باشد تا شما تمام سنگ‌ها را از جلوی پایش بردارید و مسیر را هموار كنید. باید اعتماد به نفس بچه‌های كوچك را طوری تقویت کنید كه بدون نگرانی از شكست و سرزنش‌های شما ریسك كنند و شانس بازی در نقش‌های جدید را داشته باشند. حتی بد نیست اگر عمدا در کارهای خود اشتباهات کوچکی را بگنجانید و با خونسردی نحوه اصلاح آنها را به کودکتان نشان دهید تا احساس بهتری از مواجه با مشکلات در او ایجاد شود.

اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد
وقتی فرزند شما از همان سال‌های اولیه زندگی شانس تصمیم‌گیری و انتخاب را داشته باشد، به مرور برای نشان دادن قضاوت‌ها و تصمیمات خود اعتماد به نفس لازم را بدست خواهد آورد. برای اینکار شرایطی را فراهم کنید تا کودکتان چند گزینه برای انتخاب کردن در اختیار داشته باشد. برای مثال نظر کودک خردسالتان را درباره غذا بپرسید، البته هیچ وقت به‌طور مستقیم نپرسید که برای نهار چه چیزی دوست دارد، بلکه قدرت انتخاب او را بین دو غذای مختلف مورد آزمایش قرار دهید. از او بپرسید برای نهار امروز ماکارونی را بیشتر دوست دارد یا قورمه سبزی را ترجیح می‌دهد.

همیشه نیمه پر لیوان را ببینید
اگر تصور می‌کنید فرزند شما خیلی زود ناامید می‌شود، به او کمک کنید تا نسبت به مسائل خوش بین باشد. البته افزایش میزان خوش‌بینی کاملا با خوش‌بینی کاذب تفاوت دارد. به‌جای اینکه با استفاده از الفاظ و کلمات زیبا او را فقط به دیدن جنبه‌های مثبت قضیه تشویق کنید بهتر است او را به تفکر درباره راه‌هایی جدید برای حل مشکلات و نزدیک شدن به ایده آل‌هایش تشویق نمایید.
مثلا اگر دختر 8 ساله شما از اینکه نسبت به دوست همکلاسی‌اش در خواندن متون فارسی ضعیف‌تر است نگران و آشفته شده، در کمال آرامش برایش توضیح دهید که همه افراد از سرعت یادگیری یکسانی برخوردار نیستند ولی می‌توان چنین مشکلی را با تمرین و ممارست حل کرد. همچنین اگر در مسابقه نقاشی به نتیجه دلخواه نرسید، لازم نیست با تعریف و تمجیدهای بیجا از او یک پیکاسو بسازید، بلکه با پیشنهاد یک برنامه ساده و عملی سعی در افزایش مهارت‌های وی داشته تا در دفعات بعدی شانس برنده شدن او را افزایش دهید.

علایق او را در مسیر درست هدایت کنید
تلاش کنید تا فرزند شما فعالیت‌های مختلفی را تجربه کند و از میان آنها علایق خود را کشف نماید. وقتی بچه‌ها به کاری علاقه داشته باشند از توانایی‌های خود لذت می‌برند و همین امر باعث می‌شود تا در دیگر جنبه‌های زندگی نیز موفق شوند.

قدرت حل مسئله
بچه‌ها وقتی نسبت به خود مطمئن می‌شوند که بتوانند بر سر خواسته‌هایشان مذاکره کنند. تحقیقات نشان می‌دهد حتی بچه‌های کوچک نیز می‌دانند چگونه مشکلات خود را شخصاً حل کنند. وقتی فرزند شما از مسائلی که برایش پیش آمده شکایت می‌کند به‌جای اینکه تنها به همدردی و احیانا دفاع از وی بپردازید، بهتر است از او بخواهید تا کمی درباره بهترین راه‌حل برای مقابله با این مشکل فکر کند و پس از رسیدن به نتیجه درباره علت انتخابش با او صحبت کنید. سپس از کودکتان سئوال کنید آیا راه‌حل پیشنهادی او تنها راه ممکن است یا اینکه ممکن است گزینه‌های بهتری نیز وجود داشته باشد.

کمک به دیگران راهکاری مناسب
بچه‌ها هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید که مستلزم پذیرفتن نقش‌های جدیدی باشد، احساس اطمینان و دلگرمی بیشتری خواهند داشت. بد نیست اگر کمی از کارهای خانه را به عهده آنها بگذارید تا با کمک کردن به شما احساس توانمندی و ارزشمندی در فرزندتان تقویت شود. با اینکار نه تنها آنها شما یاد می‌گیرند که برای به‌دست آوردن هر چیز تلاش و کوشش لازم است بلکه با اینکار آمادگی لازم برای پذیرفتن مسئولیتهای آتی در آنها ایجاد می‌شود.

موقعیت‌هایی برای بودن در کنار بزرگترها
اگرچه بچه‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در گروه هم سالان صرف کنند، اما حضور آنها در کنار بزرگترها و در جمع آنها واقعا مهم است. اگر موقعیتی را فراهم کنید تا فرزندانتان مقداری از وقت خود را با بزرگترها بگذرانند، دنیای آنها بزرگ و بزرگ‌تر شده و دید بازتر و عاقلانه‌تری نسبت به مسائل زندگی خواهند داشت. تحقیقات نشان داده کودکانی که وقت بیشتری را به همراه معلم، عمو یا دایی، خاله یا عمه و یا دوستان والدین خود می‌گذرانند، نسبت به دیگر بچه‌ها از انعطاف بیشتر و دید بازتری برخوردار هستند.

درباره آینده خیال‌بافی کنید
اگر بچه‌ها می‌توانند در رویا‌ها و خیال‌پردازی‌هایشان، خود را در نقش‌ها و مسئولیت‌های آینده تصور کنند، مطمئناً از اعتماد به نفس و اطمینان خوبی برخوردار هستند. برای کودکتان توضیح دهید که چگونه شما، همسرتان و دیگر بزرگترها، شغل فعلیتان را انتخاب کردید. مهم نیست که انتخاب هم‌اکنون فرزند شما چیست و در آینده چه کاره خواهد شد، حتی اگر بعدها نظر او تغییر کند مهم این است که او درباره اهداف خود در زندگی فکر می‌کند.


نوشته شده در   شنبه 12 دي 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode