ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 15 شهريور 1392     |     کد : 59079

فاطمه معصومه(س) منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی است

رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان، حضرت فاطمه معصومه (س) را منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی دانست و گفت: ایشان الگوی زنان در جامعه اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام میرزایی در گفت‌وگو با فارس:
فاطمه معصومه(س) منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی است
رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان، حضرت فاطمه معصومه (س) را منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی دانست و گفت: ایشان الگوی زنان در جامعه اسلامی هستند.
خبرگزاری فارس: فاطمه معصومه(س) منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فاطمه معصومه (س) دختر موسی بن جعفر(ع) ، پیشوای هفتم شیعیان و نجمه خاتون است. وی روز اول ذیقعده سال 173 ه.ق در مدینه متولد شدند در محیطی با فضای اخلاقی پرورش یافتند و پس از تحمل مصائب بسیار و فعالیت‌هایی در شهر قم در ایران به خاک سپرده شدند.

*تمام ائمه (ع) الگوی ما هستند

علی‌اکبر میرزایی، رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان، مترجم قرآن و نهج‌البلاغه به مناسبت سالروز ولادت این بانوی اسلام با تبریک دهه کرامت که آغازش با میلاد حضرت معصومه (س) و منتهی به ولادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) می‌شود، گفت: مقدمتاً باید بگویم که تمام ائمه (ع) الگوی ما هستند یعنی اساسی‌ترین اصل بین بزرگان دینی این است که همه آنها برای ما الگو هستند. قرآن زمانی به معنای واقعی در ما اثرگذار است که بتواند الگویی دو طرفه باشد، یعنی هم افراد آن را بزرگ بدانند و آن را به عنوان الگو قرار دهند و هم ما قابلیت و ظرفیت الگوبرداری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: قرآن درباره خود نیز «ذلِکَ الْکِتابُ لارَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ» را بکار برده یعنی برای متقین چون برای غیر آنها یک طرفه می‌شود یعنی هم قرآن الگو هم آنها بدان اعتقاد دارند ولی برای غیر پرهیزگاران یک طرفه است.

*فاطمه معصومه (س) در دوران حیات از ظرفیت امام (ع) استفاده کرد

وی با اشاره به اینکه نخستین مؤلفه این است که ایشان در زندگیشان توانستند از ظرفیت امام (ع) استفاده کنند، افزود: خیلی‌ها در زندگی با انسان‌های بزرگ در ارتباطند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی‌کنند ولی واقعاً ایشان از امام معصوم (ع) با تمام جوانب استفاده کردند. بنابراین این خود یک الگو است که ای کسانی اطرافتان انسان‌های بزرگ هستید از علم، اخلاق و ظرفیت‌های آنها استفاده کنید.

میرزایی یادآور شد: نکته و شاخصه دوم در زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) آرمان‌خواهی ایشان است یعنی اینکه انسان برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کند این خیالی و تخیلی نیست بدین معنا که در اسلام هدف باید مقدس باشد و برای رسیدن به اهداف باید تلاش کرد. آرمان‌خواهی حضرت معصومه (س) نیز مقدس و برای رسیدن به اهداف مهم بود.

*حضرت معصومه (ع) آرمان‌خواه بزرگی بودند

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین نکات شخصیتی ایشان در رسیدن به اهداف مقدس و آرمان‌خواهی چه بود، گفت: ایشان دو هدف مهم و مقدس داشتند که نخست پاسخگویی به نیاز جامعه است، ما در روایات داریم که بسیاری بانوان اسلامی از وجود ایشان استفاده می‌کردند، هدف مقدس ایشان که با داشتن علوم اهل بیت (ع) و بروز و ظهور آن امکان پذیر می‌شد. دومین حرکت ایشان تلاششان برای رسیدن به برادرشان در مشهد بود. برخی ممکن است مطرح کنند که مثلاً چطور یک دختر کم سن و سال می‌تواند خود را به یک کشور و شهر دیگر برساند و این همان الگوی آرمان‌خواهی و تلاش برای دستیابی به هدف مقدس است.

*علم، زمان‌شناسی، شناخت جایگاه امام از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی فاطمه معصومه (س) است

وی در ادامه افزود: شاخصه و الگوی سوم این است که برای بزرگ شدن، مجاهد بودن و موفق شدن هیچ تفاوتی بین مرد و زن نیست در زندگی حضرت فاطمه (ص) مشاهده می‌کنیم که مجاهده و مبارزه با خطبه فدکیه چه معنایی دارد. زمان شناسی، عالم و آگاه بودن، شناخت جایگاه امامت و تبیین آن از مهمترین ویژگی‌های شخصیتشان است که باید مدنظر قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام میرزایی اظهار داشت: بانوان امروز واقعاً می‌توانند از ایشان به عنوان یک الگو استفاده کنند و همین حضور ایشان در مجامع به ما می‌فهماند که زنان می‌توانند ارتباط بزرگ با هم داشته باشند و حضور فعال در اجتماع بهم برسانند و در معادلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی بین زن و مرد نیست.

*منابع برای شناسایی شخصیت فاطمه معصومه (س) نیازمندیم

وی علت کم‌کاری در زمینه معرفی و شناخت شخصیت حضرت فاطمه معصومه نسبت به ائمه و سایر بزرگان(س) را نخست اینکه درباره ایشان کمتر تحقیق و تبیین صورت گرفته و دوم این که اشتباهی که همیشه ما مرتکب می‌شویم برای معرفی بزرگان مقایسه‌ای عمل می‌کنیم، دانست و گفت: مثلاً امام حسین (ع) را در معرفی به سایر ائمه (ع) ارجحیت می‌دهیم، بنابراین در رابطه با زندگی حضرت معصومه (س) نیز نسبت به حضرت فاطمه (ص) و سایرین کمتر کار شده و همین مقدار هم شاید به خاطر این است که مرقد مطهر ایشان در ایران بوده و چه بسا این شناخت کمتر هم می‌بود، بنابراین برای الگو قرار دادن این بزرگ باید مشکلات را رفع کنیم و تنها حضرت زهرا کافی نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از ایشان روایات زیادی باقی مانده، گفت:خیر متأسفانه روایات از ایشان محدود است و بیشتر جنبه اعتقادی دارد تا احکامی و علت این امر شاید این باشد که متأسفانه در آن دوران جو حاکم بر جامعه مشکل بود حتی در دوران امام موسی کاظم (ع) هم از ایشان کم روایت وجود دارد و حتی یاران از ایشان به «قال عبد صالح» یاد می‌کردند تا امام موسی کاظم(ع).

میرزایی در پایان اظهار داشت: یکی از نکات ی که امروز باید مورد توجه ما قرار بگیرد، نگاه به زندگی بزرگانی چون فاطمه معصومه (س) و عملیاتی کردن جنبش زنان در تحول جامعه است چرا که ایشان منادی جنبش زنان در جامعه اسلامی هستند.


نوشته شده در   جمعه 15 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode