ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 شهريور 1392     |     کد : 59022

لباسی که به کوسه‌ها می‌گوید «من را نخور»

در سال‌های اخیر، سواحل استرالیا و بویژه سواحل غربی آن به دلیل حمله کوسه‌ها به انسان به مکان بسیار خطرناکی تبدیل شده است.


در سال‌های اخیر، سواحل استرالیا و بویژه سواحل غربی آن به دلیل حمله کوسه‌ها به انسان به مکان بسیار خطرناکی تبدیل شده است.
در این نواحی میزان حملات کوسه به انسان آنقدر زیاد بوده که به این سواحل لقب پایتخت حملات کوسه در جهان داده شده است. در فاصله آبان 1390 تا تیر پارسال، حمله کوسه های سفید بزرگ باعث مرگ پنج نفر در این مناطق شده است. در واکنش به این موضوع موسسه SAMS (سیستم های کاهش خطر حمله کوسه) به کمک دانشمندان دانشگاه غربی استرالیا و به منظور محافظت از شناگران، موج سواران و شیرجه روها در برابر حمله کوسه ها یک لباس ضدکوسه طراحی کرده اند.

یکی از نسخه های این لباس به نام Elude به گونه ای طراحی شده که فرد استفاده کننده را از چشم کوسه ها مخفی کرده و به نوعی باعث استتار او می شود. این لباس براساس یافته های اخیر مبنی بر این که کوسه ها دچار کوررنگی هستند، طراحی شده اند.

نسخه دیگر این لباس به نام Diverter (منحرف کننده) دارای نوارهای سیاه و سفید با کنتراست بالاست که با هدف دفع کوسه ها طراحی شده است. شرکت می گوید این طراح سیاه و سفید یک سیگنال طبیعی به کوسه می فرستد مبنی بر این که شما غذای خوشمزه و جالب توجهی که کوسه ها به دنبال آن هستند، نیستید و کوسه ها شما را به شکل یک مار سمی و خطرناک دسته بندی می کنند.

پروفسور شان کالین می گوید: در علم زیست شناسی بسیاری از حیوانات از جانوران سمی و مضر دوری گزیده و از آنها فرار می کنند. برخی اوقات صید، سیگنال هایی به شکارچی می فرستد که به نحوی به صیاد می گوید من را نخور و همین موضوع علت دیگر انتخاب یک الگوی راه راه برای لباس مذکور است.

لباس طراحی شده در سواحل غربی استرالیا و در مورد کوسه ببری آزمایش شد. البته برای انجام آزمایش هیچ انسانی این لباس ها را تن نکرد، بلکه لباس به تن مانکن بود. آزمایش های بیشتری برای نهایی شدن این لباس در نظر گرفته شده است اما به نظر می رسد در نهایت باید یک انسان شجاع سفارش خرید این لباس را بدهد و با آن به شنا میان کوسه ها بپردازد تا کارایی آن واقعا ثابت شود. قیمت 1.5 میلیون تومانی این لباس هنگامی که صحبت مرگ و زندگی یا جلوگیری از نقص عضو وحشتناک باشد، زیاد به نظر نمی رسد.

popsci / مترجم: آتنا حسن آبادی


نوشته شده در   پنجشنبه 14 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode