ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 مرداد 1392     |     کد : 58265

ماهی هایی که چشم جعلی می سازند

یافته های جدید دانشمندان علوم دریایی نشان می دهد، ماهی های زیبای کوچک می توانند برای فرار از دست شکارچیان، نقطه «چشمی» بزرگ تری را در باله عقبی خود رشد و اندازه چشم واقعی خود را کاهش دهند.

یافته های جدید دانشمندان علوم دریایی نشان می دهد، ماهی های زیبای کوچک می توانند برای فرار از دست شکارچیان، نقطه «چشمی» بزرگ تری را در باله عقبی خود رشد و اندازه چشم واقعی خود را کاهش دهند.

پژوهشگران مطالعات صخره های مرجانی مرکز «ARC» استرالیا دریافته اند دوشیزه ماهی های کوچک نه تنها یک لکه چشمی جعلی بزرگ در نزدیکی دم خود رشد می دهند بلکه می توانند اندازه چشم واقعی خود را نیز کاهش دهند.



نتیجه این تحقیقات نشان داد ظاهر دوشیزه ماهی به گونه ای به نظر می رسد که گویی در مسیر مخالف حرکت می کند و این ظاهر ماهی های شکارچی را سردرگم و گیج می سازد.



«اونا لانستت» مجری این تحقیقات گفت: این حیله گری ماهی کوچک، یک شاهکار بزرگ و شگفت انگیز است. دوشیزه ماهی های جوان، رنگ زرد کمرنگی دارند و این دایره سیاه رنگ «چشمی» بر روی دم این ماهی بسیار به چشم می آید. اما به تدریج که این ماهی بزرگ می شود این دایره سیاه رنگ نیز رنگ می بازد و از بین می رود.



محققان در صخره های مرجانی طبیعی دوشیزه ماهی های جوانی را شناسایی کردند که وجود این لکه های چشمی بزرگ، درصد زنده ماندن آنها را نسبت به ماهی هایی که لکه های طبیعی داشتند پنج برابر می کرد.



این پژوهشگران می گویند یافته های آنها حاکی از عملکرد موفق لکه چشمی است که موجب می شود ماهی های جوان با این حقه، شانس خورده نشدن خود را افزایش دهند. این پدیده در محیط آزمایشگاه نیز مطالعه شده است.



این پژوهشگران می گویند دریافته ایم وقتی دوشیزه ماهی های جوان در مخزن ویژه قرار می گیرند که می توانند بوی ماهی های مهاجم را تشخیص داده و آنها را مشاهده کنند، به طور خودکار شروع به رشد دادن لکه چشمی بزرگ تری بر روی دم خود کردند و مورد حمله مهاجمین قرار نگرفتند.



در این حالت چشم واقعی این ماهی ها به نسبت کوچک شد. این در حالی است که رشد این لکه چشمی در این ماهی ها به نسبت دوشیزه ماهی هایی که در معرض ماهی های گیاه خوار قرار داده شده بودند و یا ماهی هایی که کلا جدا از بقیه نگهداری می شدند بسیار بیشتر و قابل توجه تر بود.



لانستت اظهار کرد: همه اینها نشان می دهد که حتی یک ماهی بسیار جوان و کوچک چند میلی متری گستره ای از استراتژی های هوشمندانه را برای زنده ماندن در خود تکامل می دهد که می توانند در موقعیت های خطرناک از آنها استفاده کنند.(مهر)


نوشته شده در   چهارشنبه 30 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode