ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 مرداد 1401
چهارشنبه 19 مرداد 1401
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 مرداد 1392     |     کد : 58007

جوجه با استعداد

این مجموعه برای کلاس اولی ها به عنوان تقویت روانخوانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی چون محتوای داستانها همه گروه های سنی را در بر می گیرد، کودکان و نوجوانان می توانند از آنها بهره ببرند.



نام کتاب : جوجه با استعداد


گروه سنی : الف، ب ،ج، د (آموزشی - درسی - روان خوانی)

این مجموعه برای کلاس اولی ها به عنوان تقویت روانخوانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی چون محتوای داستانها همه گروه های سنی را در بر می گیرد، کودکان و نوجوانان می توانند از آنها بهره ببرند.



موضوع اصلی : خودآگاهی و شناخت استعدادهای منحصر به فرد هر شخص - کشف استعداد های هر موجود



هدف : شناخت و درک اینکه هر کسی استعداد و توانایی خاص خودش را دارد و نباید با دیگران خودش را مقایسه کند



شرح محتوی : داستان جوجه ای است که مادرش دوست دارد مثل جوجه های پرندگان دیگر باشد. آواز بخواند، پرواز کند و در آب شنا کند امّا جوجۀ یک مرغ نمی تواند این کارها را انجام دهد و زمانی که می خواهد پرواز کند درون رودخانه می افتد و مثل یک سیب در آب فرو می رود و...



بخشی از داستان را در زیر می خوانید :



نوک طلا که توی آب افتاده بود برای این که خودش را روی آب نگه دارد شروع کرد به دست و پا زدن. پرهایش خیس و سنگین شده بود وهر لحظه بیشتر و بیشتر به زیر آب فرو می رفت. پاهای کوچکش را مثل جوجه مرغابی ها این طرف و آن طرف فشار می داد امّا نمی توانست خودش را روی آب نگه دارد. بال بال می زد و جیک جیک می کرد.

مادرش که نوک طلا را در حال غرق شدن می دید شروع کرد با بالا و پایین پریدن. صدای قُدقُدایش آن قدر بلند بود که خیلی زود ننه ملک وعمو حسن متوجّه شدند و خودشان را به برکه رساندند. عمو حسن خیلی زود روی پل رفت و به کمک یک شاخه ی بلند، هر طوری بود نوک طلا را از آب بیرون کشید.

تمام بدن نوک طلا خیس شده بود. آب زیادی خورده بود. بی حال و خسته، درحالی که از شدّت ترس نفسش بند آمده بود، توی دست های عمو حسن دراز کشیده بود و با چشم های نیمه باز اطرافش را نگاه می کرد. مادرش را می دید که ناراحت ونگران، قـُدقـُدا می کند و به دنبال عمو حسن می آید...



خصوصیات کتاب های راحت بخوانید در چیست ؟


•1. ساختار کلیۀ کتاب ها بصورت داستان هایی با محتوای آموزشی ، تربیتی، اجتماعی و اخلاقی تهیه شده است.
•2. متن هر داستان کاملاً کتابی و به دور از کلمات محاوره ای و گفتاری، نوشته شده است تا دانش آموز دچار مشکل غلط نویسی کلمات در املا نشود.( درغالب کتاب های نوشته شده برای کلاس اولی ها از متون محاوره ای و شفاهی استفاده شده است که دانش آموز با خواندن آن فکر می کند املای درست کلمه همان است که خوانده است مثلاً : مادر می گه، اومدم بابا، صبر کن. این کلمات محاوره ای برای درست خوانی کلاس اولی ها به هیچ وجه مناسب نمی باشد) هدف این مجموعه تمرکز بر دیدن املای صحیح کلمات، درست خوانی و روان خوانی متن کتاب ها است.
•3. افزایش متن های داستان کمک می کند تا دانش آموز به تدریج خودش را برای خواندن متن های طولانی و بلند آماده کند. ضعف اکثر دانش آموزان در مقاطع بالاتر تا دانشگاه این است که از کودکی عادت به مطالعه در آنان تقویت نشده است، لذا حوصلۀ خواندن داستان یا کتاب های طولانی را ندارند. برای تقویت عادت به مطالعه و کتاب خوانی که قطعاً در سرنوشت و رشد فکری شخص موثر است باید از کلاس اول اقدام نمود.
•4. در هر کتاب واژه ها و کلمات جدیدی آورده شده است که اکثر آن ها در بانک لغات شفاهی کودکان 7 تا 10 سال وجود دارد. مثلاً کودکان، لغات بسیاری را شنیده اند اما صورت نوشتاری آن ها را ندیده اند یا نمی دانند. بنابر این با دیدن این کلمات و خواندن آن ها در متن کتاب، با صورت نوشتاری آنها آشنا می شوند و بطور ناخودآگاه املای درست کلماتی را که تا کنون شنیده اند، فرا می گیرند.
•5. کودکان با مطالعۀ یک کتاب و به پایان بردن آن حس اعتماد به نفسشان زیاد می شود و احساس پیشرفت و موفقیت می کنند. انگیزۀ بیشتری پیدا می کنند تا کتاب های دیگری بخوانند. کل مجموعۀ کلاس اولی ها همین هدف را دنبال می کند. یعنی دانش آموز از کتاب های ساده ( حدود 10 جمله ای) شروع می کند و با پایان بردن کتاب های راحت بخوانید که هر کتاب بیش از 200 جمله دارد ، بطور غیر ملموس و نا خودآگاه روحیۀ موفقیت و توانایی در کودک افزایش می یابد. مهمترین مهارت برای کودکان ، خودآگاهی و شناخت توانایی ها و استعدادهای خودشان است و هدف اصلی این کتاب ها نیز همین است. توصیه می شود یک قفسه برای کتاب هایی که کودک می خواند و تمام می کند اختصاص دهید و همواره به او یاد آور شوید که این کتاب ها را خوانده است و او را تشویق کنید. پس از مدتی اینکار باعث می شود که همواره کتابهایی را که خوانده است یه عنوان یک موفقیت به دیگران نشان دهد و به آن افتخار کند.
•6. کودکان باید فکر کردن، تصمیم گیری و حل مسائل را از کودکی بیاموزند. ضرورت وجود داستان هایی با محتوای غنی، که فکر کودک را در گیر کند، در کنار داستان های صرفاً سرگرم کننده به شدت احساس می شود. محتوای داستان های راحت بخوانید مسائل اساسی آموزشی و فکری را در بر می گیرد.



محتوای داستان های مجموعه سلام کلاس اولی هاعبارتند از :



•1. خودنمایی و حسادت نکردن

•2. تجربه های جدید و دنیای دیگر

•3. استفاده از تجربۀ دیگران

•4. شجاعت ، ازخودگذشتگی( پاداش عمل نیک، نیکی است)

•5. قبول توانایی ها و استعداد های متفاوت در افراد

•6. حرص و طمع

•7. آینده نگری و تلاش برای موفقیت

•8. روحیۀ پیشرفت و تغییر

•9. مثبت اندیشی و نگاه واقع بینانه

•10. خود بزرگ بینی و غرور



نوشته شده در   پنجشنبه 24 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode