ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 خرداد 1392     |     کد : 55444

نگهداری گل‌ها؛ بایدها و نبایدها

رسیدگی به گل کار راحتی نیست همین موضوع است که بسیاری از ما را از داشتن آن در آپارتمان یا حیاط خانه منصرف می‌کند ولی اگر کمی ذوق وشوق نگهداری گل در وجود ما باشد می‌توانیم با مطالعه و پرس‌وجو روش نگهداری گل را بیاموزیم آن وقت است که حاضر نخواهیم شد این لذتی را که به دست آوردیم از دست بدهیم.

رسیدگی به گل کار راحتی نیست همین موضوع است که بسیاری از ما را از داشتن آن در آپارتمان یا حیاط خانه منصرف می‌کند ولی اگر کمی ذوق وشوق نگهداری گل در وجود ما باشد می‌توانیم با مطالعه و پرس‌وجو روش نگهداری گل را بیاموزیم آن وقت است که حاضر نخواهیم شد این لذتی را که به دست آوردیم از دست بدهیم.

تغذیه گل



بسیاری از ما فکر می کنیم اگر به گل ها به موقع آب دهیم ونور مناسبی هم در فضای خانه وجود داشته باشد کافی است و دیگر نیاز به مراقبت بیشتر ی نیست ولی واقعیت آن است که گیاهان نیازهای خاص غذایی دارند. این غذا هم به شکل پودر یا مایعی حلال در آب است که روی گیاه یا خاک آن ریخته می شود و هم به صورت غذای جامد است که این نوع کود به شکل میخ یا کپسول هایی فشرده در خاک فرو برده می شود و به تدریج مواد غذایی را آزاد می کند. کود دانه ای نوع دیگری است که به شکل دانه های ریز، روی خاک اطراف ساقه پاشیده می شود و کم کم همراه با آب به داخل خاک نفوذ پیدا می کند.



زمان تعویض گلدان



زمانی که شاخ و برگ یک گیاه بیش از حد سنگین شود یا ریشه های آن از سوراخ ته گلدان بیرون بزند، وقت تعویض گلدان است.



باید گل را به گلدانی بزرگ تر منتقل کرد فقط به هنگام جابه جایی گل باید توجه داشت که گلدان را با یک دست نگه داریم و با دست دیگر ساقه ها را وسپس گیاه را به آرامی بیرون بکشیم. در انتخاب خاک نیز دقت کنیم که خاک گل های آپارتمانی باشد نه خاک باغچه.



قبل از این که خاک را در گلدان بریزیم بهتر است مقداری خاک و ماسه ته گلدان ریخته شود و خاک اطراف ریشه های گیاه را بتکانیم تا ریشه ها بتوانند بخوبی پخش شوند. بعد گیاه را در گلدان جدید قرار داده و آن را کاملا از خاک پر کنیم، ممکن است پس از تعویض گلدان، برگ های پایینی گیاه قهوه ای رنگ شوند که مشکلی نیست.



اگر از گلدان کهنه قدیمی استفاده می کنیم، قبل از جابه جایی گیاه، رسوبات قبلی آن را پاک کنیم و در صورت استفاده از گلدان نو، آن را برای مدتی غرق آب کرده تا بدنه اش سیراب شود.



برای جلوگیری از مسدود شدن سوراخ انتهایی گلدان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب، سطح سنگریزه یا گلدان شکسته ها را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند.



همچنین یک روز پیش از جابه جایی، گلدان محتوی گیاه را از آب اشباع کنید و هنگام تعویض، دست چپ خود را در پایین گلدان قرار داده و با وارونه کردن و زدن چند ضربه به گلدان، گیاه را خارج کنید. خاک های کهنه را بدون آن که به ریشه ها صدمه ای وارد شود، با یک میله یا مداد حذف کنید و سپس آن را درون گلدان جدید آماده شده قرار دهید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید. در نهایت خاک گلدان را با چند لرزش و فشار دست متراکم کنید.



گلدان گیاهان تازه خریداری شده را در صورتی تعویض کنید که ریشه پر باشد. این بدین معنی است که حداقل شش ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد. سعی کنید تعویض گلدان در آغاز فصل بهار باشد تا به دلیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه، ریشه بتواند صدمات وارد شده را در حین تعویض، با ترمیم بافت های خود جبران کند.



افزایش ماندگاری گل ها



برای نگهداری گل رز در آب، ابتدا باید گلبرگ های پلاسیده قسمت خارجی آن را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بکنید. سپس ساقه گل را شکاف دهید یا آن را له کنید. برای گل سوسن و دیگر گل های پیازدار، انتهای ساقه را قطع کنید، ماده سفید و چسبناکی که از آن خارج می شود را آب بکشید و بشویید، سپس آن را درون ظرفی از آب بگذارید.



برای گل سوسن و زنبق، انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید، سپس آن را باز کرده داخل آب بگذارید. بساک و پرچم را که سنگینی گرده ها روی آن است می توانید با انگشت فشار داده و به هم بچسبانید؛ زیرا این گرده ها باعث لک شدن گلبرگ می شود و از زیبایی آن می کاهند.



در ضمن اگر می خواهید گل های شما تا آمدن مهمان ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهای ساقه ها را با دستمال مرطوبی بسته درون یخچال بگذارید. در این صورت مدت بیشتری تازه خواهند ماند. آبی که به گلدان ها می دهید بهتر است از نظر درجه حرارت با دمای اتاق تطبیق کند.



برای این کار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند تا هم درجه حرارت آن متعادل و هم کلر موجود در آن ته نشین شود. آب لوله کشی به علت آن که کلر دارد، برای گلدان ها چندان مناسب نیست، بهتر است یک روز قبل آب را در ظرفی ریخته و سپس گلدان ها را آب بدهید.



این کار از قهوه ای شدن نوک برگ ها جلوگیری می کند. باید توجه کنید آبی که تخم مرغ ها را در آن پخته اید دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معدنی است و پس از سردشدن برای گیاهان بسیار مناسب است. همچنین نوشیدنی های گازدار را که گاز آن رفته است، دور نریزید؛ زیرا دارای مواد شیمیایی خوبی است که به گل ها رنگ و شادابی خاص می بخشد.




نوشته شده در   پنجشنبه 30 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode