ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 مهر 1388     |     کد : 5164

شهردار مسکو وعده زمستان بدون برف داد

شهردار مسکو این زمستان وعده داده است که شهر را در مقابل برف محافظت کند...

شهردار مسکو این زمستان وعده داده است که شهر را در مقابل برف محافظت کند.

دفتر شهردار مسکو اعلام کرد که تنها با صرف چند میلیون دلار نیروی هوایی روسیه را به کار خواهد گمارد تا یک مه شیمیایی ریز را پیش از رسیدن ابرها به پایتخت روی آنها اسپری کند، و آنها را وادارد که تا برف‌شان را بیرون از شهر ببارند.

مقامات می‌گویند این کار موهبتی برای پایتخت خواهد بود، که به طور معمول در طول ماه‌های نوامبر تا مارس (آبان تا فروردین) زیر پوششی از برف قرار می‌گیرد. کارکنان شهرداری دیگر نیازی به پاک کردن خیابان‌ها نحواهد داشت ‌و ترافیک - و کیفیت زندگی - بی‌شک بهبود پیدا خواهد کرد.

این ایده شهردار مسکو، یوری لوژکوف، تنها ایده غریب او نیست. او در سال 2002 پروژه‌ای را برای برای بازگرداندن جریان رودخانه وسیع اوب در سیبری ارائه داد تا به به نواحی خشک‌شده آسیای مرکزی آب برساند. گرچه این ایده آنچنانکه فکر می‌شد، از آب درنیامد- دانشمندان گفته‌اند که عملی نیست- لوژکوف می‌گوید این بار فکر او بی‌برو برگرد موفق خواهد شد.

او می‌گوید کنترل کردن آب و هوای مسکو چیز جدیدی نیست. در آستانه دو روز تعطیل عمده‌ای که در این شهر جشن گرفته می‌شود- روز پیروزی در ماه مه و روز شهر در ماه سپتامبر- نیروی هوایی روسیه اغلب در تنگنا از لحاظ مالی، پول پرداخت می‌شود، روی مراسم رژه باران نبارد.

مسکو با بودجه شهری 40 میلیارد دلار (بیشتر از بودجه شهر نیویورک)، به راحتی می‌تواند هزینه 2 تا 3 میلیون دلاری برای آبی‌ نگهداشتن آسمان را فراهم کند تا تماشاگران رژه تانک‌ها و موشک‌اندازها را در طول میدان سرخ ببینند. اکنون چالش جدیدی برای نیروی هوای روسیه وجود دارد: توفان‌های برف معروف مسکو.

به گزارش رسانه‌های محلی روسیه، لوژکوف که در میان گروهی کشاورزان در بیرون از مسکو در ماه سپتامبر گفت: "می‌دانید که هر سال ما چگونه در روز پیروزی و روز شهر آب و هوا را تغییر می‌دهیم؟ خوب همین کار را باید با برف هم انجام دهیم! مسکو مرطوب‌تر خواهد شد، محصول بیشتری به دست خواهد آمد، و دیگر روی شهر آنقدر برف نخواهد بارید."

همانطور که انتظار می‌رفت این طرح بوسیله شورای شهر مسکو، که در دست حامیان لوژکوف است، تصویب شد. برای اجرای این طرح نیروی هوایی پودر‌های موجود، یخ خشک یا یدید نقره، را از 15 نوامبر تا 15 مارس روی ابرها اسپری خواهد کرد. به گفته مقامات شهری چنین کاری مانع از بارش برف‌های سنگین بر روی مسکو خواهد شد.

 تخمین زده می‌شود که هزینه کلی جلوگیری از توفان‌‌های برف در این زمستان در مسکو 6 میلیون دلار خواهد بود،‌ که تقریبا نصف مقدار پولی است که به طور عادی صرف پاک کردن خیابان‌های مسکو می‌شود.

تا به حال اعتراض عمده در مقابل این طرح از حومه‌های مسکو بوده است،‌ که احتمالا در صورت انجام این طرح مملو خواهند شد. آلا کاچان، وزیر بوم‌شناسی منطقه مسکو،‌ گفت این پیشنهاد هنوز لازم است بوسیله کارشناسان زیست‌محیطی مورد ارزیابی قرار گیرد و بوسیله افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند، مورد بحث قرار گیرد. او گفت: "شهروندان منطقه نگرانی‌هایی دارند. ما پیام‌های بسیاری دریافت کرده‌ایم."

 در حالیکه تنها چند هفته به شروع زمستان باقی مانده است، متخصصان محیط زیست مجبور خواهند بود سریع‌تر کار کنند تا مانع عملی شدن بلندپروازانه‌ترین طرح لوژکوف تا به حال شوند.

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 27 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode