ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1388     |     کد : 5027

اضطراب جدايي و ترس‌ازمدرسه رايج‌ترين‌اختلالات دانش‌آموزان دردوره‌ابتدايي‌است

يك روانشناس باليني گفت: مشاوران مدرسه، آموزگاران و ساير كادر آموزشي در جهت بالا بردن سطح بهداشت روان مدرسه نقش بسزايي دارند...

 

يك روانشناس باليني گفت: مشاوران مدرسه، آموزگاران و ساير كادر آموزشي در جهت بالا بردن سطح بهداشت روان مدرسه نقش بسزايي دارند.

دكتر شمس‌الدين كهاني، روانشناس باليني در گفت‌وگو با ایسنا، با بيان اين كه كودكان در دوره ابتدايي چگونگي ارتباط با ديگران و حل مشكلات‌شان را فرا مي‌گيرند، گفت: هرچند نظام آموزشي و تربيتي مدرسه براي كودكان فرصت گسترش، جستجو براي كسب شايستگي و مهارت‌ها را پيش مي‌آورد، اما در مدرسه از كودك توقعات و انتظارات جديدي پديد مي‌آيد. علي‌رغم اين كه فراگيري اطلاعات تازه مي‌تواند براي اكثر كودكان هيجان انگيز باشد اما در مورد برخي كودكان كه مشكلات ذهني و رفتاري دارند، دوران دبستان مي‌تواند موجب ناتواني و محروميت و به شكست اعتماد به نفس و تخريب شخصيت آنان منجر شود.

وي با بيان اين كه مشكلات رفتاري و هيجاني يكي از عوامل تاثيرگذار در شكل‌گيري شخصيتي كودكان و كيفيت تحصيلي آنان است، اظهار كرد: پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه از هر 5 دانش‌آموز، يك نفر به نوعي دچار مشكلات مربوط به سلامت رواني است كه متاسفانه به دليل عدم پيگيري و مداخلات لازم، اين گونه اختلالات تا اخذ مدارج تحصيلي بالاتر و حتي در ورود به اجتماع در آنها باقي مي‌ماند.

دكتر كهاني تصريح كرد: پرخاشگري، مشكلات تمركز، پر تحركي و شيطنت‌هاي افراطي، عدم رعايت نظم و مقررات و بي‌اعتنايي به قوانين، كم‌رويي و كناره‌گيري از ديگران، ترس از مدرسه، مشكلات يادگيري و تحصيلي از جمله اختلالاتي هستند كه كودكان در طي دوران مدرسه با آن مواجه هستند.

وي با بيان اين كه علايم و نشانه‌هاي روانشناختي در كودكان به سادگي توسط آموزگاران و مشاوران مدرسه قابل تشخيص است، اذعان داشت: با در ميان گذاشتن و مطرح كردن مشكلات با خانواده دانش‌آموز، مي‌توان گام‌هاي اوليه درمان را برداشت.

وي يادآور شد: اضطراب جدايي، ترس از مدرسه، وسواس و انوع تيك‌ها، اختلالات عادي مانند ناخن خوردن، كندن يا كشيدن موي سر، كم توجهي و اختلالات عاطفي و خلقي (افسردگي)، مشكلات ذهني و يادگيري از جمله مهمترين و رايج‌ترين اختلالات دانش آموزان دوره ابتدايي به شمار مي‌رود.

كهاني خاطرنشان كرد: شايد آموزگاران قادر به رفع ناراحتي روحي – رواني دانش آموزان نباشند، اما مي‌توانند با برخورد صحيح احساسات و هيجانات كودك را درك كنند و با در ميان گذاشتن مشكلات كودك با خانواده، مشاور مدرسه و ارجاع به موقع به مراكز تخصصي درمان، از مزمن شدن بيماري در كودك جلوگيري كنند.

وي با بيان اين كه تشكيل جلسات يا كارگاه‌هاي آموزشي براي كودكان، والدين و آموزگاران بسيار حائز اهميت است، گفت: افزايش آگاهي و دادن اطلاعات لازم به زبان ساده به منظور تشخيص اختلالات رواني رايج بين كودكان، آموزش مهارت‌هاي اجتماعي، شيوه‌هاي كنترل رفتارهاي هيجاني، شيوه‌هاي كنترل استرس و فشارهاي هر روزه، افزايش توان تحمل و بردباري، آموزش شيوه‌هاي تصميم گيري مناسب و حل مشكلات مي‌تواند در اين كارگاه‌ها مطرح شود.

كهاني خاطرنشان كرد: ‌مطالعات و پژوهش‌هاي انجام گرفته در اين رابطه نشان مي‌دهد كه آموزش آموزگاران و دانش آموزان و حمايت از بهداشت روان در مدرسه ارتباط مستقيمي با افزايش عملكرد تحصيلي كودكان و پيشگيري از اختلالات رواني و كمك به سلامت بهداشت جامعه دارد.

وي با بيان اين كه روزهاي ابتداي دوران دبستان مي‌تواند به عنوان يك موقعيت و مكان جديد براي عده‌اي از كودكان باعث ايجاد دلهره و نگراني شود، به والدين توصيه كرد: قبل از شروع و رفتن فرزندتان به مدرسه خواب او را تنظيم كرده و اجازه دهيد كودك وسايل شخصي‌اش را با سليقه خود براي بردن به مدرسه انتخاب كند، همچنين نكات مثبت مدرسه مثل پيدا كردن دوستان جديد، باسواد شدن و استفاده از اردوهاي تفريحي، علمي را براي كودكانتان بازگو كنيد.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 15 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode