ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 مهر 1388     |     کد : 4887

از بردن گل براي بيماران سرطاني بپرهيزيد!

يک فوق تخصص خون و آنکولوژي، تاکيد کرد: بيماران تحت شيمي درماني بايد نظافت را رعايت کنند...

 

يک فوق تخصص خون و آنکولوژي، تاکيد کرد: بيماران تحت شيمي درماني بايد نظافت را رعايت کنند، هر روز دوش بگيرند، دستهايشان را مکررا بشويند، از مصرف غذاهاي داغ و پرادويه بپرهيزيند؛ زيرا باعث تحريک دستگاه گوارش شده و همين امر به آنها صدمه مي‌زند.

دکتر سيد رضا صفايي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با ايسنا، درباره عوارض شيمي درماني در بيماران سرطان گفت: اين روش ممکن است عوارض متعددي چون تهوع و استفراغ، ريزش مو و بيماري‌هاي عفوني به همراه داشته باشد.

وي افزود: استفاده از بعضي داروهاي خاص شيميايي براي درمان هر نوع بيماري را شيمي درماني مي‌گويند. اين داروهاي خاص ناحيه بيماري را بدون صدمه به بافتهاي مجاور آن از بين مي‌برند.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه افزود: شيمي درماني با داروهاي شيميايي معمولا همراه ديگر روش‌هاي درماني سرطان از قبيل پرتودرماني يا عمل جراحي استفاده مي‌شود.

دکتر صفايي ادامه داد: شيمي درماني يکي از پايه‌هاي درمان سرطان محسوب مي‌شود، بعضي از سرطانها با درمانهاي دارويي درمان مي‌شوند اما بعضي سرطانها از قبيل سرطان پوست که به داروها پاسخ نمي‌دهند بايد شيمي درماني شوند.

اين فوق تخصص آنکولوژي افزود: ازعوارض ناشي از شيمي درماني مي‌توان به تهوع، استفراغ، اختلالات خوني، پوستي، متابوليک،عصبي، گوارشي، عفوني، ريزش مو، زخم و عفونت زبان و دهان اشاره كرد.

وي همچنين تصريح کرد: در شيمي درماني افراد مسن بايد از داروهاي خاص استفاده شده و با توجه به حال عمومي بيمار تجويز شود. مثلاً در افرادي که شيمي درماني با دوز بالاتري انجام مي‌شود عوارض برگشت ناپذيري بر روي سلولهاي طبيعي ايجاد مي‌شود که احتمال مرگ را هم افزايش مي‌دهد. بنابراين بايد دقت بيشتري صورت گيرد.

دکتر صفايي افزود: اين افراد بايد از مواجهه با خاک و گرد و غبار دوري کرده؛ به علاوه توصيه مي‌شود در هنگام عيادت از اين بيماران، از بردن گلهاي طبيعي پرهيز کنيد؛ زيرا در خاک ميکروبهايي وجود دارد که عفونت‌هايي را در بدن افراد تحت شيمي درماني و يا سرطاني تشديد و حال آنها را وخيم‌تر مي‌کند.

وي در پايان تاکيد کرد: آنتي اکسيدانها موادي هستند که بافتها را از صدمه ناشي از برخي مواد سرطان‌زا محافظت و مانع از بروز سرطان مي‌شوند، ويتامين‌هاي «اي و سي» که در سبزيجات و ميوه‌ها بيشتر يافت مي‌شوند هم جزء آنتي اکسيدانها هستند. بنابراين افرادي که بيشتر ميوه و سبزيجات مصرف مي‌کنند کمتر به سرطان مبتلا مي‌شوند.

 

 


نوشته شده در   شنبه 4 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode