ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 15 فروردين 1387     |     کد : 458

15 فروردين ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 26 ربيع الاول سال 1429 هجري قمري و 3 آوريل سال 2008

67 سال پيش درچنين روزي - 15 فروردين 1320 هجري شمسي: پروين اعتصامي شاعر گرانقدر ايراني در 35 سالگي در گذشت. او در مدرسه آمريكايي ها تحصيل كرد اما همواره يك زن شرقي باقي ماند ،پروين از چنان تبحري در تكلم زبان انگليس برخوردار شد كه پس از فراغت از تخصيل به مدت دو سال ادبيات انگليسي و فارسي را در همان مدرسه تدريس كرد .اشعار پروين عموما در سه قلب قصيده ، قطعه و مثنوي اند و آنچنان يكدست سروده شده اند كه گويي شاعر مهم را در يكروز در قالب شعر ريخته است . شعر پروين بيش از آنكه شخصي باشد و افكار واحساسات او را بيان كند حاكمان و زور مداران را مخاطب قرار مي دهد . « قدرت طبع اودر شرح و وصف طبيعت و نمايش احساسات انساني» به خوبي در اشعارش مشهود است. «ديوان اشعار پروين» ارزشمندترين اثر اوست .

27 سال پيش درچنين روزي - 15فروردين 1360 هجري شمسي: عمليات محور كرخه –دزفول با موفقيت به پايان رسيد در اين عمليات سپاهيان اسلام چندين كيلومتر ازمنطقه را از لوث وجود دشمن پاك كردند و گره كثيري از افراد دشمن را به اسارت گرفتند .

1085 سال پيش درچنين روزي - 26ربيع الاول سال 344 هجري قمري : «ابن سماك» محدث بزرگ بغدادي دارفاني را وداع گفت. از تاريخ و مكان ولادت و جزئيات زندگي وي اطلاعي در دست نيست اما همين قدر معلوم است كه او در بغداد مي زيسته و از مشايخ بسيار كسب علم نموده و در قرائت و حديث استاد بوده است . وي همچنين علماي بزرگي را در مكتب درس خود پرورش داده كه از آن ميان مي توان به شيخ مفيد و حاكم نيشابوري اشاره كرد . از آثار ابن سماك« كتب و فياتُ شيوخه و الامالي» قابل ذكرند. وي تأليفاتي نيز در فضائل اهل بيت (ع) دارد .

99 سال پيش درچنين روزي - 26 ربيع الاول سال 1330 هجري قمري : آيت الله سيدعزالدين ابوالمكارم زنجاني از علما و دانشمندان ايراني درگذشت . او در سال 1255 هجري در زنجان متولد شد و بعد از تحصيلات مقدماتي به قزوين رفت و در تكميل آموخته هايش به عتبات عاليات عزيمت كرد و از دانش علمايي چون شيخ انصاري و حاج سيد حسين ترك بهره مند شد . آيت الله ابوالمكارم زنجاني بعد از فوت پدرش مرجعيت امور ديني و شرعي مردم زنجان را به عهده گرفت و اين عالم و فقيه گرانقدر در انقلاب مشروطيت همچون ديگر علماي آگاه و مبارز عليه استبداد به مبارزه برخاست . كتب التحيةُالمباركه ، مخارجُ الرضوان ، مفتاحُ الظفر و رساله اي در توفيق ميان آيات قرآن در خلق آسمان و زمين از جمله آثار اين دانشمندان ايراني بشمار مي رود .

67 سال پيش درچنين روزي - سوم آوريل سال1941ميلادي: درمبارزات سياسي ميهن پرستان عراق با دولت انگلستان شهربغداد بدست رشيد عالي گيلاني فرمانده مخالفان انگليس سقوط كرد. آلماني ها ازرشيد عالي گيلاني حمايت مي كردند اما بعد ازتصرف بغداد به موقع كمك به اونرسيد و قيام وي سركوب شد.

17 سال پيش درچنين روزي - سوم آوريل سال1991ميلادي: «گراهام گرين» ازنويسندگان معاصرانگلستان درگذشت. او دردوران جنگ به عنوان خبرنگارجنگي دربسياري ازكشورهاي جنگ زده خدمت كرد. او درداستانهاي خود خشونتهاي تاريخ و قربانيان آن را به تصويركشيده است. ازآثارگراهام گرين كه به زبان فارسي ترجمه شده اند« وزارت ترس، سايه گريزان و پايان يك پيوند» را مي توان نام برد.


نوشته شده در   پنجشنبه 15 فروردين 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode