ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 آبان 1391     |     کد : 45387

ماهي كوچولوي نقاش

يوجي اوكاتا سال‌هاست از اعماق اقيانوس‌ها و درياها عكاسي مي‌كند، اما يك روز با كشف صحنه‌اي شگفت‌انگيز بار ديگر و بيشتر از پيش از پيچيدگي‌هاي دنياي زير آب متعجب شد. تصويري كه در طول 30 سال عكاسي از عمق آب‌ها مشاهده نكرده بود.

 
جام جم آنلاين: يوجي اوكاتا سال‌هاست از اعماق اقيانوس‌ها و درياها عكاسي مي‌كند، اما يك روز با كشف صحنه‌اي شگفت‌انگيز بار ديگر و بيشتر از پيش از پيچيدگي‌هاي دنياي زير آب متعجب شد. تصويري كه در طول 30 سال عكاسي از عمق آب‌ها مشاهده نكرده بود.

او با كشف الگوي دايره موج‌داري كه با پستي‌ها و بلندي‌هاي منظمي روي ماسه‌هاي كف اقيانوس و دور از ساحل به تصوير كشيده شده بود از خود پرسيد چه كسي يا چه چيزي توانسته اين هنر بي‌نقص را خلق كند. هر كس ديگري هم به جاي او بود قبل از هرچيز به بيگانگان فضايي مي‌انديشيد. او هم احتمالا چنين كرده است.

او با همكاري دوستانش در شبكه خبري NHK ژاپن براي ساخت فيلمي از اين تصوير هنري دوباره به محل كشف دايره‌هاي اسرارآميز در سواحل جنوبي ژاپن رفت و تلاش كرد بتواند بخشي از آن نقش و نگارهاي دريايي را به ثبت برساند. وقتي فيلم‌هاي گرفته شده در تلويزيون به نمايش درآمد، چند دانشمند زيست‌شناس پرده از راز اين اشكال منظم برداشتند.

آنها در واقع، يك ماهي كوچك به نام «پافر فيش» (puffer fish) را طراح اين صحنه‌هاي بي‌نظير مي‌دانند. «پافر فيش» هيچ علاقه‌اي به زيباسازي كف اقيانوس با اين دايره‌هاي اسرارآميز ندارد، بلكه اين پشته‌ها و شيارها به اين ماهي كوچك براي جذب ماهي ماده، جفتگيري، تخم‌ريزي و نگهداري از تخم‌ها كمك مي‌كند.

در حقيقت دانشمندان حقايق بي‌شماري را درمورد اين دايره‌ها و شيارها به دست آورده‌اند و معتقدند مراحل پيچيده‌اي از زندگي اين ماهي‌ها مانند به دنيا آمدن نوزادان و تامين غذاي مورد نياز آنها، هر كدام با ويژگي‌هاي خاص خود در مراكز اين دايره‌هاي اسرارآميز صورت مي‌گيرد.

اين كشف مي‌تواند رمزگشايي از يكي از هزاران راز نهفته‌اي باشد كه در دل اقيانوس‌ها پنهان مانده و هنوز براي بشر ناشناخته است.

Discovery News - حميده‌سادات هاشمي


نوشته شده در   يکشنبه 14 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode