ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 14 شهريور 1388     |     کد : 4482

مصرف صبحانه كافي، مانع روي آوردن كودكان به تنقلات است

مصرف صبحانه كافي در دانش آموزان، مانع روي آوردن آنان به تنقلات غيرمفيد در ميان وعده مي‌شود...

 

مصرف صبحانه كافي در دانش آموزان، مانع روي آوردن آنان به تنقلات غيرمفيد در ميان وعده مي‌شود.

مسئول كميته آموزش همگاني انجمن تغذيه ايران در گفت وگو با  ايسنا، مصرف صبحانه كامل را براي شروع يك روز كاري، پرنشاط و ضروري دانست و افزود: با توجه به اينكه انرژي لازم براي سلولهاي عصبي، تنها از مواد قندي - نشاسته‌اي (كربوهيدرات) تامين مي‌شود، افت قند خون مانع رسيدن انرژي كافي به اين سلولها خواهد شد و در نتيجه قدرت تمركز و يادگيري دانش آموز كاهش مي‌يابد.

وي همچنين، عدم مصرف صبحانه كامل را سبب سستي و بي حالي دانش آموزان دانست و افزود: اين مساله باعث كاهش فعاليت بدني آنان شده و به روند رشدشان لطمه مي‌زند.

دكتر بزرگمهر دير برخاستن از خواب و نبود فرصت كافي براي صرف صبحانه، ‌مصرف ديرهنگام وعده شام، مصرف غذاي سنگين و به خصوص سرخ شده در وعده شام و نيز اضطراب براي رفتن به مدرسه را از جمله دلايل عدم تمايل دانش آموزان به مصرف صبحانه برشمرد و تاكيد كرد: با توجه ويژه والدين، مي‌توان اين عوامل را از ميان برد.

وي با اشاره به پديد آمدن تغييراتي در روند زندگي كودكان و نوجوانان با آغاز سال تحصيلي، زود برخاستن از خواب را يكي از اين تغييرات دانست و افزود: خروج كنترل تغذيه دانش آموزان از دست مادر در ساعاتي از روز، ديگر تغيير مهم روند زندگي آنان است كه در صورت عدم مصرف صبحانه، مي‌تواند سبب استفاده آنان از تنقلات غير مفيد به جاي تغذيه خانگي در طول اين ساعات شود.

وي تغيير الگوي مصرف غذايي كودكان و نوجوانان را يكي از آسيب‌هاي استفاده از تنقلاتي كه اغلب بيش از اندازه چرب، شور و يا شيرين هستند دانست و افزود: مصرف تنقلات همچنين سبب كم اشتهايي دانش آموز به وعده ناهار مي‌شود.

اين مشاور تغذيه و رژيم درماني در پايان با اشاره به اينكه والدين مهمترين الگوي كودكان هستند، تصريح كرد: نخستين قدم براي اصلاح عادات غذايي كودكان، ‌اصلاحات عادات غذايي خانواده است. از اين رو توصيه مي‌شود والدين نيز به وعده صبحانه اهميت دهند.

 


نوشته شده در   شنبه 14 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode