ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 29 اسفند 1402
سه شنبه 29 اسفند 1402
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 شهريور 1388     |     کد : 4438

زنگي كه فقط براي شما به صدا در‌مي‌آيد

اگر بخواهيم تلفن همراه را در چند جمله معنا كنيم بايد بگوييم تلفن همراه يك وسيله ارتباطي شخصي براي تماس‌هاي فوري و اضطراري است كه به دو صورت نوشتاري و گفتاري قابل استفاده است...

اگر بخواهيم تلفن همراه را در چند جمله معنا كنيم بايد بگوييم تلفن همراه يك وسيله ارتباطي شخصي براي تماس‌هاي فوري و اضطراري است كه به دو صورت نوشتاري و گفتاري قابل استفاده است.

 تلفن همراه وسيله‌اي است تا توسط آن افراد هميشه در دسترس باشند و به راحتي با يكديگر تماس برقرار كنند. يكي ديگر از مزيت‌هاي تلفن همراه قابليت چندكاره‌بودن گوشي‌هاي آن است.

اما مسئله‌اي كه حايز اهميت است و بايد به آن توجه داشت، اين است كه تلفن همراه يك وسيله شخصي است كه استفاده از آن فراگير شده و به‌عنوان عضوي جدانشدني از ما هرلحظه و هرجا همراه‌مان خواهد بود. اين وسيله ضروري نوعي ارتباط بين ما با خود به‌وجود آورده است. اين ارتباط داري آداب و فرهنگ خاصي است كه بي‌توجهي به آن مي‌تواند به شخصيت و درك اجتماعي ما نزد ديگران ضربه وارد كند.

برخلاف تصور برخي از افراد كه تصور مي‌كنند داشتن تلفن همراه يا گوشي گرانقيمت با تكنولوژي پيشرفته، نوعي افتخار محسوب مي‌شود و نشانه‌شأن و شخصيت والاي آنهاست، شناخت و رعايت فرهنگ استفاده از اين وسيله ارتباطي است كه بيش از هر موضوع ديگري شخصيت متعادل ما در استفاده از تكنولوژي را نشان مي‌دهد.برخي از مواردي كه در زمان استفاده از تلفن همراه بهتر است به آنها توجه كرد:

- آهنگ زنگ تلفن همراه نشان‌دهنده شخصيت و علايق شخصي افراد است.‌  ريتم و محتواي آهنگ‌ها براي سنين مختلف و افراد با شخصيت‌هاي مختلف متفاوت است. بهتر است كه از آهنگ‌هاي ملايم، جديد و با ريتم آرامش‌دهنده، نه آزار‌دهنده براي زنگ تلفن همراه استفاده شود. آهنگ‌هاي ملايم و كوتاه با صداي متعادل نشان مي‌دهد كه فرد به آرامش و خلوت ديگران احترام مي‌گذارد.

- هنگام مكالمه در مكان‌هاي عمومي بهتر است كه درصورت امكان مقداري از جمع فاصله بگيريم و در مكان خلوت، خيلي كوتاه و با صداي آهسته صحبت كنيم. در اين مواقع بهتر است كه صحبت‌هاي خود را خلاصه كنيم و ادامه مكالمه را به فرصتي مناسب موكول كنيم.

- صحبت كردن با تلفن همراه در كوچه و خيابان يا مكان‌هاي عمومي با صداي بلند كار پسنديده‌اي نيست و موجب جلب توجه منفي ديگران خواهد شد كه از آن احساس خوبي نخواهند داشت.

- هنگامي كه در يك جلسه، مهماني يا مكان مهمي مشغول صحبت يا شنيدن سخن ديگران هستيد بهتر است  صداي گوشي خود را قطع كنيد و از برقراري تماس‌هاي غيرضروري بپرهيزيد. اگر در چنين مواقعي با تماسي روبه‌رو شديد كه ناگزير به پاسخ آن بوديد بهتر است ابتدا از حاضرين عذرخواهي كرده و با كمال متانت و وقار از جاي خود برخاسته و در گوشه‌اي خلوت با صداي آهسته به تماس خود پاسخ دهيد؛  ضمن اينكه به خاطر بسپاريد مكالمه خود را خيلي كوتاه و اضطراري انجام دهيد چراكه مكالمه طولاني با تلفن همراه در ذهن جمعي كه همه به انتظار شما نشسته‌اند ايجاد آزار و ناراحتي خواهد كرد.

- بدون اجازه از تلفن ديگران استفاده نكنيد و به آن دست نزنيد، زيرا تلفن همراه يك وسيله كاملا شخصي است و ممكن است تصوير، اسم يا پيامي روي صفحه آن باشد كه شما مجاز به ديدن آن نباشيد.

- در مراسم خصوصي ديگران مانند ميهماني، عروسي و تولد، از ضبط فيلم و گرفتن عكس توسط گوشي خود واقعا خود‌داري كنيد زيرا اين كار حتما بايد با اجازه ميزبان و با دوربين‌هاي مخصوص فيلمبرداري و عكاسي صورت پذيرد. برداشت تصوير توسط گوشي همراه بدون اجازه ميزبان نوعي بي‌احترامي به او و ساير ميهمان‌ها خواهد بود.

- بي‌مورد از ديگران نخواهيد تا محتويات گوشي‌شان را به شما نشان دهند.

- بلوتوث گوشي خود را عمدا روشن نگذاريد.

- در اماكن عمومي از پخش موزيك و صداهاي مختلف توسط گوشي‌تان خودداري كنيد.

- در حضور ديگران از بلندگو(آيفون) گوشي استفاده نكنيد.

- هنگامي كه با خانواده، دوست يا آشنايان خود به تفريح و گردش مي‌رويد، سعي كنيد استفاده و بازي با تلفن همراه خود را به حداقل برسانيد.

- در مكان‌هايي كه استفاده از تلفن همراه موجب اختلال در نظم يا سيستم مي‌شود (مانند هواپيما) تلفن خود را خاموش كرده و به هيچ عنوان از آن استفاده نكنيد.

- هنگامي كه امكان پاسخگويي به تماس ديگران را نداريد، به نوعي آنها را از اين قضيه مطلع كنيد؛ مثلا از پيام كوتاه‌هاي از پيش نوشته‌شده گوشي تلفن‌تان استفاده كنيد.

- در اماكن عمومي و مجالس رسمي كه افراد ديگري در كنار شما حضور دارند مكالمات خود را به‌صورت جدي‌، محترمانه و كوتاه بيان كنيد.

- اگر تماس بي‌پاسخ داشتيد، مجددا منتظر تماس طرف نمانيد؛ ادب حكم مي‌كند كه قيد هزينه آن را بزنيد و خودتان با او تماس بگيريد؛ دقت كنيد كه بايد خودتان تماس بگيريد، پيام كوتاه نفرستيد تا او با شما تماس بگيرد.

- اگر كسي تماس شما را رد كرد، احتمالا امكان پاسخگويي ندارد. در اين مواقع بهتر است  منتظر بمانيد تا خود او تماس بگيرد.

- اگر شماره‌اي ناشناخته اشتباها با شما تماس گرفت يا پيام كوتاه فرستاد، به اجبار از او نخواهيد تا خودش را معرفي كند يا دليل اشتباهش را بگويد.

- شماره تلفن افرادي را كه با آنها ارتباط داريد در گوشي خود ثبت كنيد تا وقتي با شما تماس مي‌گيرند با ديدن نام آنها برخورد شايسته را به عمل آوريد؛ ضمن اينكه هميشه امكان دسترسي به آنها براي شما ميسر باشد.

-  امواج تلفن همراه براي كودكان بيش از بزرگسالان خطر دارد؛ سعي كنيد هنگام استفاده، از كودكان دور باشيد و از تلفن همراه براي سرگرم كردن آنها استفاده نكنيد.

- تلفن همراه ديگران را بدون اجازه پاسخ ندهيد يا پيام‌هاي آنها را نخوانيد.

- از دادن شماره تلفن شخصي افراد بدون اجازه آنها به ديگران خودداري كنيد.

- اگر مجبور شديد از تلفن ديگران براي برقراري تماس استفاده كنيد، پس از اتمام مكالمه درصورت نياز بدون رودربايستي شماره تلفني كه گرفته‌ايد را پاك كنيد.

- تلفن همراه خود را تميز و سالم نگهداري كنيد.

- مشخصات و نحوه كار با گوشي‌تان را به‌صورت كامل ياد بگيريد و مدل آن را به خاطر بسپاريد.

 

  امير دشتكيان

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 11 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode