ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 مرداد 1388     |     کد : 4267

اشتباهات مهم در رژيم لاغري

امروزه خيلي از افراد چاق و يا آنان كه به تازگي دچار افزايش وزن شده اند، تصميم به رژيم لاغري مي گيرند و در اين راه بر اساس اطلاعاتي كه دارند...

 

امروزه خيلي از افراد چاق و يا آنان كه به تازگي دچار افزايش وزن شده اند، تصميم به رژيم لاغري مي گيرند و در اين راه بر اساس اطلاعاتي كه دارند و يا بنابر توصيه هاي دوستان و نزديكان خود و يا راه هايي كه احيانا اين نزديكان براي كاهش وزن خود طي نموده اند، اقدام به گرفتن رژيم لاغري مي نمايند.

اما متاسفانه بايد پذيرفت كه در خيلي از موارد اين توصيه ها، آنان را به كاهش وزن مطلوب نمي رساند و چه بسا عوارضي را براي آنان به همراه خواهد داشت. كم نيستند افرادي كه با يك رژيم سخت غذايي در يك مدت زمان كوتاه، وزن خود را كم نموده اند و پس از اندكي به وزن بالاتري دست يافته اند.

خيلي از ما پس از افزايش وزن، راهي را براي حل اين مشكل انتخاب مي نماييم. از آنجا كه امروزه افراد زيادي با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند، در بين دوستان و فاميل، هر كس تجربه اي را براي رژيم لاغري توصيه مي نمايد.

كافي است ما در فردي كه رژيم را توصيه مي كند كاهش وزني ديده باشيم، آن موقع با اطمينان بيشتري به توصيه هاي او عمل مي كنيم. جالب آن كه بعضي اوقات، بدون آن كه نتيجه يك رژيم را ديده باشيم آن را تجربه مي نماييم. از آنجا كه خيلي از اوقات اين تجربيات نه تنها باعث كاهش وزن ما نمي شود، بلكه عوارضي را به همراه دارد توجه به يك سري از نكات در انتخاب رژيم غذايي باعث مي شود همراه با كاهش وزن از عوارض ناخواسته جلوگيري كنيم.

اين مقاله سعي مي نمايد شما را با بعضي از اشتباهات معمول در رژيم لاغري آشنا نمايد:

 

1- انتخاب رژيم هاي لاغري معجزه آسا:

حتما شما هم ديده ايد و يا مي شناسيد افرادي كه رژيم هاي لاغري سريع و معجزه آسا را انتخاب نموده و يا يك روز تصميم مي گيرند كه فقط يك وعده غذايي بخورند و يا فقط گريپ فروت و يا سوپ كلم بخورند. اين افراد ميزان انرژي دريافتي خود را به طور ناگهاني به ميزان حتي كمتر از 1000 كيلو كالري در روز مي رسانند و اين طبيعي خواهد بود كه چند كيلو از وزن خود را در زمان كوتاهي از دست بدهند. اما بايد بدانيد وقتي شما وزن خود را سريعا كاهش مي دهيد، ميزان متابوليسم يا سوخت و ساز بدن خود را نيز كاهش مي دهيد و چون معمولا نمي توانيد اين رژيم ها را براي مدت طولاني ادامه دهيد، به محض قطع رژيم، با دريافت مواد غذايي  به ميزان معمول خود و يا گاه بيشتر از حد معمول، بعد از سختي كه به خود داده ايد از يك طرف انرژي بيشتري دريافت مي نماييد و از طرف ديگر سوخت و ساز كاهش يافته ي شما، باعث ذخيره شدن اين انرژي و افزايش سريع وزن مي شود.

 

2- حدف صبحانه:

اين روش به نظر يك راه ساده براي كاهش وزن مي باشد، ولي واقعيت چيز ديگري است. خيلي از افراد چاق از آنجا كه صبح ها اشتهايي براي غذا خوردن ندارند، صبحانه را حذف مي نمايند.

مطالعات نشان داده است كه وقتي شما صبحانه نمي خوريد، احساس گرسنگي زياد، شما به سمت ريزه خواري و خوردن تنقلات پرانرژي مي كشاند و از طرف ديگر خيلي از اوقات فكر مي كنيد كه چون صبحانه نخورده ايد، مي توانيد يك ناهار و شام مفصل بخوريد. در حالي كه خوردن يك صبحانه، به ويژه اگر حاوي مواد فيبري و پروتئين باشد، در كنترل اشتهاي شما در طي روز خيلي موثر خواهد بود.

بايد اذعان نمود كه مطالعات متعدد نشان داده است كه خوردن صبحانه باعث مي شود شما راحت تر وزن خود را كاهش دهيد.

 

3- بي توجهي به تنقلات روزمره:

خيلي از افراد چاق هنگامي كه تصميم به رژيم لاغري مي گيرند، وعده هاي اصلي غذايي خود مانند ناهار و شام را كنترل مي كنند، ولي از تنقلات روزمره غافل هستند.

اين موضوع به ويژه در افرادي كه در طي روز معمولا پشت ميز مي نشينند و يا كارهاي كامپيوتري دارند، زيادتر است. اين افراد خيلي از اوقات، شيريني كه در طي روز به آنان تعارف شده است و يا باقيمانه بستني كودكشان را كه خورده اند جزو كالري دريافتي خود به حساب نمي آورند.

 

4- حذف كامل ميان وعده ها در طي روز:

همانطور كه خوردن تنقلات پر انرژي باعث چاقي مي شود، حذف كامل ميان وعده ها نيز باعث مي شود اشتهاي شما در هنگام صرف وعده هاي اصلي غيرقابل كنترل گردد و افزايش وزن شما را به همراه داشته باشد. لذا نشان داده شده است، كساني كه ميان وعده هاي سالم به ويژه ميوه جات و نيز مواد غذايي حاوي پروتئين را در طي روز مصرف كرده اند، در كنترل وزن موفق ترند.

خشكبار از نوع خام اگر به صورت كنترل شده استفاده شود، انتخاب خوبي در بين تنقلات حاوي پروتئين بوده و در كنترل اشتها در طي روز موثر است.

 

5- خوردن فراوان مواد غذايي كم چرب:

اين تصور كه شما مي توانيد به هر ميزان كه خواستيد از مواد غذايي آماده كه ادعاي كم چرب و يا كم انرژي بودن را دارند استفاده نماييد، يكي از اشتباهات بزرگي است كه موقع اجراي رژيم لاغري داريد. خيلي اوقات اگر شما يك ظرف بيسكويت يا شكلات كم انرژي و كم چرب را به بهانه ي آن كه كم انرژي است بخوريد، انرژي بيشتري دريافت مي كنيد تا اين كه كمي از شيريني ها يا تنقلات معمولي را بخوريد.

لذا اگر چه محصولات كم چرب و يا كم قند مي توانند شما را در كنترل انرژي دريافتي كمك نمايند، ولي اين به معناي استفاده ي آزاد از اين نوع مواد غذايي نمي باشد.

 

6- كم توجهي به انرژي نوشيدني ها:

خيلي از ما توجهي به انرژي نوشيدني هاي مصرفي در طي روز نداريم. به ويژه در فصل تابستان استفاده فراوان از انواع نوشيدني هاي خنك و يا نوشيدن آبميوه ها به بهانه اين كه نوشيدني سالمي است، باعث مي شود شما انرژي زيادي دريافت نماييد.

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه آبميوه ها به دليل عبور سريع تر از دستگاه گوارش، اولا قندشان سريع تر جذب مي شود، ثانيا در كاهش گرسنگي زياد موثر نمي باشند.

استفاده از نوشابه هاي رژيمي نيز به بهانه آن كه فاقد انرژي هستند، باعث چاقي خواهد شد، زيرا باعث افزايش اشتها مي شوند. لذا مصرف اين نوع نوشابه ها نيز براي كاهش وزن بايد كم شود.

 

7- كم نوشيدن آب:

يكي از معضلات اساسي خيلي از ما، كم نوشيدن آب مي باشد. علاوه بر آثار مهم فيزيولوژيك آب در كنترل وزن، دو نقش اساسي ديگر براي آب مطرح مي باشد: اول آن كه آب براي انجام طبيعي سوخت و ساز (متابوليسم) بدن ضروري است. اگر دچار كمبود آب در بدن شويد، به دليل كاهش متابوليسم، كاهش وزن شما دچار اختلال مي شود. مطالعات نشان داده است كساني كه 8 ليوان آب در روز مي نوشند، انرژي بيشتري در طي روز مي سوزانند.

علاوه بر اين، نوشيدن آب در تنظيم اشتها به ويژه جلوگيري از اشتهاي كاذب موثر مي باشد. خيلي از اوقات به ويژه در فصل تابستان افراد چاق در تشخيص بين تشنگي و گرسنگي دچار اشتباه شده و به طور ناخواسته غذاي بيشتري دريافت مي خورند. نوشيدن آب به طور منظم در تنظيم اين اشتها موثر مي باشد. لذا استفاده از يك ليوان آب در هر وعده اصلي غذايي و نيز در هنگام استفاده از ميان وعده ها راه حلي عملي براي جبران كمبود نوشيدن آب مي باشد.

 

8 -  مصرف كم لبنيات:

خيلي از افراد چاق از مصرف لبنيات اعم از شير، ماست و ... به ويژه در صورت كم چرب بودن سر باز مي زنند. خيلي از آنها اين كار را به بهانه حساسيت به لبنيات انجام مي دهند.

 

مطالعات بيانگر آن است كه مصرف لبنيات كم چرب به كاهش وزن كمك مي نمايد. بعضي محققين علت اين كاهش وزن را مربوط به كلسيم موجود در لبنيات كه باعث سوزاندن چربي مي شود مي دانند و جالب آن كه اين اثر با استفاده از مكمل هاي حاوي كلسيم امكان پذير نيست.

بعضي ديگر اثر لبنيات در كنترل وزن را با مواد پروتئيني موجود در اين مواد غذايي مرتبط مي دانند.

در هر صورت مصرف منظم لبنيات كم چرب به كاهش وزن كمك مي كند.

 

9 -  مصرف فراوان فست فود:

امروزه خستگي كار روزمره و عدم حوصله براي تهيه غذا در منزل و از طرف ديگر، دسترسي آسان به فست فودها باعث مصرف بي رويه اين نوع از غذاها گرديده است. هنوز هم خيلي از افراد تصور مي كنند با توجه به حجم كم اين نوع غذاها در برابر غذاهاي سنتي در رستوران، انرژي زيادي را دريافت نمي نمايند، در حالي كه واقعيت غير از آن است. تحقيقات نشان داده است كساني كه در هفته بيش از دو بار فست فود مي خورند، بيش از 5 كيلوگرم افزايش وزن نسبت به افرادي كه كمتر از يك بار در هفته از اين نوع مواد غذايي استفاده مي كنند، خواهند داشت.

 

10 -  وزن كردن روزانه:

خيلي از افراد چاق كه تصميم به اجراي رژيم لاغري مي گيرند، به محض شروع رژيم، روزانه چندين بار بر روي وزنه مي روند. اين كار به دليل تغييرات نامحسوس و گاه متناقض وزن در طي روز، منجر به نااميدي و بي انگيزگي در ادامه دادن رژيم خواهد شد.

 

از آنجا كه كاهش وزن استاندارد، حداكثر يك كيلوگرم در هفته است توصيه مي كنيم هفته اي يك بار در يك ساعت معين خود را وزن نماييد، نه بيشتر.

 

11 -  تعيين هدف وزني غير منطقي:

كم نيستند افراد چاقي كه در هنگام شروع رژيم يك كاهش وزن 20 تا 30 كيلوگرمي را براي يك مدت زمان كوتاه، هدف خود قرار مي دهند. طبيعي است كه اين افراد با رژيم هاي لاغري سخت و بسيار كم كالري، كاهش وزن قابل توجهي در هفته هاي اول رژيم داشته باشند، ولي قطعا طولي نمي كشد كه از رژيم خسته شده و ديگر آن سير كاهش وزن براي آنان ميسر نخواهد بود. از آن به بعد، عوارض اين نوع از رژيم ها شروع مي شود كه نتيجه ي آن قطع رژيم و بازگشت سريع به وزن اوليه مي باشد.

 

12 -  عدم فعاليت بدني:

خيلي از افراد چاق در هنگام رژيم لاغري حاضرند تغذيه خود را حداقل براي مدت محدودي كنترل نمايند، ولي به بهانه هاي مختلف از جمله عدم وقت كافي از فعاليت بدني چشم مي پوشند. واقعيت آن است كه اگرچه انرژي كه شما مي توانيد با فعاليت بدني بسوزانيد، به مراتب كمتر از انرژي كاهش يافته در اثر رژيم لاغري مي باشد، ولي مهم ترين اثر ورزش، جلوگيري از بازگشت سريع وزن در صورت عدم رعايت رژيم لاغري است. لذا هيچ رژيم لاغري بدون فعاليت بدني به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.

 


نوشته شده در   يکشنبه 25 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode