ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 مرداد 1391     |     کد : 41499

کشف اولین دندان‌های تاشو در جهان جانوران

بررسی ترکیب و ساختار میکروسکوپی دندان‌های 5 گونه از گربه‌ماهی دهان‌مکنده نشان می‌دهد در هر یک از این دندان‌ها بخش انعطاف‌پذیری تعبیه شده است

بررسی ترکیب و ساختار میکروسکوپی دندان‌های 5 گونه از گربه‌ماهی دهان‌مکنده نشان می‌دهد در هر یک از این دندان‌ها بخش انعطاف‌پذیری تعبیه شده است. وجود این بخش تاشو مانع از شکستن دندان‌ها در اثر برخورد مداوم با سطوح سخت می‌شود.محبوبه عمیدی: در بسیاری از جانداران دندان‌ها از سخت‌ترین اجزای بدن هستند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد تعدادی از گربه‌ماهی‌های دهان‌مکنده از این قاعده مستثنی هستند و دندان‌هایی دارند که می‌توانند به جای شکستن در برابر فشار شدید خم شوند.

به گزارش نیوساینتیست، این اولین‌بار است که وجود دندان‌هایی با قابلیت خم شدن در جانداران کشف می‌شود. این قابلیت مانند وجود دندان‌هایی غضروفی در کوسه‌ها باعث می‌شود احتمال شکستن یا خرد شدن آنها در برابر ضربات یا فشارها به مراتب کمتر شود. گربه‌‌ماهی‌های دهان‌مکنده به دلیل عادت غذایی عجیب خود که تراشیدن مواد غذایی از صخره‌ها و دیگر سطوح سخت است، بیشتر از جانداران دیگر به این دندان‌ها نیاز دارند، چون دندان‌های سخت در مقابله با چنین سطوحی به سادگی شکسته و خرد خواهند شد.


تام گرینکس که متخصص ریخت‌شناسی تکاملی در دانشگاه Ghent بلژیک است، این دندان‌های استثنایی را در پنج گونه از این ماهی‌ها کشف و از لحاظ ترکیب و ساختار میکروسکوپی مورد بررسی قرار داده است. مطالعات او نشان می‌دهد در هر یک از این دندان‌ها بخشی با قابلیت خم شدن وجود دارد که از کلاژن بیشتر و کلسیم، فسفات و منیزیم کمتری نسبت به سایر بخش‌های دندان تشکیل شده است.


پیتر وینرایت از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس می‌گوید: «این دندان‌ها بسیار بلند و باریک هستند و بخش انعطاف‌پذیری در میان آنها تعبیه شده که جالب‌توجه است. البته این دندان‌های عجیب ممکن است منحصربه‌فرد نباشند، من در میان ماهی‌های ساکن صخره‌های مرجانی که با خراشیدن صخره‌ها غذای مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند، دندان‌های تاشوی مشابهی را دیده‌ام».


نوشته شده در   دوشنبه 30 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode