ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 مرداد 1388     |     کد : 4062

كمردرد، بيماري نيست

درد پشت شايع‌ترين علت ناتواني در افراد زير 45 سال و دومين علت مراجعه به پزشك است. حدود 80 درصد مردم در طول زندگي خود كمردرد يا پشت درد را تجربه مي‌كنند. ..

درد پشت شايع‌ترين علت ناتواني در افراد زير 45 سال و دومين علت مراجعه به پزشك است. حدود 80 درصد مردم در طول زندگي خود كمردرد يا پشت درد را تجربه مي‌كنند.

ستون مهره‌ها از اجزاي مختلف و متعددي تشكيل شده كه هر يك از آنها ممكن است آسيب ببيند و سبب كمردرد شود.

درد پشت در نتيجه فشار مكانيكي يا آسيب ديدن ستون مهره‌ها ايجاد مي شود، ولي معمولا از شدت آن كاسته مي‌گردد، اما اگر كمردرد براي مدت طولاني باقي بماند يا شديد باشد، بايد بررسي‌هاي دقيق‌تري صورت گيرد.

از مهم‌ترين موارد مي‌توان به كمردرد غيراختصاصي، بيرون‌زدگي ديسك، درد سياتيك و آرتروز اشاره كرد.

 

كمردرد غيراختصاصي:

درد كوتاه مدتي است كه به طور كامل بهبود مي‌يابد و علت دقيق آن نيز مشخص نمي‌شود. ممكن است به علت كشيده شدن رباط‌ها يا بافت‌هاي نرم اطراف ستون مهره‌ها ايجاد شده باشد.

 

بيرون زدن ديسك:

با بلند كردن اجسام سنگين، خم شدن يا چرخيدن ستون مهره‌ها ايجاد شده و درد شديدي در پشت و شايد پا‌ها بروز مي‌كند و اگر ديسكي بيرون بزند، براي هميشه ضعيف‌تر از ديسك‌هاي سالم خواهد بود و باز هم مي‌تواند سبب ايجاد درد شود.

 

درد سياتيك:

اگر بيرون‌زدگي ديسك روي اعصاب سياتيك فشار وارد كند، دردي به نام درد سياتيك ايجاد مي‌شود كه بهبودي آن نياز به زمان بيشتري دارد و اگر علائمي مانند بي‌حسي در كشاله ران، ناتواني در كنترل مثانه يا روده يا ضعف شديد پاها بروز كند، احتمالا عصب، صدمه شديدتري ديده است و اگر درد به تدريج و در طول ماه‌ها ايجاد شده و بدون ارتباط با حركت بر شدت آن اضافه شود و به ويژه اگر با مشكلات ديگري نظير كاهش وزن همراه باشد، مشكل جدي‌تر است و بايد بررسي‌هاي دقيقي انجام گيرد.

 

آرتروز كمري:

ارتباط مشخصي بين وجود تغييرات فرسايشي در مهره‌ها و كمردرد وجود ندارد، به عبارت ديگر تمام كساني كه دچار تغييرات فرسايشي هستند، مبتلا به كمردرد نمي‌شوند.

برخي افراد دچار كمردرد مزمن هستند و علت آن: آرتروز كمري، بيرون‌زدگي ديسك، حركت اضافي مفصل، تنگي مجراي نخاع و بيماري‌هاي ديگر مانند فيبروميالژي (درد منتشر در بدن)، عفونت‌ها مثل سل و عفونت مهره‌ها در معتادان به مواد مخدر تزريقي، اسپونديليت انكيلوزان (نوعي بيماري التهابي كه مردان جوان را گرفتار مي‌كند و كمردرد با استراحت بيشتر و با حركت كمتر مي‌شود)، اختلالات استخواني (مانند پوكي و نرمي استخوان)، تومورها و مشكلات شكمي و لگني است.

 

درمان:

1- ايستادن و نشستن صحيح، تنظيم ارتفاع ميز و صندلي، استفاده از كفش مناسب ، عدم استفاده از صندلي‌هاي راحتي و دسته‌دار كوتاه، كم‌كردن وزن ، تقويت عضلات پشت و شكم، كوتاه كردن مدت رانندگي، استفاده از تشك نسبتا سفت و قرار دادن يك بالش در زير سر و ...

2- فيزيوتراپي

3- تمرينات خاص ورزشي

4- داروهاي مسكن و گاهي شل‌كننده عضلات، ضدتشنج، ضدافسردگي و داروهاي تزريقي

5- جراحي


نوشته شده در   دوشنبه 5 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode