ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 مرداد 1388     |     کد : 4002

طالبي از منظر سلامت

طالبي يكي از ميوه هاي فصل است كه از منظر سلامت، ارزش تغذيه اي خوبي دارد. اين ميوه كه از اواسط بهار به بازار مي آيد تا اواسط تابستان ...

طالبي يكي از ميوه هاي فصل است كه از منظر سلامت، ارزش تغذيه اي خوبي دارد. اين ميوه كه از اواسط بهار به بازار مي آيد تا اواسط تابستان مهمان سفره غذايي خانوار است و در اين مدت فرصت خوبي است كه از منافع مصرف آن بهره مند شويد.

 

منبع خوب ويتامين A:

,ويتامين A از جمله ويتامين هاي محلول در چربي است كه مي توان پيش ساز آن را به صورت بتا كاروتن در طالبي به مقدار مورد نياز پيدا كرد. بتاكاروتن يك آنتي اكسيدان بسيار عالي است كه از سرطان پيشگيري مي كند، كلسترول را كاهش مي دهد و درصد بيماري هاي قلب و عروق را به طرز چشمگيري كم مي كند. د ريافت اين پيش ساز از آنجا حائز اهميت است كه اين ماده مغذي مهم را بدون دريافت چربي در اختيار بدن قرار مي دهد. ويتامين A كاركردهاي متنوعي در بدن دارد كه مهمترين آنها حفظ سلامت چشم و تاثير آن بر بينايي است. در دنيا كمبود اين ويتامين يكي از مشكلات بهداشتي است و برنامه هاي بسياري براي پيشگيري از بيماري هاي مربوط به اين كمبود از جمله شب كوري و سخت شدن قرنيه انجام مي شود.طالبي بخش همده نياز روزانه به مصرف اين ماده مغذي مهم را برآورده مي كند.حفظ سلامت پوست از ديگر كاركرده ي اين ويتامين است كه در زيبايي و سلامت از اهميت برخوردار است.

 

ويتامين C

طالبي منبع خوب ويتامين C نيز هست.اين ويتامين نقش بسيار زيادي در پيشگيري از بيماري هاي مزمن مانند سرطانها و مشكلات مربوط به قلب و عروق ايفاء مي كند. از انجا كه خوشبختانه فرآوري زيادي بر طالبي انجام نمي شود و آن را به صورت خام مصرف مي كنند اين ويتامين كه به فر ايند هاي مختلف بسيار حساس است حفظ مي شود و بخشي از نياز بدن را فراهم مي كند.

مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هایB6،B3،B5 وB1 در طالبي وجود دارند. گردهم آمدن اين مواد مغذي در تركيب خاص باعث مي شود كه شما هيچگاه فوائد دريافت آنها را از منابع طبيعي مانند ميوه و سبزي ، با مصرف مكمل هاي دارويي به دست نياوريد. وجود مجموعه‌اي از ويتامين ها، به خصوص ويتامين هاي گروه B در اين ميوه، آن را به ماده اي بسيار خوب براي تنظيم متابوليسم در بدن تبديل كرده و از اين رو ميوه اي بسيار مفيد براي افزايش وزن كودكان و نوجوانان و افراد لاغر است.

 

پتاسيم:

متخصصان تغذيه معتقدند مصرف يك فنجان آب طالبي داراي 56 كالري انرژي است و احتمال ابتلاي افراد را به پرفشاري خون تا 25 درصد كاهش مي‌دهد. بسياري از بيماران قلبي به علت داروهايي كه مصرف مي‌كنند به كاهش ميزان پتاسيم خون دچار مي‌شوند و چون طالبي مقدار فراواني پتاسيم دارد در كاهش اين عارضه دارويي در بيماران قلبي موثر است.پتاسيم يكي ار ريزمغذي هاي مورد نياز بدن است كه نقش موثري در كنترل فشار خون و از اين طريق حفظ سلامت قلب و عروق دارد. كاهش كلسترول يكي ديگر از راه هايي است كه طالبي آن را براي حفظ سلامت قلب و عروق فراهم مي كند.

مصرف اين ميوه همچنين به افرادي كه از كم خوني رنج مي برند، توصيه مي شود. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه از آسم رنج مي برند، در صورت استفاده از ميوه هايي كه خاصيت آنتي اكسيداني بالايي دارند، كمتر دچار حملات تنفسي مي شوند. از اين رو مصرف طالبي براي كساني كه سل ريوي دارند، مفيد است.

نكته :

· در سال هاي گذشته شاهد مواردي از مسموميت در اثر مصرف طالبي بوديم. متاسفانه سم پاشي بي رويه اين محصول به اضافه اين باور غلط كه پوست طالبي مانع از نفوذ سموم به بخش خوراكي آن است، باعث شده كه موارد لازم در دوره هاي سم پاشي رعايت نشود و از اين طريق باعث مسموميت افراد شود.

· ميزان كالري طالبي زياد نيست اما اگر عادت داريد طالبي را به صورت فالوده مصرف كنيد از شكر كمتري استفاده كنيد. توجه به اين نكته به خصوص براي افراد ديابتي و كساني كه از رژيم هاي لاغري پيروي مي كنند بسيار حائز اهميت است.

· استفاده از تخمه هاي طالبي به عنوان تنقلات در برخي از مناطق كشور مرسوم است. ضمن اينكه استفاده از اين دانه ها به علت محتواي امگا 3 موجود در آنها خوب است پيشنهاد مي كنيم هنگام بودادن آنها از نمك زياد استفاده نكنيد.

· برخي از افراد به مصرف طالبي حساسيت دارند و بايد در صورت وجود علائم حساسيت اعتدال را در مصرف آن رعايت كنند.

 

انتخاب طالبی

برای خرید یك طالبی خوب و رسیده، با كف دست به آن ضربه بزنید باید یك صدای تو خالی داشته باشد. وقتی آن را در دست می گیرید باید نسبت به اندازه اش سنگین به نظر برسد و هیچ نقطه له شدگی یا نرم شدگی نداشته باشد. پوست آن باید به رنگ كرم یا زرد مایل شده باشد ( رنگ سبز پوست نشانه كال بودن آن است). محل اتصال آن به ساقه باید كمی نرم باشد و باقی مانده ساقه باید به راحتی كنده شود. یكی دیگر از نشانه های رسیده بودن طالبی بوی ملایم شیرینی است كه از پوست آن به مشام می رسد. جالب است بدانيددر انگليس طالبي هاي جديدي به بازار آمده است كه داراي شهد شيرين هستند اما طعم خنك ليمو دارند اين ميوه در اسپانيا پرورش يافته و حاصل 12 سال تحقيقات است.

 

 

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 1 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode