ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 تير 1388     |     کد : 3952

کسوف خرافات را در مقابل علم قرار می‌دهد

طالع‌بینان هندی پیش‌بینی می‌کنند که در نتیجه خورشید گرفتگی این هفته خشونت و آشوب دنیا را فرا می‌گیرد...

طالع‌بینان هندی پیش‌بینی می‌کنند که در نتیجه خورشید گرفتگی این هفته خشونت و آشوب دنیا را فرا می‌گیرد.

اما دانشمندان سعی می‌کنند این پدیده طبیعی را در نتیجه افتادن سایه ماه بر روی زمین كه چهارشنبه 22 ژوئیه (31 تیر) رخ می‌دهد از این ادعاها مبرا کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اسطوره‌‌های هندی گفته می‌شود شیاطین راهو و کتو در حین کسوف خورشید را "می‌بلعند"، و نور حیات‌بخش آن را خاموش می‌کنند و باعث می‌شوند غذا غیرقابل خوردن و آب غیرقابل‌نوشیدن شود.

در هند توصیه می‌شود که در هنگام کسوف درون خانه بمانند تا از ایجاد نقائص هنگام تولد در آنها جلوگیری شود و توصیه می‌شود به دعا و روزه‌داری و غسل به خصوص در رودخانه‌های مقدس بپردازند.

شیوانی ساچدو گور، متخصص زنان در بیمارستان فورتیس در دهلی نو، گفت شماری از مادران بارداری که سزارین آنها برای 22 ژوئیه برنامه‌ریز‌ی‌ شده بود، از او خواسته‌اند زمان عمل را تغییر دهد.

او می‌گوید: "این عقیده عمیقا در جامعه هند ریشه دار است. زوج‌ها می‌خواهند هر کاری بکنند تا فرزندشان در آن روز متولد نشود."

ستاره‌‌بینان هندی پیش‌بینی کرده‌اند که در روز پس کسوف بر میزان خشونت‌های اجتماعی و مذهبی به خصوص در هند، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی که  این پدیده در بامداد چهارشنبه در آنجا روی می‌دهد افزوده خواهد شد.

طالع‌بین بمبئی، راجی کومار شارما، پیش‌بینی کرده است که حمله‌ای بوسیله جدایی‌طلبان کشمیری به خاک هند انجام خواهد شد و یک بلای طبیعی در آسیای جنوب شرقی وارد خواهد آمد.

او همچنین گفته است امسال هنگامی که سیاره کیوان (زحل) از برج اسد به به برج سنبله برود،‌ یک رهبر سیاسی هند ممکن است کشته شود، تنش میان غرب و ایران احتمال دارد بالا بگیرد، و احتمال حمله نظامی آمریکا بعد از 9 سپتامبر وجود دارد.

او می‌‌گوید: "در 200 سال گذشته هر وقت کیوان از برج اسد به برج سنبله رفته است، جنگ جهانی یا یک جنگ در مقیاس کوچکتر رخ داده است."

در چین باستان نیز کسوف را با بلایای طبیعی،‌ مرگ امپراتور و سایر وقایع شوم مربوط می‌دانستند و خرافات مشابهی هنوز ادامه دارد.

یک پورتال خبری محبوب چینی Baidu.com در مقاله‌ای که کاربران زیادی را به خود جلب کرده است،‌ نوشته است: "احتمال ناآرامی یا جنگ در سال‌هایی که کسوف در آنها رخ می‌دهد،‌95 درصد است."

سانال اداموکورو رئیس انجمن عقل‌گرایان هند این پیش‌بینی‌های بلایا را رد می‌کند.

 او می‌گوید: "در واقع انچه ما می‌بینیم این است که این پیشگویان و طالع‌بینان به دنبال فرصت‌هایی هستند که با پیش‌بينی خطر و مصیبت کسب و کارشان را رونق بخشند."

"آنها در هند بسیار قدرتمند بوده‌اند، اما در طول دهه‌ گذشته قدرت‌شان به طور عمومی زوال یافته است."

در مقابل دانشمندان و ستاره‌شناسان در حال کار کردن برای آموزش مردم درباره کسوف هستند. شرکت مسافرتی ‌کاکس یک بوئینگ 737-700 را چارتر کرده است تا به مردم امکان دیدن کسوف را از فاصله 12500 متری از سطح زمین بدهد.

کارشناسانی در این هواپیما حضور خواهند داشت تا به مسافران که برخی از آنها 16000 دلار برای صندلی "کنار خورشید" در یک پرواز سه ساعته از دهلی نو پرداخته‌اند، توضیح دهند.

آجای تالوار، رئیس گروه اسپیس، مجموعه‌ای از شرکت‌ها که علم و ستاره‌شناسی را ترویج می‌کنند،‌ می‌گوید انتظار می‌رود سایه کسوف با سرعت 15 برابر سرعت صوت (15 ماخ) از بالای هواپیما بگذرد.

او می‌افزاید: "کسوف در میانه فصل باران‌های موسمی است، بنابراین در هند تنها 40 درصد احتمال دارد که کسوف را بتوان از روی زمین دید. در هواپیما احتمال دیدن کسوف 90 درصد است."

سیوا پراساد تاتا، که وب‌سایت Astro Jyoti را اداره می‌کند، سعی می‌کند این دو دنیا را به هم پیوند دهد.

او می‌گوید "‌لازم نیست در مورد کسوف زیاد نگران باشیم،‌ کسوف یک پدیده طبیعی است.

اما می‌افزاید: "در طول دوره کسوف نیروهای متضاد بسیار بسیار قدرتمند هستند. از دیدگاه روحانی زمانی فوق‌العاده برای هر نوع عبادتی است. این کار نتایج خوبی به بار خواهد آورد، بسیار بسیار بیشتر به بار خواهد آورد.

همشهری آنلاین

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 30 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode