ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 تير 1388     |     کد : 3817

آش‌هاي محلي

از آش‌هاي مرسوم، يكي آش جو است كه با كمي ‌تغيير در بيشتر شهرستان‌هاي استان تهيه مي‌ شود. مواد اصلي آن جو به صورت پوست كند...

آش جو (ترخينه جو):

از آش‌هاي مرسوم، يكي آش جو است كه با كمي ‌تغيير در بيشتر شهرستان‌هاي استان تهيه مي‌ شود. مواد اصلي آن جو به صورت پوست كنده يا نيم كوب يا بلغور آن است و حبوبات كه شامل نخود ، لوبيا و عدس است. در بعضي مناطق سبزي هم دارد كه شامل تره، جعفري، اسفناج، گشنيز و شويد است و به دلخواه، چغندر نيز اضافه مي ‌كنند.

روش پخت اين آش به اين صورت است كه يك روز قبل، حبوبات و جو را در آب خيس مي كنند. سپس صبح روز بعد حبوبات و جو را بار مي‌ گذارند و در صورتي كه از سيرابي استفاده كنند، سيرابي را هم به آنها اضافه مي‌ كنند. بعد از مدتي سبزي و چغندر را اضافه ‌كرده و در آخر كشك و پياز داغ و گاه پونه يا نعناع داغ را اضافه مي ‌كنند. نمك و زردچوبه را در هنگام پخت داخل آش مي ‌ريزند.

 

آش شير (ترخينه شير): 

اين آش از ترخينه شير (گندم نيم‌كوب كه در شير پخته شده و بعد خشك شده است) تهيه مي ‌شود. مواد ديگر آن، سيب زميني ، پياز داغ، نمك و زردچوبه است. اين خوراك بيشتر به عنوان صبحانه مصرف مي ‌شود و با نان خورده مي‌ شود.

 

آش حليم:

اين غذا با حليم متفاوت است و خاص شهرستان دليجان است. حليم شامل بلغور و گوشت است، در حالي ‌كه آش حليم، حبوبات نيز دارد، يعني از بلغور، حبوبات (نخود، لوبيا و عدس) و گوشت تهيه مي ‌شود كه خوب مي ‌پزند و بعد آن را مي‌ كوبند. وقتي آش، حالتي به هم آميخته و سفت به‌ خود گرفت، آن را روي نان مي ‌ريزند و مي ‌خورند.

 

آش انار:

اين آش از بلغوري تهيه مي ‌شود كه يك روز در آب انار خيسانده شده و بعد در آن جوشانده مي‌ شود. حبوبات را جدا مي ‌پزند و بعد سبزي آش را به آن اضافه ‌كرده و در آخر بلغور با آب انار پخته شده را داخل آش مي‌ ريزند.

نوع ديگر آش انار كه در تفت پخته مي‌ شود، همان آش رشته يا آش جو است كه قاتق آن به ‌جاي كشك ساييده شده، انار به ‌صورت دانه انار خشك شده يا رب انار است.

 

آش بي‌بي‌ سه‌شنبه:

اين آش بيشتر جنبه نذري دارد. به ‌طوري‌ كه يك داستان نيز پشتوانه آن است و طبق اين داستان زنان اين آش را نذر مي‌ كنند و حاجت مي ‌گيرند.

مواد آش عبارتند از: نخود، لوبيا، عدس، بلغور و گوشت كه البته بيشتر در اراك رايج است و در مناطق ديگر آشي به اين نام نيست، بلكه براي نذر سفره بي‌بي‌سه شنبه، كاچي مي‌ پزند و حداكثر آش رشته هم سر سفره مي ‌گذارند.

 

آش خيار:

اين آش در شهريور ماه كه فصل خيار چمبر است، تهيه مي‌ شود. مواد آن شامل بلغور، نخود، لوبيا و خيار چمبر است كه آن را خرد مي‌ كنند و داخل حبوبات پخته شده مي ‌ريزند. اين آش را با كشك، نعناع، سير و پياز داغ مي‌ خورند.

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 23 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode